Grupa 100 osób, których łączy pasja odkrywania nowych technologii, dzieli się swoją wiedzą. Doradcy działają w całej Polsce. Organizują szkolenia, prowadzą webinaria, udzielają indywidualnych porad organizacjom non profit: uczą pozyskiwania funduszy w Internecie, podpowiadają, jak skutecznie promować się w mediach społecznościowych, pomagają dobrać odpowiedni sprzęt. Na swoim koncie mają już ponad 7500 porad!
Grupy studentów-wolontariuszy (2-3 osoby) realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie. Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności (zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne, czy lingwistyczne). Studenci mają zapewniony zwrot kosztów dojazdu i materiałów edukacyjnych a szkoła zapewnia im nocleg i wyżywienie.
Kilkugodzinne, odpłatne warsztaty dla nauczycieli wszystkich przedmiotów i wszystkich poziomów szkół, prowadzone w grupach do 30 osób, przez trenerów-praktyków, są dostosowywane do potrzeb danej placówki oświatowej. Po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymują materiały do dalszej pracy.
Możliwość sfinansowania wyjazdów przedstawicieli polskich organizacji pozarządowych do krajów objętych programem „RITA”, tj.: do Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Mołdawii, Rosji, Ukrainy i Tadżykistanu. Wyjazdy mogą służyć, m.in. konsultacji wniosku projektowego, czy umocnieniu współpracy z organizacją partnerską w tych krajach.
Możliwość otrzymania wkładu własnego, czyli współfinansowania większego przedsięwzięcia, które otrzymało dotację na realizację zasadniczej części planowanych działań z innych źródeł – publicznych, prywatnych, polskich lub zagranicznych. Projekty muszą być zbieżne pod względem obszaru geograficznego oraz tematycznego z celami i zakresem programu „RITA”.
Oferta jest skierowana do przedstawicieli samorządów lokalnych, administracji rządowej, centralnych instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, mediów, sektora edukacji oraz innych grup zawodowych z Europy Wschodniej, a także z krajów Zakaukazia i Azji Centralnej. Wizyty służące dzieleniu się polskim doświadczeniem w zakresie transformacji oraz integracji europejskiej, prowadzone są we współpracy z polskimi organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami administracji centralnej i samorządowej.
W naborze mogą wziąć udział organizacje pozarządowe mające swą siedzibę na terenie miejscowości do 50 tys. mieszkańców, gotowe przeprowadzić na obszarze swojego działania (od kilku do kilkunastu gmin), konkurs grantowy w oparciu o zasady programu „Działaj Lokalnie”. Dołączając do Sieci Ośrodków Działaj Lokalnie, Afiliowane ODL otrzymają m.in. dotacje od 5-15 tys. zł z przeznaczeniem na koszty uruchomienia konkursu grantowego oraz możliwość udziału w szkoleniach czy konkursach.
Grupa 100 osób, których łączy pasja odkrywania nowych technologii, dzieli się swoją wiedzą. Doradcy działają w całej Polsce. Organizują szkolenia, prowadzą webinaria, udzielają indywidualnych porad organizacjom non profit: uczą pozyskiwania funduszy w Internecie, podpowiadają, jak skutecznie promować się w mediach społecznościowych, pomagają dobrać odpowiedni sprzęt. Na swoim koncie mają już ponad 7500 porad!
Grupy studentów-wolontariuszy (2-3 osoby) realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie. Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności (zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne, czy lingwistyczne). Studenci mają zapewniony zwrot kosztów dojazdu i materiałów edukacyjnych a szkoła zapewnia im nocleg i wyżywienie.
Kilkugodzinne, odpłatne warsztaty dla nauczycieli wszystkich przedmiotów i wszystkich poziomów szkół, prowadzone w grupach do 30 osób, przez trenerów-praktyków, są dostosowywane do potrzeb danej placówki oświatowej. Po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymują materiały do dalszej pracy.
Możliwość sfinansowania wyjazdów przedstawicieli polskich organizacji pozarządowych do krajów objętych programem „RITA”, tj.: do Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Mołdawii, Rosji, Ukrainy i Tadżykistanu. Wyjazdy mogą służyć, m.in. konsultacji wniosku projektowego, czy umocnieniu współpracy z organizacją partnerską w tych krajach.
Możliwość otrzymania wkładu własnego, czyli współfinansowania większego przedsięwzięcia, które otrzymało dotację na realizację zasadniczej części planowanych działań z innych źródeł – publicznych, prywatnych, polskich lub zagranicznych. Projekty muszą być zbieżne pod względem obszaru geograficznego oraz tematycznego z celami i zakresem programu „RITA”.
Oferta jest skierowana do przedstawicieli samorządów lokalnych, administracji rządowej, centralnych instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, mediów, sektora edukacji oraz innych grup zawodowych z Europy Wschodniej, a także z krajów Zakaukazia i Azji Centralnej. Wizyty służące dzieleniu się polskim doświadczeniem w zakresie transformacji oraz integracji europejskiej, prowadzone są we współpracy z polskimi organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami administracji centralnej i samorządowej.
W naborze mogą wziąć udział organizacje pozarządowe mające swą siedzibę na terenie miejscowości do 50 tys. mieszkańców, gotowe przeprowadzić na obszarze swojego działania (od kilku do kilkunastu gmin), konkurs grantowy w oparciu o zasady programu „Działaj Lokalnie”. Dołączając do Sieci Ośrodków Działaj Lokalnie, Afiliowane ODL otrzymają m.in. dotacje od 5-15 tys. zł z przeznaczeniem na koszty uruchomienia konkursu grantowego oraz możliwość udziału w szkoleniach czy konkursach.
Oferta jednosemestralnych staży badawczo-naukowych dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kirgistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu i Uzbekistanu posiadających ugruntowaną pozycję naukową. Efektem indywidualnej pracy pod kierunkiem opiekuna naukowego jest przygotowanie przez stażystę artykułu naukowego.
Konkurs ma charakter otwarty. Jego celem jest nagrodzenie najlepszych tekstów, fotografii i materiałów wideo, opublikowanych albo wyemitowanych w mediach lokalnych między 1 stycznia 2020 r. a 31 grudnia 2020 r. Laureat konkursu otrzyma Nagrodę im. Bolesława Wierzbiańskiego.
Oferta dla studentów obejmuje kilkunastodniowe wizyty studyjne w Polsce. Mogą w nich wziąć udział osoby w wieku 18-21 lat z Białorusi, Mołdawii, Ukrainy, a także z kilku obwodów Federacji Rosyjskiej. Uczestnicy staży mają możliwość poznać polskie środowiska akademickie, organizacje obywatelskie, a także spotkać się z liderami życia publicznego, wziąć udział w wykładach, warsztatach, seminariach i imprezach kulturalnych. Studenci aplikują do udziału w programie indywidualnie.
Poprzez dwusemestralne studia uzupełniające na polskich uczelniach obywatele Ukrainy, Rosji, Białorusi, a także Mołdawii, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Kirgistanu i Uzbekistanu poznają polskie doświadczenia w zakresie transformacji ustrojowej oraz integracji europejskiej. W ramach indywidualnych programów edukacyjnych stypendyści studiują między innymi wybrane aspekty ekonomii i zarządzania, administracji publicznej i biznesu, prawa, nauk społecznych i politycznych, dziennikarstwa, zarządzania NGO, czy zarządzania w kulturze.
Nabór uzupełniający do grupy Mobilnych Doradców – osób, których łączy pasja odkrywania nowych technologii i dzielenia się swoją wiedzą. Doradcy działają w całej Polsce. Organizują szkolenia, prowadzą webinaria, udzielają indywidualnych porad organizacjom non profit: uczą pozyskiwania funduszy w Internecie, podpowiadają, jak skutecznie promować się w mediach społecznościowych, pomagają dobrać odpowiedni sprzęt. Na swoim koncie mają już ponad 7500 porad.
Dwudniowe szkolenie dla koordynatorów projektów, realizowanych w ramach programu „Równać Szanse”, zainteresowanych jak najpełniejszym wykorzystaniem potencjału nowoczesnych technologii w przygotowaniu, promowaniu i realizacji projektów. O przyjęciu na szkolenia decyduje kolejność zgłoszeń.
