Program ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu grupy studentów-wolontariuszy (2-3 osoby) realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie.
Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności; mogą to być np. zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne lub lingwistyczne. Poprzez promocję pozytywnych wzorców osobowych program zachęca uczniów do rozwijania swoich zdolności, zaś wśród studentów kształtuje poczucie społecznej odpowiedzialności i solidarności, umożliwiając im jednocześnie realizację swoich pasji i zainteresowań w atrakcyjnej formule.
W dotychczasowych edycjach programu, od 2003 roku, w całej Polsce przeprowadzono ponad 38 tysięcy projektów edukacyjnych około 2700 szkołach, z udziałem 14 tysięcy studentów-wolontariuszy i 380 tysięcy uczniów.
Program wsparli dwaj byli Premierzy: Prof. Jerzy Buzek i Prof. Marek Belka, którzy w 2007 roku, jako wolontariusze, w okresie wakacji prowadzili zajęcia dla młodzieży szkolnej w kilku gminach wiejskich. W 2012 roku Fundacja Rozwoju Wolontariatu, we współpracy z Kancelarią Prezydenta RP, zrealizowała projekt „Nowoczesny Patriotyzm”, w ramach którego Ministrowie i Doradcy Kancelarii Prezydenta RP odwiedzili osiem szkół w małych miejscowościach. Projekt, objęty honorowym patronatem przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego, miał na celu upowszechnianie wiedzy o patriotyzmie, kształtowanie obywatelskich postaw wśród młodych ludzi, zapoznawanie ich z lokalnymi tradycjami i narodowymi symbolami oraz krzewienie tolerancji i szacunku.
Od 2011 roku w programie regularnie prowadzony jest proces monitoringu i ewaluacji projektów realizowanych przez studentów-wolontariuszy. Służy to zarówno pomiarowi bezpośrednich wyników programu, jak i rozpoznawaniu jego oddziaływania. Wśród największych korzyści studenci-wolontariusze wymieniają możliwość zdobycia nowych, praktycznych doświadczeń, rozwój umiejętności komunikacji, nawiązywanie nowych znajomości, dostrzeżenie oraz docenienie ich działań społecznych przez uczelnie. Korzyści z udziału w „PROJEKTORZE” dostrzegają również placówki oświatowe, należą do nich: poszerzenie oferty edukacyjnej, zwiększenie atrakcyjności szkoły, a także pozytywne przyjęcie programu przez rodziców.
W 2018 roku, w ramach programu, zrealizowano 52 projekty wakacyjne, prowadzonych przez studentki kierunków informatycznych, służące zwiększeniu zainteresowania uczniów naukami technicznymi i ścisłymi. Dzięki projektom, ich uczestnicy poznali m.in. podstawy kodowania i robotyki oraz możliwości zastosowania drukarek 3D. Ich realizacja była możliwa dzięki współpracy z Fundacją Edukacyjną Perspektywy, która przeprowadziła w Polsce II edycję programu „IT for SHE”. W projektach wzięło udział ponad łącznie 1500 dzieci z małych miejscowości.
W latach 2005-2010 Realizatorem Programu było Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów „Klanza”. Następnie, do roku 2017, program był realizowany przez Fundację Rozwoju Wolontariatu.
Dotacja PAFW wyniosła 6.808.010 USD, w tym na bieżącą edycję 317.868 USD.