O poziomie szczęścia nauczycieli decyduje poczucie sprawczości i skuteczności. Damy wam tę moc – taką obietnicę usłyszeli studenci i studentki Szkoły Edukacji, którzy rozpoczęli rok akademicki 2023/24.
Przyszłych polonistów, matematyków, biologów i historyków przywitała dyrektor Szkoły Edukacji, prof. Jolanta Sujecka-Zając. W wykładzie inauguracyjnym skupiła się na kwestii poczucia własnej skuteczności przywołując badania kanadyjsko-amerykańskiego psychologa społecznego prof. Alberta Bandury.
“W Szkole Edukacji bardzo dużo uwagi poświęcamy kształtowaniu własnego poczucia sprawczości i skuteczności, zwłaszcza w pracy nauczycielskiej. Są to cechy, które można wykształcić, rozwijać i planować. To daje siłę, motywację, odporność na frustrację, pozwala stawiać odpowiednie cele, koncentrować się na zyskach, a nie na stratach” – wyjaśniła prof. Sujecka-Zając.
Dodała, że o poziomie szczęścia nauczycieli decyduje przekonanie o wpływie na przebieg sytuacji szkolnych, a także asertywność i wartościowe relacje. Im większe poczucie własnych zasobów mamy, tym ambitniejsze cele będziemy sobie wyznaczać – także w pracy dydaktycznej.
Do studentów i studentek zwróciła się także Dyrektor Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Marianna Hajdukiewicz. Podkreśliła, że każdy kolejny rocznik to inna historia i nowy wkład w rozwój Szkoły Edukacji. Zapewniła, że PAFW od lat towarzyszy szkołom, nauczycielom i uczniom. “Nasze programy nie są na chwilę – są długofalowe. Konsekwentnie dbamy o dobrą i mądrą edukację. Sami stale się uczymy – regularnie ewaluujemy nasze działania, sprawdzamy, co działa, a co wymaga udoskonalenia. Budujemy społeczność – zarówno wśród aktualnych uczestników, jak i absolwentów. Tworzymy sieci współpracy, tak aby nie gubić się z oczu i wzajemnie się wspierać” – podkreśliła Marianna Hajdukiewicz.
To już ósma edycja bezpłatnych nauczycielskich studiów podyplomowych Szkoły Edukacji. Pierwszym etapem jest Szkoła Letnia, podczas której studenci mogą się poznać, ale też odbyć pierwsze zajęcia dydaktyczne i psychologiczno-wychowawcze. Wkrótce rozpoczną także praktyki w szkołach. W czerwcu otrzymają uprawnienia nauczycielskie i rozpoczną pracę jako nauczyciele matematyki, historii, biologii z przyrodą i języka polskiego.