Konferencja dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej składająca się z trzech części: panelowej – podczas której zaproszeni goście opowiedzą o tym jak przeplatać ze sobą różne dziedziny nauk i sprawić by edukacja była radosnym odkrywaniem świata; sieciującej, która jest okazją do rozmów i wymiany inspiracji z innymi nauczycielami i nauczycielkami oraz warsztatowej – podczas której poznamy, przećwiczmy lub dopracujemy konkretne sposoby pracy z dziećmi. Konferencja odbędzie się w październiku 2020 r.
Ogólnopolski program, który inspiruje opiekunów oraz ich podopiecznych do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz swoich społeczności, ucząc przy okazji pracy metodą projektu. W ramach programu powstanie obszerna publikacja tematyczna, a także odbędzie się sześć szkoleń wprowadzających dla opiekunów grup młodzieżowych: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu oraz dwa w Warszawie.
Oferta dla wszystkich poziomów i typów szkół, które ukończyły główną ścieżkę programu SUS: Całościowy Rozwój Szkoły – poziom podstawowy oraz zaawansowany i chcą na fundamencie oceniania kształtującego podtrzymać i pogłębiać zmianę w szkole. Szkoły realizują samodzielnie wybrane wyzwanie dotyczące poprawy uczenia i nauczania wykorzystując strategie oceniania kształtującego i praktyki współpracy nauczycieli oraz rozwijają współpracę z innymi szkołami, która ma na celu wzajemne uczenie się.
Nagroda od ponad 10 lat trafia w ręce nauczycieli, którzy uczą i wychowują w duchu dialogu, tolerancji oraz poszanowania dla innych, inspirują do działań zgodnych z tymi zasadami i odgrywają aktywną rolę w swojej szkole oraz społeczności lokalnej.
Warsztaty organizowane są w maju i czerwcu. Ich głównym celem jest rozwój kompetencji i wiedzy stypendystów oraz wolontariuszy „Projektora”, niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w świecie cyfrowym. Obejmują tematykę: social mediów, zagadnień hejtu i trollingu, przechowywania oraz bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych w sieci, a także kwestii wykorzystywania wizerunku i praw autorskich w sieci oraz tworzenia własnych stron internetowych. Do udziału zapraszanych jest ok. 20 stypendystów pomostowych oraz wolontariuszy.
Największe w Europie Środkowej wydarzenie dotyczące wykorzystania nowych technologii w działaniach społecznie użytecznych. W ciągu dwóch festiwalowych dni bierze w nim udział ponad 1000 osób, w tym przedstawiciele organizacji non profit, biznesu, administracji publicznej, nauki oraz mediów.
Wsparcie całościowe zespołu edukacji wczesnoszkolnej (dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, języków obcych, wf, religii/etyki, informatyki, wychowawców świetlic) w planowaniu, organizacji, realizacji i ewaluacji procesów edukacyjnych oraz w podnoszeniu efektywności nauczania i uczenia się (warsztaty, opieka asystencka szkół, kursy internetowe, konferencja).
Kursy internetowe adresowane do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców, poświęcone m.in.: organizacji procesu edukacyjnego, zarządzaniu klasą, uczeniu się dzieci (w tym matematyki), ocenianiu wspierającemu, uczeniu przez odkrywanie, czy współpracy z otoczeniem szkoły.
Dwuletnie studia dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół. W trakcie studiów dyrektorzy tworzą przestrzeń dla jakościowych zmian w swojej szkole – przy wsparciu prowadzących planują i wprowadzają wraz z rada pedagogiczną nowe zasady pracy nauczycieli i uczniów, inspirowane metodami o potwierdzonej skuteczności. Rozpoczęcie: październik 2020, zakończenie studiów: luty 2022.
W konkursie na dotacje do 2 tys. zł organizacje i instytucje, które realizowały projekty finansowane ze środków programu „Równać Szanse”, mogą zorganizować imprezy pokazujące lokalnej społeczności efekty programu i integrujące środowisko osób pracujących z młodzieżą.
W konkursie na dotacje do 4 tys. zł mogą wziąć udział organizacje, instytucje oraz grupy nieformalne, które otrzymały co najmniej jedną dotację w konkursach realizowanych w ramach programu „Równać Szanse 2018”.
Kurs on-line, z czterema zdalnymi spotkaniami w małych grupach, prowadzonych przez moderatora, połączony z przeprowadzeniem dwóch wybranych „Rozmów o nauczaniu”. Kurs adresowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów i na każdym poziomie - liderów, którzy chcieliby animować w gronie nauczycieli własnej szkoły dyskusje o nauczaniu. Rozpoczęcie 3 marca 2020, zakończenie kursu czerwiec 2020.
Ogólnopolski program, który inspiruje opiekunów oraz ich podopiecznych do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz swoich społeczności, ucząc przy okazji pracy metodą projektu. W ramach programu powstanie obszerna publikacja tematyczna, a także odbędzie się sześć szkoleń wprowadzających dla opiekunów grup młodzieżowych: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu oraz dwa w Warszawie.
Inicjatywa wspierająca tworzenie nowych narzędzi, aplikacji i produktów, które wpisują się w ideę “Tech for good”. Oferuje dwa rodzaje wsparcia dla pomysłodawców. Pierwsze w postaci kompleksowego cyklu szkoleniowego, mentoringowego i doradczego ułatwiającego dopracowanie pomysłu i stworzenie spójnej koncepcji. Na drugim etapie wybrani pomysłodawcy mogą uzyskać finansowanie w łącznej kwocie 100 000 PLN.
Poprzez dwusemestralne studia uzupełniające na polskich uczelniach obywatele Ukrainy, Rosji, Białorusi, a także Mołdawii, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu i Uzbekistanu poznają polskie doświadczenia w zakresie transformacji ustrojowej oraz integracji europejskiej. W ramach indywidualnych programów edukacyjnych stypendyści studiują między innymi wybrane aspekty ekonomii i zarządzania, administracji publicznej i biznesu, prawa, nauk społecznych i politycznych, dziennikarstwa, zarządzania NGO, czy zarządzania w kulturze.
Oferta dla szkół wszystkich poziomów i typów obejmuje dwuletni kurs dla nauczycieli nt. podstawowych elementów oceniania kształtującego. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. Po przejściu poziomu podstawowego szkoła może kontynuować kurs zaawansowany, który uprawnia do ubiegania się o tytuł „Szkoły Uczącej Się”. W ramach kursu odbywają się konferencje i spotkania dla dyrektorów, warsztaty dla rad pedagogicznych oraz kursy internetowe i warsztaty dla wybranych nauczycieli.
Zapraszamy uczestników projektów zrealizowanych w ramach Regionalnego lub Ogólnopolskiego Konkursu Grantowego edycji 2019 na szkolenie, którego celem jest rozwijanie kompetencji liderskich oraz projektowania lokalnych działań na rzecz młodzieży.
Warsztaty, organizowane na przełomie czerwca i lipca, są poświęcone planowaniu ścieżki kariery, analizie potencjału zawodowego i przygotowaniu do uczestnictwa w rynku pracy. Do udziału zapraszanych jest ok. 40 stypendystów pomostowych – studentów II, III i IV roku studiów – z najlepszymi ocenami oraz najciekawszymi listami motywacyjnymi.
Oferta dla szkół, które chcą poprawić jakość swojej pracy w obszarze samorządności uczniowskiej. Szkoły otrzymują certyfikat, który poświadcza, że nauczyciele wspierają samorządność i oddolną aktywność uczniów. Uczestnicy biorą udział w jednodniowych szkoleniach, webinariach, festiwalu internetowym oraz w finałowym wydarzeniu - debacie podsumowującej działania prowadzone w szkołach.
Kurs internetowy, połączony ze spotkaniem regionalnym, adresowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów i na każdym poziomie. Kurs wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i buduje partnerstwo pomiędzy nauczycielem a uczniami. Uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych. Rozpoczęcie w maju 2020.
Tegoroczne (28-30 maja 2020) ogólnopolskie spotkanie organizacji lokalnych i samorządowców z terenów wiejskich oraz wiejsko-miejskich będzie poświęcone kwestiom zwiększania udziału obywateli w życiu publicznym.
Zapraszamy stypendystów pomostowych i uczestników programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”. W programie konferencji, zaplanowanej na czerwiec 2020, będą się m.in.: panel ekspercki oraz prezentacje prac naukowych uczestników, a także projektów edukacyjnych realizowanych przez studentów.
Oferta dla lokalnych liderów posiadających przynajmniej 3-letnie doświadczenie w działalności społecznej w organizacjach pozarządowych, samorządzie, instytucjach lokalnych, biznesie, grupach nieformalnych, w szczególności do osób, które uczestniczyły w realizacji projektów prowadzonych w ramach innych programów PAFW.
