To jedyne w swoim rodzaju studia doskonalące dla doświadczonych nauczycieli. Bierze w nich udział kilkudziesięciu pedagogów z całej Polski. Studia są prowadzone w ramach Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego.
18 października 2024 r. zainaugurowane zostały studia podyplomowe na ścieżkach dydaktyki języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a także kierowanie klasą – specjalność dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, skoncentrowana na działaniach wychowawczych i psychologicznych aspektach pracy w szkole.
W czasie uroczystej inauguracji prof. Jolanta Sujecka-Zając opowiadała o tym, jak długo trwało opracowywanie programu, który idealnie odpowie na potrzeby pedagogów i pozwoli im sięgnąć do pokładów własnych supermocy dydaktycznych i wychowawczych. Dyrektorka Szkoły Edukacji PAFW i UW zwróciła uwagę słuchaczy na kwestię innowacji oświatowych: czym tak naprawdę są i kiedy stają się jedynie ładnie opakowaną wydmuszką. „W Szkole Mistrzów Edukacji zadamy sobie pytania nie o to, czy coś jest innowacyjne, ale o to, co powinniśmy robić inaczej? Czego więcej? A czego mniej? Jak działać skuteczniej? Będziemy szukać rozwiązań i metod, które realnie odpowiadają na problemy płynnej rzeczywistości i cywilizacji nadmiaru, a przede wszystkim prowadzą do trwałej zmiany” – podkreśliła prof. Sujecka-Zając.
Szkoła Mistrzów Edukacji to owoc dekady doświadczeń w pracy zarówno z początkującymi, jak i doświadczonymi dydaktykami, wypracowanych przez Szkołę Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. W ostatnich latach przeszkolonych zostało kilka tysięcy osób i bardzo często pojawiały się prośby o uruchomienie studiów, które dadzą uczestnikom możliwość pogłębionej refleksji nad własnym warsztatem i budowania wspierającej społeczności. Niezwykle ważną kwestią było stworzenie przestrzeni także dla nauczycieli spoza Mazowsza, właśnie dlatego mają one model hybrydowy: na 11 zjazdów, 9 realizowanych jest zdalnie. Dzięki temu do Szkoły Mistrzów Edukacji aplikowali chętni z całej Polski. Na weekendowych warsztatach spotkali się nauczyciele i nauczycielki m.in. z Garwolina, Olsztyna, Krotoszyna, Oleśnicy czy Międzyrzeca Podlaskiego. Już na pierwszym zjeździe uczestnicy podkreślali, jak bardzo potrzebna i odświeżająca jest możliwość wnikliwej refleksji o tym, czym jest współczesna szkoła, jak pedagog może się rozwijać i wspierać uczniów, nie zatracając w tym swojego dobrostanu.
Tym, co wyróżnia studia, jest m.in. rozbudowany program tutoringu. Każdy słuchacz i słuchaczka przez cały rok będzie indywidualnie spotykać się z doświadczonym dydaktykiem, który pomoże we wspinaniu się na kolejne szczeble Nauczycielskich Standardów Rozwoju. Nowatorskim rozwiązaniem jest także analiza nagrań własnych lekcji, zarówno pod kątem stosowanych technik dydaktycznych, jak i działań wychowawczych i interwencyjnych.
Warto dodać, że w tym roku – pierwszym w historii Szkoły Mistrzów Edukacji – rekrutacja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Na 60 miejsc aplikowało blisko 130 osób. Pozyskane granty z MEN i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności sprawiły, że w roku akademickim 2024/25 udział w Szkole Mistrzów Edukacji jest bezpłatny. Prawdopodobnie w listopadzie ruszy także ciesząca się ogromnym zainteresowaniem ścieżka matematyczna.