Ruszyła kampania społeczna “Nie bądź botem. Włącz myślenie!” przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog, laureata Nagrody Sektor 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w 2020 r. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię “fake newsów”, z którymi spotykamy się na co dzień i zwrócenie uwagi na to, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem.
" frameborder="0" allowfullscreen>
Jak wynika z raportu “Krytyczny umysł”, co piąta młoda osoba nie zastanawia się nad rzetelnością znalezionych informacji. Stowarzyszenie Demagog postanowiło zmierzyć się z tym problemem w swojej kampanii „Nie bądź botem. Włącz myślenie!”, której celem jest edukacja społeczeństwa w zakresie weryfikacji informacji znalezionych w Internecie. W ramach projektu przygotowane zostały 3 materiały wideo promujące fact-checking. Powstała również specjalna strona z poradami na temat krytycznego myślenia: www.niebadzbotem.pl.
Ze względu na ważną tematykę kampanii, w działania promocyjne zaangażowali się popularni twórcy internetowi, którzy zwracają uwagę nt. “fake newsów”: Aleksandra i Piotr Stanisławscy z portalu Crazy Nauka, YouTuberka Kasia Gandor, Marcin Napiórkowski – doktor habilitowany nauk humanistycznych/badacz mitów, YouTuber Martin Stankiewicz i Joanna Gutral z portalu zdrowaglowa.pl.
O kwestiach coraz trudniejszego odróżnienia prawdziwych informacji od “fake newsów” w gąszczu internetowych treści z Ambasadorami kampanii rozmawiała Prezeska Stowarzyszenia Demagog – Małgorzata Kilian.
“W kampanii “Nie bądź botem! Włącz myślenie.” chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie – jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach.”- dodaje Małgorzata Kilian – Prezeska Stowarzyszenia Demagog.
Kampania potrwa do końca 2021 roku, a patronat medialny nad kampanią objęły portale: Niebezpiecznik.pl, ASZdziennik, CyberDefence24 oraz NGO.pl.
Stowarzyszenie Demagog, które przygotowało kampanię to pierwsza krajowa organizacja zajmująca się fact-checkingiem. Celem podejmowanych przez nią działań jest poprawienie jakości debaty publicznej dzięki sprawdzaniu wiarygodności przekazywanych informacji oraz walka z dezinformacją.
Więcej informacji: