Realizowany od 2000 roku program inicjuje i wspiera działania na rzecz promocji języka angielskiego oraz poprawy poziomu jego nauczania wśród dzieci i młodzieży z małych miast i wsi, a tym samym służy wyrównywaniu ich szans edukacyjnych. Jednocześnie program przyczynia się do rozwoju zawodowego nauczycieli języka angielskiego pracujących w małych miejscowościach.
Promując naukę języka angielskiego, „English Teaching” pobudza i rozwija różnorakie inicjatywy społeczne. Ich efekty często wykraczają poza założony cel, co wyraża się w ogólnej aktywizacji społeczności lokalnych. Działania programu kierowane są głównie do nauczycieli języka angielskiego uczących w szkołach podstawowych oraz w przedszkolach na terenach wiejskich i w małych miastach. W poprzednich latach wiele inicjatyw realizowanych było w gimnazjach. W ofercie programu znajdują się szkolenia dla nauczycieli połączone z możliwością prowadzenia przez nich projektów z uczniami, a także pomoc w przygotowaniu takich projektów w formie szkoleń i doradztwa.
W latach 2000-2022, poprzez konkursy grantowe kierowane do szkół i organizacji pozarządowych z małych miejscowości, dofinansowano 1210 projektów, w wyniku których w wielu szkołach powstały kluby miłośników kultury anglosaskiej i języka angielskiego, biblioteczki z literaturą i prasą anglojęzyczną oraz koła teatralne. Organizowano liczne konkursy wiedzy o anglosaskich pisarzach, kulturze i historii, a także festiwale piosenki. Dzieci i młodzież otrzymały możliwość obejrzenia anglojęzycznych filmów oraz uczestnictwa w lekcjach prowadzonych przez „native speakers”. W projektach uczestniczyło bezpośrednio 74 tysiące uczniów i pond 4800 nauczycieli, a pośrednio ponad 200 tysięcy rodziców oraz innych przedstawicieli lokalnych społeczności.
Oferta programu to także szkolenia metodyczne „Weekends with English Teaching” dla nauczycieli angielskiego z miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców. Dotychczas przeprowadzono 158 takich szkoleń, a łącznie wzięło w nich udział ponad 7200 osób.
Najaktywniejsi nauczyciele uczestniczący w programie mają możliwość poszerzania swoich kompetencji podczas trzytygodniowej Letniej Szkoły „Teaching English to Speakers of Other Languages” (TESOL), organizowanej przez Uniwersytet Gonzaga w USA.
W ramach programu zorganizowano 18 ogólnopolskich spotkań edukacyjnych – „English Teaching Market” – dla nauczycieli języka angielskiego oraz przedstawicieli zainteresowanych instytucji, organizacji, szkół i wydawnictw; uczestniczyło w nich łącznie ponad 9000 osób. Te coroczne spotkania służą między innymi rozwojowi sieci współpracy nauczycieli języka angielskiego z małych miejscowości, są wspierane przez portal społecznościowy i regularne e-newsy o innych inicjatywach edukacyjnych, takich jak granty na projekty, szkolenia, czy konkursy.
Od 2015 roku, z inicjatywy Ambasadorów English Teaching – najaktywniejszych nauczycieli uczestniczących w programie – działa Ogólnopolskie Stowarzyszenie Anglistów „English Teaching”, którego głównym celem jest doskonalenie zawodowe nauczycieli angielskiego, szczególnie z małych miejscowości, a także prowadzenie działań rzeczniczych.
W latach 2020-2022, w związku z ograniczeniami pandemicznymi, na ofertę programu złożyły się przede wszystkim szkolenia online, a także cotygodniowe webinaria prowadzone przez ekspertów i trenerów we współpracy z InstaLing; łącznie wzięło w nich udział ponad 50 tysięcy osób. W 2022 roku, w XVII spotkaniu „English Teaching Market” wzięło udział blisko 300 uczestników.
Nauczyciele języka angielskiego, współpracujący z programem, otrzymali wsparcie w zakresie metod i technik zdalnego nauczania języka angielskiego. Projekty językowe dla uczniów realizowane od września przez nauczycieli zostały w znacznej mierze przeprowadzone w formule online.
Dotacje PAFW wyniosły 9.580.951 USD, w tym na bieżącą edycję 522.168 USD.