Możliwość otrzymania dotacji na jednodniowe spotkania przedstawicieli samorządu, szkół, organizacji pozarządowych, instytucji oraz osób działających na rzecz młodzieży, służących dyskusji na temat wyrównywania szans młodych ludzi z małych miejscowości. Z konkursu wyłączone są organizacje i instytucje, które realizowały Fora Lokalne po 2014 roku.
Oferta dla szkół wszystkich poziomów i typów, obejmuje dwuletni kurs dla dyrektora i nauczycieli. Koncentruje się na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego i wprowadzanie podstawowych praktyk pracy nauczycieli. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. W ramach kursu odbywają się konferencje i spotkania dla dyrektorów, warsztaty dla rad pedagogicznych oraz kursy internetowe i warsztaty dla wybranych nauczycieli.
Oferta skierowana jest do nauczycieli języka angielskiego z terenów wiejskich oraz lokalnych liderów wiejskich. Obejmuje szkolenia metodyczne i projektowe, dofinansowanie projektu dla dzieci i/lub młodzieży poświęconego nauczaniu języka w formach pozalekcyjnych.
Oferta dla studentów obejmuje kilkunastodniowe wizyty studyjne w Polsce. Mogą w nich wziąć udział osoby w wieku 18-21 lat z Białorusi, Mołdawii, Ukrainy, a także z kilku obwodów Federacji Rosyjskiej. Uczestnicy staży mają możliwość poznać polskie środowiska akademickie, organizacje obywatelskie, a także spotkać się z liderami życia publicznego, wziąć udział w wykładach, warsztatach, seminariach i imprezach kulturalnych. Studenci aplikują do udziału w programie indywidualnie.
Oferta jednosemestralnych staży badawczo-naukowych dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kirgistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu i Uzbekistanu posiadających ugruntowaną pozycję naukową. Efektem indywidualnej pracy pod kierunkiem opiekuna naukowego jest przygotowanie przez stażystę artykułu naukowego.
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty polskich organizacji pozarządowych i ich partnerów z krajów Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej, służące wsparciu w tych krajach przemian demokratycznych, społecznych i gospodarczych, głównie poprzez dzielenie się polskim doświadczeniem w zakresie problemów społecznych i socjalnych, edukacji i wychowaniu, rozwoju przedsiębiorczości, dziedzictwa kulturowego, rozwoju i wsparciu trzeciego sektora, samorządu lokalnego, niezależnych i nowoczesnych mediów.
Konkurs ma charakter otwarty. Jego celem jest nagrodzenie najlepszych tekstów, fotografii i materiałów wideo, opublikowanych albo wyemitowanych w mediach lokalnych między 1 stycznia 2019 r. a 31 grudnia 2019 r. Laureat konkursu otrzyma Nagrodę im. Bolesława Wierzbiańskiego.
Weekendy z English Teaching (WET) to otwarte szkolenia metodyczne kierowane do nauczycieli języka angielskiego uczących w przedszkolach i szkołach publicznych każdego szczebla na wsiach i w miastach do 20 tys. mieszkańców.
O wakacyjne staże w USA (trwające od 2 do 3 miesięcy) mogą ubiegać się studenci co najmniej drugiego roku studiów stacjonarnych na polskich uczelniach, biegle władający językiem angielskim, legitymujący się bardzo dobrymi wynikami w nauce i aktywni społecznie – w szczególności uczestnicy Programu Stypendiów Pomostowych oraz „PROJEKTOR – wolontariat studencki”. Uczestnicy staży otrzymują wynagrodzenie. Udział w programie jest dla studentów bezpłatny.
Jednodniowe, bezpłatne szkolenia są skierowane do przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych aplikowaniem w konkursach grantowych programu „Równać Szanse” oraz podnoszeniem swoich kwalifikacji. Terminy szkoleń: 19 września – Białystok, Kraków, Poznań; 26 września – Słupsk, Warszawa.
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty polskich organizacji pozarządowych i ich partnerów z krajów Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej, służące wsparciu w tych krajach przemian demokratycznych, społecznych i gospodarczych, głównie poprzez dzielenie się polskim doświadczeniem w zakresie problemów społecznych i socjalnych, edukacji i wychowaniu, rozwoju przedsiębiorczości, dziedzictwa kulturowego, rozwoju i wsparciu trzeciego sektora, samorządu lokalnego, niezależnych i nowoczesnych mediów.
