Rada Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności odwiedziła Szkołę Edukacji, wspólne przedsięwzięcie PAFW i Uniwersytetu Warszawskiego. W spotkaniu, które odbyło się 19 maja 2023 r., wziął udział Rektor UW prof. Alojzy Nowak.
Szkoła Edukacji, której program powstał we współpracy z renomowanym ośrodkiem kształcenia nauczycieli – Columbia University Teachers College w Nowym Jorku – to jedyne w Polsce studia podyplomowe dające uprawnienia nauczycielskie, które odbywają się w trybie stacjonarnym.
„Zapraszamy Państwa do założenia ‚edukacyjnych okularów’ i spojrzenia na szkołę, uczniów, nauczycieli, rodziców naszymi oczami. Chcielibyśmy dziś pokazać, jak w Szkole Edukacji myślimy o dobrym kształceniu nauczycieli i jak to myślenie wdrażamy w praktyce” – powiedziała Dyrektor Szkoły Edukacji prof. Jolanta Sujecka Zając witając gości spotkania.
Rektor UW: Szkoła Edukacji to szansa dla nauczycieli
„Poprzez ten program pokazujemy, że jesteśmy otwarci, widzimy, że mamy wielu przyjaciół w Ameryce. Umożliwia nam to internacjonalizację i daje nauczycielom szansę, by zapoznać się z nowoczesnymi metodami nauczania i najlepszymi praktykami dydaktycznymi” – podkreślił Rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. Alojzy Nowak. W swoim wystąpieniu wskazał również, że w ostatnich latach w społeczności akademickiej daje się dostrzec nowe spojrzenie na kwestię edukacji, kształcenia nauczycieli i pracy z najmłodszymi. „Nie można badań odrywać od dydaktyki” – dodał rektor UW.
Jaki wpływ ma Szkoła Edukacji na swoją społeczność?
Urszula Skrzypczak, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 1 w Piastowie – jednej ze szkół praktyk – opowiedziała o współpracy ze studentami i studentkami. „Ostatnie lata są kryzysowe: pandemia, wojna. W tych momentach relacja ze Szkołą Edukacji okazała się szczególnie rozwijająca dla naszych nauczycieli. Dała im nowe metody, np. Myślącą Klasę, a także wsparcie w nauczaniu zdalnym. Nieocenione były stworzone przez kadrę Szkoły Edukacji poradniki dotyczące podstawy programowej w Ukrainie” – podkreśliła dyrektor Skrzypczak.
Andrew Nagorski, Przewodniczący Rady Dyrektorów PAFW, podkreślił szczególną i ważną rolę szkoły i nauczycieli oraz znaczenie dobrej edukacji w sytuacji, kiedy dzieci i młodzież mierzą się z trudnymi doświadczeniami pandemii, zdalnej edukacji oraz – obecnie – wojny w Ukrainie.
Szkoła Edukacji jak NASA
„Najważniejsze jest to, że Szkoła Edukacji daje swoim studentom czas. W Szkole Edukacji studenci uczą się pod czujnym okiem praktyków i teoretyków – próbują i popełniają błędy w kontrolowanych warunkach. W efekcie zyskują uczniowie, którzy obserwując ten proces przekonują się, że pomyłek nie należy się bać i są one niezbędnym elementem uczenia się” – mówiła opiekunka praktyk, matematyczka Katarzyna Rylska.
Absolwent ścieżki polonistycznej Kamil Kasprzak opowiedział o swoim osobistym sukcesie: „Jestem nauczycielem w publicznej placówce od 2 lat i nadal chcę uczyć”. Zwrócił także uwagę, że w dzisiejszej szkole jest wiele dzieci z problemami, depresją, różnym poziomem dojrzałości i zróżnicowanymi potrzebami. Szkoła Edukacji dała mu narzędzia, konkretne procedury i sposoby wspierania uczniów i uczennic. „Możemy nie tylko rozpoznawać potrzeby, ale realnie na nie odpowiadać. Szkoła Edukacji jest placówką podobną do NASA, która planuje wystrzelenie astronautów w kosmos i przygotowuje ich na każdą sytuację. Ja tak się czuję. Dzięki tym studiom jeszcze nie miałem sytuacji, by powiedzieć: ‚Houston, mamy problem‚’. Ale też wiem, że gdyby taka sytuacja się zdarzyła, to tutaj znajdę pomoc”.
Wyzwania edukacyjne nie znają granic
Pochodząca z Białorusi studentka ścieżki matematycznej Olga Stepanova
opowiedziała o tym jak nauka w Szkole Edukacji pomogła jej wspierać dzieci uchodźcze. W swojej fundacji stosuje poznane metody dydaktyczne, zawiera z uczniami kontrakty, wprowadza rytuały, wykorzystuje nowe techniki uczenia matematyki. W jej pracy kluczowe okazały się jednak warsztaty antydyskryminacyjne.
W kolejnej części spotkania przedstawiciele kadry Szkoły Edukacji opowiedzieli o największych wyzwaniach, jakie stawia przed nami polska oświata. Dlaczego dzieci tak szybko przestają lubić matematykę? W jaki sposób, i czy w ogóle, podstawa programowa z biologii radzi sobie z problemem katastrofy klimatycznej? Jak w dobie sztucznej inteligencji uczyć krytycznego myślenia i rozbrajania fake newsów? Jak znaleźć równowagę między uczeniem historii i kształtowaniem określonych postaw obywatelskich? I wreszcie: jak szkoła może pozytywnie wpływać ma zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży? Te kwestie budziły żywe zainteresowanie Członków Rady Dyrektorów PAFW, którzy zwracali uwagę na ich uniwersalność – podobne pytania zadają sobie bowiem nauczyciele i akademicy także w USA.
Angela Brav gościem programu „Szkoła Ucząca Się”
Wyzwania stojące obecnie przed polską edukacja były także motywem przewodnim spotkania Angeli Brav, Członkini Rady Dyrektorów PAFW z Zespołem Programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), które odbyło się 18 maja w siedzibie Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Jego gospodarzem był dr Jędrzej Witkowski, Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej a udział w nim wzięły: Sylwia Żmijewska-Kwiręg, dyrektorka programu „SUS”, Marianna Hajdukiewicz, Dyrektorka Programowa PAFW a także dyr. Katarzyna Olejnik i nauczycielka Joanna Wróblewska-Karpowicz reprezentujące Międzynarodową Szkołą Podstawową Paderewski w Lublinie, która aktywnie uczestniczy w programie „SUS”.
Spotkanie było okazją do dyskusji o problemach, z jakimi obecnie mierzą się nauczyciele i uczniowie w szkołach w Polsce. Zespół „SUS” zaprezentował przykłady zaangażowania programu w rozwój dzieci i młodzieży oraz doskonalenie kadry pedagogicznej. Opowiedział także o wyzwaniach wynikających z integracji uczniów polskich i ukraińskich. Angela Brav dostrzegła znaczenie działań kierowanych do dyrektorów szkół. Podkreśliła, jak ważne jest wspieranie liderów, którym często towarzyszy osamotnienie w obliczu odpowiedzialności i trudnych decyzji. Członkini Rady Dyrektorów wyraziła wielkie uznanie dla nauczycielek i nauczycieli, którzy na codzień podejmują się rozwiązywania niezwykle trudnych problemów stojących przed polskimi szkołami, w szczególności w obliczu pomocy uchodźcom z Ukrainy.