9 czerwca na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się konferencja „Szkoła bez stopni – jak to zrobić” organizowana w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) z udziałem 250 osób z całej Polski – nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz uczelni wyższych. W wydarzeniu wzięła udział Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska.
Konferencja rozpoczęła się wystąpieniami dyrektor programu „SUS” Marty Dobrzyńskiej oraz dr. Jacka Strzemiecznego, prezesa Centrum Edukacji Obywatelskiej, którzy mówili o wieloletnich działaniach promujących ideę oceniania kształtującego, będącego jedną z podstaw merytorycznych programu „SUS”, oraz wysiłkach na rzecz wprowadzenia oceniania kształtującego do pracy polskich szkół, a także o działaniach i osiągnięciach koalicji „Dziecko bez stopni”, której inicjatorem jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.
„Lubię szkołę bez stopni. Jest pytanie, jak rozszerzyć ocenianie opisowe nie tylko na klasy 1-3” – powiedziała Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska, deklarując, że inicjatorzy akcji „Dziecko bez stopni” mają w niej sojusznika. „Chciałabym, żeby więcej szkół korzystało z tej metody. Uważam, że dobry przykład i przekonanie są lepsze od ustawowego nakazu” – dodała. W swojej wypowiedzi odniosła się także do kwestii nowelizacji ustawy o systemie oświaty i wprowadzenia do niej zmian w edukacji wczesnoszkolnej związanych ze sposobami oceniania uczniów.
Wśród panelistów znaleźli się eksperci w dziedzinie edukacji, pedagogiki i psychologii oraz praktycy. W pierwszym z dwóch paneli dyskusyjnych wzięły udział nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Panelistki podzieliły się swoimi doświadczeniami z procesu rezygnacji ze stosowania tradycyjnych ocen w pracy z uczniami. Wskazywały na korzyści, jakie w procesie nauki „bez stopni” odnoszą dzieci oraz podkreślały, jak dużą rolę odgrywa wprowadzenie w nową sytuację rodziców i innych nauczycieli.
W drugim panelu wzięli udział dyrektorzy szkół oraz eksperci z dziedziny edukacji: prof. Małgorzata Żytko (Wydział Pedagogiczny UW), Elżbieta Tołwińska-Królikowska (Federacja Inicjatyw Oświatowych), znany psycholog i aktywista edukacyjny Jacek Jakubowski oraz b. minister edukacji Katarzyna Hall. Paneliści zastanawiali się nad możliwościami wprowadzenia oceniania kształtującego nie tylko w edukacji wczesnoszkolnej, ale również na wyższych poziomach edukacji. Dyskutowali też o kulturze pracy szkoły oraz roli dyrektorów w procesie wprowadzania zmian w sposobie oceniania postępów edukacyjnych uczniów.
Relacja z konferencji dostępna jest na stronie programu „Szkoła Ucząca Się”:
http://sus.ceo.org.pl/e-konferencje
Informacje o koalicji „Dziecko bez stopni”:
https://dzieckobezstopni.pl/o-koalicji
Relacja z konferencji na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
http://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/szkola-bez-stopni.html
„Szkoła Ucząca Się” (SUS) to program dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów i poziomów szkół, wspierający zmiany podnoszące efektywność nauczania i uczenia się. Wprowadza ocenianie kształtujące do pracy szkoły i wspiera współpracę nauczycieli w zespołach. „SUS” realizowany jest przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności od 2000 roku.