Program ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu grupy studentów-wolontariuszy realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie.
Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności; to na przykład zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne lub lingwistyczne. Poprzez promocję pozytywnych wzorców osobowych program zachęca uczniów do rozwijania swoich zdolności, zaś wśród studentów kształtuje poczucie społecznej odpowiedzialności i solidarności, umożliwiając im jednocześnie realizację własnych pasji i zainteresowań w atrakcyjnej formule.
Od 2003 roku w całej Polsce przeprowadzono ponad 42 tysiące projektów edukacyjnych w blisko 3100 szkołach, z udziałem ponad 15 tysięcy studentów-wolontariuszy oraz ponad 445 tysięcy uczniów.
Program wsparli dwaj byli premierzy: Prof. Jerzy Buzek i Prof. Marek Belka, którzy w 2007 roku, jako wolontariusze, w okresie wakacji prowadzili zajęcia dla młodzieży szkolnej w kilku gminach wiejskich. W 2012 roku Fundacja Rozwoju Wolontariatu, we współpracy z Kancelarią Prezydenta Bronisława Komorowskiego, zrealizowała projekt „Nowoczesny Patriotyzm”, w ramach którego Ministrowie i Doradcy Kancelarii Prezydenta RP odwiedzili szkoły w małych miejscowościach. Projekt miał na celu upowszechnianie wiedzy o patriotyzmie, kształtowanie obywatelskich postaw wśród młodych ludzi, zapoznawanie ich z lokalnymi tradycjami i narodowymi symbolami oraz krzewienie tolerancji i szacunku.
Od 2011 roku regularnie prowadzony jest proces monitoringu i ewaluacji projektów realizowanych w programie przez studentów-wolontariuszy. Służy to zarówno pomiarowi bezpośrednich wyników przedsięwzięcia, jak i rozpoznawaniu jego oddziaływania na dłuższą metę. Wśród największych korzyści studenci-wolontariusze wymieniają możliwość zdobycia nowych, praktycznych doświadczeń, rozwój umiejętności komunikacyjnych, nawiązywanie znajomości, a także dostrzeżenie oraz docenienie ich działań społecznych przez uczelnie. I, co szczególnie istotne, korzyści z udziału w „PROJEKTORZE” dostrzegają placówki oświatowe, należą do nich: poszerzenie oferty edukacyjnej, zwiększenie atrakcyjności szkoły, a także pozytywny odbiór programu przez rodziców.
W czasie pandemii COVID-19, w programie dominowały działania prowadzone w formule online. W ramach kampanii „Zmontuj wiedzę na odległość” wolontariusze „PROJEKTORA” przygotowali inspirujące multimedialne materiały edukacyjne, które były wykorzystywane przez uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Inicjatywa cieszyła się dużym zainteresowaniem w mediach społecznościowych – łącznie trafiła do blisko 450 tysięcy odbiorców. W innej akcji, mającej na celu dzielenie się przez studentów-wolontariuszy doświadczeniami z praktycznych aspektów studiowania, zorganizowano 12 webinariów, w których wzięło udział ponad 2600 maturzystów z całej Polski.
W 2022 roku w programie podjęto działania na rzecz wsparcia uchodźców z Ukrainy. Blisko 100 studentów wolontariuszy zaangażowało się w przeprowadzenie 590 projektów dla ponad trzech tysięcy dzieci z Ukrainy w 93 placówkach edukacyjnych (2600 godzin zajęć).
W latach 2005-2010 Realizatorem Programu było Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów „Klanza”. Następnie, do roku 2017, program był prowadzony przez Fundację Rozwoju Wolontariatu.
Dotacje PAFW wyniosły 8.293.164 USD, w tym na bieżącą edycję 221.515 USD.