O dotacje do 8,5 tys. zł na 6-miesięczne projekty służące wyrównywaniu szans na dobry start w dorosłe życie młodzieży z terenów wiejskich i małych miast mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, biblioteki, domy kultury i nieformalne grupy mieszkańców z terenów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców.
Ogólnopolskie przedsięwzięcie adresowane do szkół wszystkich poziomów i typów, promujące wykorzystanie ICT w uczeniu się i nauczaniu, będące kompleksowym programem rozwoju, służącym wsparciu nauczycieli i dyrektorów w profesjonalizacji ich pracy, docenianiu i promocji wyjątkowych działań szkół. W akcji mogą wziąć udział minimum czteroosobowe zespoły z udziałem dyrektora, koordynatora (wybranego spośród kadry) i dwóch nauczycieli lub nauczyciela i innego pracownika szkoły (pedagoga, psychologa, bibliotekarza, etc.).
Kilkugodzinne, odpłatne warsztaty dla nauczycieli z edukacji wczesnoszkolnej, prowadzone w grupach do 30 osób, przez trenerów-praktyków z edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymują materiały do dalszej pracy.
Oferta dla stypendystów pomostowych odbywających studia na zagranicznej uczelni w ramach programu „Erasmus+”. Wysokość stypendium jest zależna od różnicy między kosztami studiów za granicą a otrzymanym stypendium w ramach programu „Erasmus+” oraz innymi przyznanymi źródłami pomocy finansowej. Wysokość miesięcznego stypendium nie może przekroczyć 350 EUR, przy czym wysokość semestralnego stypendium nie może przekroczyć 1600 EUR.
Konkurs dla stypendystów pomostowych wszystkich kierunków, realizujących stacjonarne studia III stopnia na polskich uczelniach publicznych, w Polskiej Akademii Nauk lub innych jednostkach wskazanych szczegółowo w regulaminie. Laureaci konkursu – osoby o łącznej najwyższej liczbie punktów, przyznawanych łącznie za cztery kryteria: obszary i możliwości zastosowania rozprawy doktorskiej w działalności organizacji pozarządowej, trzeciego sektora i/lub w sferze działań obywatelskich, dorobek naukowy, koncepcję pracy doktorskiej oraz wyniki rozmowy kwalifikacyjnej– otrzymują stypendia w wysokości 18 tys. zł wypłacane w dziesięciu miesięcznych ratach. Oferta obejmuje współpracę badawczą i rozwojową stypendystów (powiązaną z tematem rozprawy doktorskiej), ze wskazaną przez nich organizacją pozarządową działającą w Polsce. Współpraca: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Konkurs dla stypendystów pomostowych wszystkich kierunków, realizujących studia stacjonarne III stopnia na polskich uczelniach publicznych, w Polskiej Akademii Nauk lub innych jednostkach wskazanych szczegółowo w regulaminie. Laureaci konkursu– osoby o łącznej najwyższej liczbie punktów, przyznawanych za dorobek naukowy, koncepcję badań oraz wyniki w nauce (przy min. średniej 4.0) – otrzymują stypendia w wysokości 18 tys. zł wypłacane w dziesięciu miesięcznych ratach.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na wszystkich kierunkach, z wyjątkiem filologii angielskiej, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują finansowanie rocznego kursu językowego zakończonego egzaminem FCE/CAE lub innym na równorzędnym poziomie.
Zajęcia warsztatowe dla przedstawicieli nowych organizacji lokalnych, zakwalifikowanych do uczestnictwa w Programie Stypendiów Pomostowych. Ich celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu przygotowywania i prowadzenia programów stypendialnych. Obejmują także elementy komunikacji, fundraisingu, budowy koalicji lokalnych oraz procedury Programu Stypendiów Pomostowych.
Konkurs dla stypendystów pomostowych, realizujących studia z zakresu: historii, politologii, europeistyki, filozofii, psychologii, socjologii, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest PAFW.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na kierunkach ekonomicznych (ekonomia lub finanse), którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy osiągnęli najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest Narodowy Bank Polski.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na uczelniach lub wydziałach rolniczych, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest Fundacja BGŻ BNP Paribas.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na kierunkach: zarządzanie, ekonometria, informacja naukowa i bibliotekoznawstwo oraz ochrona środowiska, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł.
