Mobilni Doradcy programu "Sektor 3.0" to sieć osób, która buduje kompetencje lokalnych organizacji społecznych, przekazując im wiedzę związaną z nowoczesnymi technologiami. Choć epidemia COVID-19 powywracała większość paradygmatów do góry nogami, nowa sytuacja nie jest Doradcom straszna. Oto jak pomagają w czasie kryzysu.
Każdy ze stu Mobilnych Doradców jest inny, mieszka gdzie indziej i na co dzień zajmuje się czymś innym. Są wśród nich informatycy, urzędnicy, właściciele firm, przedstawiciele organizacji społecznych, a nawet żołnierz. Co ich łączy? Mobilni Doradcy to osoby, które znają się na nowych technologiach i chcą pomagać. Sytuacja kryzysowa to znakomita próba dla sieci, która pokazuje, że adaptacja i elastyczne podejście mogą okazać się kluczowe dla naszego przetrwania.
Zakres oferowanego przez Mobilnych Doradców wsparcia jest bardzo szeroki – od doradztwa i wystąpień, przez szkolenia, aż po prezentacje nowych rozwiązań technologicznych. Mobilni są jednym z kluczowych filarów Sektor 3.0 – jego podporą. W obecnej wyjątkowej sytuacji pokazali, jak szybko zaadaptować się do nowych wyzwań i reagować. Technologie dają ogromne możliwości pomagania na odległość. Zobaczcie, jak robią to w czasie pandemii Mobilni Doradcy Sektora 3.0.
Pomagają zdalnie
Jedną z podstawowych aktywności Mobilnych Doradców jest podnoszenie kompetencji cyfrowych organizacji społecznych. Ponieważ większość kontaktów między ludźmi została ograniczona do minimum, również Mobilni musieli zaadaptować się do tej sytuacji. Bardzo szybko zorganizowali serię szkoleń, podczas których pomagali zdobyć umiejętności konieczne w pracy zdalnej. Pierwsze warsztaty cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że konieczne było ograniczenie rejestracji tylko dla osób z trzeciego sektora.
Izabela Ferenc: – Od dawna prowadzę profil na Facebooku, gdzie publikuję treści związane z narzędziami cyfrowymi i bezpieczeństwem. Korzystam z komunikatorów internetowych i w zasadzie od lat wiele działań prowadzę właśnie w ten sposób, więc kwarantanna nie jest dla mnie nową sytuacją. Przez Messengera odpowiadam na pytania, rozwiązuję problemy techniczne, a w bardziej skomplikowanych sprawach pomaga mi syn, który jest informatykiem.
– Na swoim profilu publikuję także linki do ciekawych zasobów, z których skorzystać mogą organizacje. Dużo moich porad dotyczy aspektów finansowych lub urzędowych, np. mam wiele zapytań o to, w jaki sposób założyć profil zaufany. Często pomagam również zdalnie wypełniać PIT-a. Jako osobiste wyzwanie traktuję walkę z fake newsami. Staram się obserwować publikacje moich znajomych i na bieżąco reagować w wiadomościach prywatnych, jeśli widzę, że ktoś powiela nieprawdziwe informacje Zwracam uwagę i podsyłam rady, jak w przyszłości rozpoznawać fake – mówi Izabela Ferenc, Mobilna Doradczyni z Nieświni.
Łukasz Wolanin: – Na co dzień jestem nauczycielem i od jakiegoś czasu prowadzę blog uczfajnie.blogspot.com. Umieszczam tam wpisy o aplikacjach, programach i innych zagadnieniach, które są pomocne podczas edukacji młodych. Staram się mówić o rozwiązaniach, które wcześniej sam przetestowałem. Ostatnia, niespodziewana sytuacja pandemii, była dla mnie impulsem do rozpoczęcia vlogowania. Ta formuła pozwala mi łatwiej dzielić się moją wiedzą. Zacząłem nagrywać filmy instruktażowe, które publikuje na YouTubie.
Moim celem jest robienie materiałów i tutoriali dla ludzi, którzy są nauczycielami i chcą stosować nowe technologie w edukacji. Filmy umieszczam na swoim kanale, a następnie wklejam na bloga. Aktualnie gromadzę materiały i myślę o dalszej promocji kanału. Jako nauczyciel widzę potrzebę pokazywania i dzielenia się ciekawymi sposobami wykorzystania nowych technologii w edukacji.
Sporo uczących myśli, że to nie dla nich, że się nie da, że trzeba być informatykiem, albo że są za starzy. Ja się nie godzę na takie podejście i pokazuję, że chcieć to móc – mówi Łukasz Wolanin, Mobilny Doradca z Cieszanowa.
Pomagają walczyć z epidemią
Niektórzy z Mobilnych Doradców postanowili aktywnie włączyć się w walkę z epidemią koronawirusa, wspierając personel medyczny. W Internecie można znaleźć mnóstwo poradników, w jaki sposób włączyć się w szycie maseczek czy produkcję sprzętu dla personelu medycznego. Społeczność projektowania 3D od zawsze znana jest z chętnego dzielenia się projektami w otwartych bazach danych. Wszyscy, którzy posiadają odpowiednie drukarki, mogą dzięki nim aktywnie włączyć się w pomoc. Tę sytuację postanowił wykorzystać Paweł Sikora, Mobilny Doradca ze Żnina.
Paweł Sikora: – Wykorzystałem moje doświadczenia Mobilnego Doradcy, w szczególności te zdobyte podczas Festiwalu Sektor 3.0, związane z technologią druku 3D. Pracuję na co dzień w wydziale promocji w Urzędzie Miejskim w Żninie. Udało mi się, za zgodą mojego przełożonego, burmistrza Żnina Roberta Luchowskiego, zgromadzić w jednym miejscu cztery drukarki 3D zakupione dla szkół gminnych w ramach projektu unijnego i zaczęliśmy w urzędzie produkować przyłbice w ramach akcji #DrukarzeDlaSzpitali. Od kilku dni codziennie produkujemy 16 przyłbic, które trafiają do Gminnego Centrum Bezpieczeństwa, skąd są przekazywane do potrzebujących – opowiada Paweł.
Paweł Sikora drukuje przyłbice na drukarkach 3D
Agnieszka Budzyńska: – Wolontariat to stan umysłu, dlatego w wolnych chwilach, w ramach projektu wolontariackiego Regionalnego Centrum Wolontariatu (RWC) w Katowicach, szyję maseczki. RCW najpierw wspierało akcję „Maska dla medyka”, a obecnie samo zorganizowało akcję „Maska dla seniora”, w ramach której uszyto dwa tysiące masek. Maski od soboty są rozdawane w parafiach, a w czwartek nastąpi wielki finał, podczas którego będą dystrybuowane w miejscach publicznych przez wolontariuszy.
Dodatkowo wspólnie z RCW i organizacjami wspierającymi osoby w kryzysie bezdomności, chcemy pozyskać drukarkę 3D i drukować przyłbice dla osób, które nie mają dostępu do bieżącej wody lub z innych powodów potrzebują wysokiej jakości przyłbic wielorazowego użytku. Napisałam projekt do PROO 5 na zakup takiego sprzętu i czekam na decyzję. Jeżeli się nie uda, będę próbować pozyskać środki z Funduszu Pomocowego dla Organizacji Pozarządowych oraz Inicjatyw Obywatelskich 2020 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności – opowiada Agnieszka Budzyńska, Mobilna Doradczyni ze Świętochłowic.
Organizują rozrywki dla odizolowanych
W tym roku z powodu nadzwyczajnej sytuacji wiele wydarzeń zostało odwołanych albo przełożonych. Beata Matuszek – Mobilna Doradczyni z Rybnika – postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i przenieść lokalne eventy do sieci.
Beata Matuszek: – Wspólnie z lokalnym stowarzyszeniem planujemy zorganizować w tym roku Noc Muzeów w trochę innym wydaniu niż w ostatnich latach. Wykorzystamy do tego celu możliwości, jakie dają nowe technologie. Lokalną trasę historyczną udostępnimy na platformie izi.travel, dzięki której będzie można pozwiedzać spacerując samodzielnie bez przewodnika albo po prostu wirtualnie we własnym domu. To super narzędzie, które pozwala na tworzenie audioprzewodników po zasobach muzeum, galerii czy tras spacerowych. Tutaj możecie zapoznać się z naszą pierwszą próbką sprzed kilku lat. To spacer zrobiony lokalnie przez kilka dziewczyn. Zdobyte doświadczenie zamierzamy wykorzystać w tym roku, przygotowując trasę w sposób jeszcze lepszy i ciekawszy – podsumowuje Beata Matuszek.
Każdego dnia nowa rzeczywistość stawia przed nami inne wyzwania. Wiele z nich da się rozwiązać wykorzystując nowe technologie, aplikacje i nowoczesne narzędzia. Mobilni Doradcy udowadniają, że przeciwnościom losu można stawić czoła, wymaga to jednak zaangażowania i proaktywnej postawy.
– To prawdziwy sprawdzian dla naszej sieci. Na szczęście Mobilni Doradcy to ludzie aktywni, którzy nie siedzą z założonymi rękami, zwłaszcza gdy trzeba samemu wyjść z inicjatywą. W wymiarze pracy zdalnej wyjątkowo ważne jest to, że pracujemy blisko nowych technologii. To z kolei sprawia, że jesteśmy naturalnym łącznikiem między osobami, które chcą wejść w online, a wiedzą która im to umożliwi. Webinaria, doradztwo, zapoznawanie z nowymi rozwiązaniami, to wszystko jest w zasięgu sieci, a co za tym idzie i organizacji, które potrzebują takiego wsparcia – podsumowuje Filip Jędruch, koordynator sieci Mobilnych Doradców.