W ramach programu, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast.
W ciągu 21 lat w programie uczestniczyło około 10 tysięcy szkół. Szkoleniami oferowanymi w ramach „SUS” zostało objętych 160 tysięcy nauczycieli.
„SUS” wprowadza w codzienną praktykę szkół autorski system zapewniania jakości, który wpływa na poprawę efektów nauczania. Odbywa się to dzięki zwiększeniu kompetencji i autonomii zespołu nauczycielskiego, wzmocnieniu pozycji dyrektora oraz poprawie pracy zespołowej. Program oferuje kursy internetowe dla nauczycieli, warsztaty dla rad pedagogicznych, studia podyplomowe i konferencje dla dyrektorów, w czasie których uczestnicy poznają zasady oceniania kształtującego oraz innych praktyk edukacyjnych. Uczestniczące w programie szkoły wypracowują rozwiązania służące doskonaleniu pracy nauczycieli, monitorują rezultaty podejmowanych działań, dzielą się między sobą najlepszymi praktykami. Efektem realizacji programu „SUS” jest podniesienie jakości w kluczowych obszarach pracy szkół, jakimi są: skuteczność nauczania i uczenia się uczniów, organizacja pracy szkoły jako instytucji uczącej się, a także współpraca szkoły ze środowiskiem zewnętrznym.
W ciągu 21 lat w programie uczestniczyło około 10 tysięcy szkół, z czego 3 tysiące w jego zasadniczej części, której celem jest całościowy rozwój szkoły między innymi przez stosowanie oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnych komponentów „SUS” zostało objętych pond 160 tysięcy nauczycieli.
Od roku szkolnego 2017/18 realizacja programu „SUS” przebiega w nowych uwarunkowaniach zewnętrznych, wynikających z szerokich zmian w systemie polskiej oświaty wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Po dostosowaniu swoich działań do nowej sytuacji, program nadal cieszy się dużą popularnością wśród nauczycieli i szkół w całej Polsce.
W 2021 roku oferta programu „SUS” była na bieżąco dostosowywana do warunków pandemicznych. W kursach online, webinariach, ale także spotkaniach stacjonarnych poświęconych metodom pracy z uczniami udział wzięło ponad 10 tysięcy nauczycieli i dyrektorów szkół.
Oprócz organizowanych na szeroką skalę szkoleń i warsztatów dla rad pedagogicznych, w ramach „Nauczycielskiej Akademii Internetowej” (NAI) oferowane są e-kursy dla nauczycieli różnych przedmiotów ze wszystkich typów szkół oraz przedszkoli. Przygotowują one do stosowania nowoczesnych metod i technik w pracy z uczniami. „NAI” oferuje 8 różnego typu rocznych kursów, w których każdorazowo udział bierze około 800 nauczycieli. W minionym roku największą popularnością cieszył się kurs poświęcony metodom edukacji zdalnej.
Wieloletnie doświadczenia programu „SUS” wykorzystywane są w różnych inicjatywach edukacyjnych finansowanych ze środków unijnych. Należą do nich między innymi: „Akademia Uczniowska”, „Cyfrowa Szkoła”, „Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się” (ALO SUS), czy zainaugurowana w 2019 roku „Szkoła dla Innowatora”. Ich celem jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu, poprzez promowanie wśród nauczycieli i dyrektorów szkół innowacyjnych metod nauczania, oceniania, a także organizacji pracy szkoły. Dotychczas w inicjatywach tych wzięło udział ponad 10 tysięcy szkół.
We współpracy z Collegium Civitas kontynuowane były Studia Podyplomowe dla Liderów Oświaty, w których od 2005 roku uczestniczyło ponad 500 dyrektorów szkół. Wobec wyzwań związanych z pandemią i edukacją zdalną uruchomiony został również cykl spotkań „Odporna szkoła”, w których regularnie bierze udział ok. 300 przedstawicieli kadry zarządzającej oświatą.
PAFW jest partnerem przedsięwzięcia „Szkoła z Klasą”, promującego nowoczesne rozwiązania edukacyjne wśród szkół i nauczycieli, wykorzystującego nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, metodę design thinking oraz metodykę Agile. Łącznie wzięło w nim udział ponad 9 tysięcy szkół z całej Polski oraz około 150 tysięcy nauczycieli. Stanowi ono kontynuację rozpoczętej w 2002 roku akcji „Szkoła z Klasą”, która powstała z inspiracji „SUS”, a prowadzona była przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z „Gazetą Wyborczą”. W przeszłości rozszerzenie akcji stanowiły takie inicjatywy, jak: „Nauczyciel z Klasą”, „Lego, Cogito, Ago”, „Uczeń z Klasą” i „Szkoła Myślenia”. W roku 2020 akcja prowadzona była przede wszystkim w formie online – z licznych webinariów, zdalnie prowadzonych szkoleń i spotkań skorzystało ponad 10 tysięcy nauczycieli. Do 19. edycji akcji „Szkoły z Klasą”, rozpoczętej w 2021 roku, udział zgłosiło 80 szkół z całej Polski. Aktywności zostały dostosowane do warunków wynikających z pandemii. Nauczyciele uczestniczyli w warsztatach i spotkaniach prowadzonych online, w czasie których poznawali różne metody pracy z uczniami, również do wykorzystania w edukacji zdalnej. Uruchomiony został też Klub Szkoły z Klasą, do którego zgłosiło się ponad 200 nauczycieli uczestniczących w akcji w poprzednich latach.
Dotacje Fundacji wyniosły 14.685.474 USD, w tym w tym na bieżącą edycję 801.328 USD.