Stypendium naukowe na II rok studiów to forma wsparcia dla uczestników Programu Stypendiów Pomostowych (stypendystów I roku), którzy osiągną po I roku studiów bardzo dobre wyniki w nauce. Laureaci konkursu otrzymają roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł, wypłacane w 10 miesięcznych ratach po 500 zł.
W ramach praktyk stypendyści określonych kierunków zdobywają umiejętności i doświadczenie niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. Praktyki trwają zwykle od 1 do 3 miesięcy i są płatne. Firmy oferujące praktyki, wskazują profil potencjalnego kandydata.
Doroczne, ogólnopolskie spotkanie nauczycieli języka angielskiego z małych miejscowości, w którym uczestniczy ok. 350 osób z całej Polski. Biorą oni udział w warsztaty metodycznych z nauczania języka angielskiego, spotkaniach z ciekawymi ludźmi oraz wykładach i prezentacjach dotowanych projektów. Integralną część stanowi ekspozycja wystawowa z ofertą wiodących wydawnictw i dystrybutorów pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego. Termin: 29 czerwca – 1 lipca 2020.
Kursy on-line dotyczące praktycznych problemów nauczania adresowane do nauczycieli różnych przedmiotów, wszystkich typów i poziomów szkół. Oparte są o najnowsze zagadnienia pedagogiki dotyczące istoty uczenia się. Zgłoszeń grup nauczycieli (od 4 do 8 osób) dokonują szkoły. Szkolenia są odpłatne.
„UTW dla społeczności” to trwający rok cykl warsztatów animujących tworzenie na Uniwersytetach Trzeciego Wieku grup wolontariatu oraz współpracy ze społecznością lokalną. W każdej edycji 10 UTW bierze udział w spotkaniach warsztatowych oraz korzysta ze wsparcia trenerów, animatorów, którzy pomagają uruchomić sekcje wolontariatu i działań społecznych w ich strukturach. Mogą również skorzystać z dotacji w wysokości 1800 zł na realizację pierwszych działań sekcji.
Konkurs ma na celu zachęcenie organizacji pozarządowych i grup nieformalnych do dołączenia do koalicji partnerów uczestniczących w kolejnej edycji Programu Stypendiów Pomostowych. Gromadząc 25% kosztu stypendium (w przypadku organizacji zlokalizowanych na wsi lub w miastach do 20 tys. mieszkańców – tylko 5%), organizacja może stworzyć swoim kandydatom szansę uzyskania wsparcia w Programie Stypendiów Pomostowych.
O stypendia na I rok studiów mogą ubiegać się maturzyści, którzy zostali przyjęci na stacjonarne studia w polskich uczelniach publicznych, pochodzą ze wsi lub małych miast do 20 tys. mieszkańców, z rodzin o niskich dochodach, osiągają dobre wyniki w nauce i dodatkowo spełniają jeden z warunków określonych w regulaminie programu. Stypendium wynosi 5 tys. zł i jest wypłacane w 10 miesięcznych ratach po 500 zł.
Oferta dwutygodniowych zajęć, odbywających w lipcu w Kapusie Natolińskim w Warszawie, skierowana jest do ekspertów z krajów Partnerstwa Wschodniego, takich jak: analitycy, doradcy polityczni i rządowi, pracownicy think tanków i NGOs, urzędnicy służby cywilnej, czy dziennikarze. Tematyka zajęć – mających formę wykładów, warsztatów i spotkań z praktykami, z udziałem wybitnych wykładowców (ekspertów z Polski i zagranicy) – obejmuje transformację systemową, integrację europejską i relacje transatlantyckie.
Konkurs jest adresowany do osób w wieku 60+, które samodzielnie, lub we współpracy z osobą młodszą (różnica wieku minimum 25 lat), w oparciu o własne pasje, pragną zrealizować projekt społeczny w okresie od września 2020 r. do czerwca 2021 r. Oferta konkursu to nie tylko możliwość otrzymania dotacji do 15 tys. zł, ale też wsparcie – w formie warsztatów, wizyt studyjnych, porad trenerów i animatorów – służące przygotowaniu projektu i jego realizacji.
