W ramach programu „Sektor 3.0”, podczas pilotażowego projektu edukacyjnego, przeszkolono przedstawicieli organizacji społecznych i na bazie doświadczeń zebranych w trakcie tego procesu przygotowano wnioski rekomendacje, z których czerpać może cała branża. Zapraszamy do bezpłatnego pobrania materiału.
Sztuczna inteligencja (AI) może znacząco usprawnić działania poprzez automatyzację procesów i zwiększenie efektywności pracy. Sukces wdrożenia AI zależy jednak od kompetencji cyfrowych pracowniczek i pracowników oraz zidentyfikowania kluczowych obszarów jej zastosowania.
Pilotaż AI dla organizacji społecznych
„W lutym 2024 roku uruchomiliśmy pilotażową inicjatywę, która miała wprowadzać przedstawicieli organizacji społecznych w świat sztucznej inteligencji. Razem z DELab UW, Campus AI i Google zorganizowaliśmy cykl hybrydowych szkoleń, zebraliśmy doświadczenia z dotychczasowego wykorzystania AI i przygotowaliśmy rekomendacje, które zebraliśmy w krótkiej publikacji” – mówi dr Dawid Szarański, dyrektor programu Sektor 3.0.
Do udziału w projekcie zaproszono przedstawicieli organizacji współpracujących z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Przez blisko trzy miesiące cała grupa podnosiła swoje kompetencje, testowała użycie AI na konkretnych przykładach swoich organizacji oraz dzieliła się doświadczeniami. Dzięki różnorodnemu doświadczeniu osób uczestniczących udało się spojrzeć na zagadnienia z wielu perspektyw. Wzięto pod uwagę zajmowane stanowiska, obszary działania organizacji i ich specyfikę. Dzięki temu zdiagnozowano potrzeby, możliwości i wyzwania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w sektorze non-profit. Wynikiem tych wszystkich doświadczeń i analiz jest publikacja pn. „Sztuczna inteligencja w działaniach organizacji społecznych. Wnioski i rekomendacje” dostępna w formie bezpłatnego e-booka.
Wnioski i rekomendacje z pilotażu — pobierz już teraz
„W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej dostępna i zintegrowana w codzienne procesy zarządzania organizacją, kluczowe znaczenie zyskuje edukacja i zmiana postaw wobec technologii. To, jak skutecznie wykorzystujemy AI, zależy nie tylko od dostępnych narzędzi, ale przede wszystkim od naszej zdolności do ciągłej nauki i adaptacji. W obliczu demokratyzacji AI, odpowiedzialność za wykorzystanie jej potencjału coraz bardziej spoczywa na indywidualnej motywacji do uczenia się i rozwijania nowych umiejętności” – mówi prof. UW dr hab. Katarzyna Śledziewska, dyrektor zarządzająca DELab UW.
W tej publikacji:
zawarto wnioski z analiz przedstawiających obecny stan wykorzystania AI w organizacjach,
- podkreślono obszary, w których zastosowanie sztucznej inteligencji może przynieść największe korzyści organizacjom społecznym,
- uwzględniono praktyczne porady na temat tego, jak wdrażać AI w działaniach społecznych i na co zwracać szczególną uwagę,
- zaprezentowano rekomendacje ekspertów specjalizujących się w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji,
- przedstawiono dodatkowe materiały edukacyjne na temat zastosowania sztucznej inteligencji w działaniach społecznych.
Rekomendacje to jednocześnie wstęp do szerszej dyskusji i próba uporządkowania dotychczasowych obserwacji. Można je potraktować jako mapę. Mając jednak na uwadze, że drogi są różne, możemy trafić na zakręty, a miejsce docelowe dla każdego będzie zupełnie inne. Zapisz się do newslettera programu „Sektor 3.0″ i pobierz bezpłatnie e-book z wnioskami i rekomendacjami z naszego pilotażu.