W ramach programu, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast.
„SUS” wprowadza w codzienną praktykę szkół autorski system zapewniania jakości, który wpływa na poprawę efektów nauczania. Podstawowym narzędziem pracy ze szkołami jest ocenianie kształtujące, czyli zestaw strategii uczenia się. Dzięki partnerstwu ucznia i nauczyciela rozwijane są kompetencje uczenia się, wspierana wewnętrzna motywacja i poczucie autorstwa dzieci i młodzieży. Uczestniczące w programie szkoły wypracowują rozwiązania służące doskonaleniu pracy nauczycieli, monitorują rezultaty podejmowanych działań, dzielą się między sobą najlepszymi praktykami. Efektem realizacji programu „SUS” jest większa skuteczność uczenia się uczniów, organizacja pracy szkoły jako instytucji uczącej się, zwiększenie kompetencji i autonomii zespołu nauczycielskiego, wzmocnienie pozycji dyrektora, a także współpraca szkoły ze środowiskiem zewnętrznym.
W ciągu 22 lat w programie uczestniczyło około 10 tysięcy szkół, z czego 3 tysiące w jego zasadniczych działaniach, których celem jest wdrażanie oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnych komponentów „SUS” zostało objętych prawie 160 tysięcy nauczycieli, w tym blisko 12 tysięcy dyrektorów szkół.
Oferta szkoleniowa „SUS” uwzględnia długofalowe działania służące całościowemu rozwojowi szkół oraz roczne kursy e-learningowe dla nauczycieli i jednodniowe warsztaty dla rad pedagogicznych. Od 2005 roku we współpracy z Collegium Civitas prowadzone są również Studia Podyplomowe dla Liderów Oświaty skierowane do dyrektorów szkół.
W związku ze zmianami w systemie polskiej oświaty wprowadzonymi w 2017 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, oraz pandemią COVD-19 a także wojną w Ukrainie, która skutkowała napływem uchodźców do Polski, konieczne stało się wzmocnienie dyrektorów i nauczycieli, którzy stanęli przed nowymi wyzwaniami. W tym celu oferta programu została poszerzona o nowe przedsięwzięcie „Odporna szkoła”. Jego celem jest sieciowanie szkół, rozwój kompetencji nauczycieli oraz wzmocnienie pozycji dyrektorów poprzez upowszechnianie wniosków z analiz eksperckich, wymianę informacji, dzielenie się opiniami oraz prezentację dobrych praktyk w obszarze edukacji, wychowania uczniów i organizacji pracy szkoły. W 2022 roku zrealizowano ok. 40 webinariów i warsztatów dla ponad 30 tysięcy nauczycieli i dyrektorów szkół. W działaniach wykorzystano doświadczenia zdobyte w minionych latach przy realizacji przedsięwzięcia „Rozmawiajmy o Uchodźcach”, wspartego przez PAFW w ramach programu „SUS”.
Równocześnie z działaniami o charakterze interwencyjnym, zmodyfikowane zostały programy regularnie prowadzonych kursów, szkoleń i warsztatów poprzez dopasowanie ich do zewnętrznych uwarunkowań, w których funkcjonują szkoły. W czasie pandemii priorytetem stało się zdalne nauczanie a w sytuacji wojny w Ukrainie szczególny nacisk został położony na integrację edukacyjną dzieci polskich i ukraińskich, współpracę z rodzicami uczniów ukraińskich, pomoc psychologiczno-pedagogiczną dzieciom z traumą wojenną, czy też organizację pracy szkoły pod kątem uczniów pochodzących z Ukrainy.
Wieloletnie doświadczenia programu „SUS” wykorzystywane są również w różnych inicjatywach edukacyjnych finansowanych ze środków unijnych. Należą do nich między innymi: „Akademia Uczniowska”, „Cyfrowa Szkoła”, „Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się” (ALO SUS), czy realizowana w latach 2019-2022 „Szkoła dla Innowatora”. Ich celem jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu, poprzez promowanie wśród nauczycieli i dyrektorów szkół innowacyjnych metod nauczania, oceniania a także organizacji pracy szkoły. Dotychczas w inicjatywach tych wzięło udział ponad 10 tysięcy szkół.
PAFW jest partnerem przedsięwzięcia „Szkoła z Klasą”, promującego nowoczesne rozwiązania edukacyjne wśród szkół i nauczycieli, wykorzystującego nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, metodę design thinking oraz metodykę Agile. Akcja, której pierwsza edycja odbyła się w powstała w 2002 roku, powstała z inspiracji programem „SUS” i prowadzona była przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z „Gazetą Wyborczą”. Od 2015 roku jej organizatorem jest Fundacja Szkoła z Klasą. W przeszłości rozszerzenie akcji stanowiły takie inicjatywy, jak: „Nauczyciel z Klasą”, „Lego, Cogito, Ago”, „Uczeń z Klasą” i „Szkoła Myślenia”. Łącznie w akcji wzięło udział ponad 9 tysięcy szkół z całej Polski oraz około 150 tysięcy nauczycieli. W 20. jubileuszowej edycji akcji „Szkoły z Klasą”, która była realizowana w roku szkolnym 2021/22 uczestniczyło 100 szkół z całej Polski.
Dotacje PAFW wyniosły 15.746.973 USD, w tym na bieżącą edycję 470.124 USD.