O dotacje w wysokości do 6 tys. zł na półroczne projekty, odpowiadające potrzebom mieszkańców małych miast i wsi, mogą ubiegać się organizacje pozarządowe oraz nieformalne grupy obywatelskie (w imieniu których wnioski składają organizacje i lokalne instytucje publiczne, takie jak: szkoły, domy kultury, biblioteki) działające w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Aby złożyć wniosek należy skontaktować się z Ośrodkiem Działaj Lokalnie, który zasięgiem swojego działania obejmuje gminę/gminy, gdzie miałby być realizowany projekt. Zasięg działania sieci ODL dostępny jest na stronie programu.
Bezpłatne dzienne studia podyplomowe – kształcące nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii i WOSu oraz biologii z przyrodą, trwające 10 miesięcy – łączą w sobie zajęcia akademickie oraz obowiązkowe praktyki szkolne. Rekrutacja adresowana jest do absolwentów studiów magisterskich na kierunkach język polski, matematyka, historia i biologia oraz nauczycieli pracujących już w zawodzie nie dłużej niż 10 lat. Istnieje możliwość ubiegania się o stypendium na pokrycie kosztów utrzymania w Warszawie.
W Ogólnopolskim Konkursie Grantowym o dotacje do 40 tys. zł na projekty trwające 15 miesięcy mogą ubiegać się organizacje pozarządowe oraz domy kultury i biblioteki z terenów wiejskich i miast do 20 tysięcy mieszkańców. Konkurs składa się z dwóch etapów: przygotowania diagnozy środowiska lokalnego oraz planów 15-miesięcznych działań.
Jednodniowe, bezpłatne szkolenia są skierowane do przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych aplikowaniem w konkursach grantowych programu „Równać Szanse” oraz podnoszeniem swoich kwalifikacji. Terminy szkoleń: 8 lutego (Gdańsk, Poznań), 15 lutego (Kraków, Wrocław), 29 lutego (Warszawa).
Grupy studentów-wolontariuszy (2-3 osoby) realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie. Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności; mogą to być np. zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne lub lingwistyczne. Studenci mają zapewniony zwrot kosztów dojazdu i materiałów edukacyjnych a szkoła zapewnia im nocleg i wyżywienie.
Kurs w formule blended learning (kurs internetowy, połączony ze szkoleniem stacjonarnym), adresowany do nauczycieli z całej Polski. Jego celem jest kształtowanie postaw obywatelskich dzieci i młodzieży. W szkołach powstają Kluby Dobrej Rozmowy, w których uczniowie przy wsparciu nauczycieli zajmują się zagadnieniami związanymi ze współczesną migracją ludności i sztuką prowadzenia rozmów z osobami o różnych poglądach, w szczególności w odniesieniu do tzw. kryzysu uchodźczego.
Oferta jednosemestralnych staży badawczo-naukowych dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kirgistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu i Uzbekistanu posiadających ugruntowaną pozycję naukową. Efektem indywidualnej pracy pod kierunkiem opiekuna naukowego jest przygotowanie przez stażystę artykułu naukowego.
Konkurs ma charakter otwarty. Jego celem jest nagrodzenie najlepszych tekstów, fotografii i materiałów wideo, opublikowanych albo wyemitowanych w mediach lokalnych między 1 stycznia 2020 r. a 31 grudnia 2020 r. Laureat konkursu otrzyma Nagrodę im. Bolesława Wierzbiańskiego.
Oferta dla studentów obejmuje kilkunastodniowe wizyty studyjne w Polsce. Mogą w nich wziąć udział osoby w wieku 18-21 lat z Białorusi, Mołdawii, Ukrainy, a także z kilku obwodów Federacji Rosyjskiej. Uczestnicy staży mają możliwość poznać polskie środowiska akademickie, organizacje obywatelskie, a także spotkać się z liderami życia publicznego, wziąć udział w wykładach, warsztatach, seminariach i imprezach kulturalnych. Studenci aplikują do udziału w programie indywidualnie.
Poprzez dwusemestralne studia uzupełniające na polskich uczelniach obywatele Ukrainy, Rosji, Białorusi, a także Mołdawii, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Kirgistanu i Uzbekistanu poznają polskie doświadczenia w zakresie transformacji ustrojowej oraz integracji europejskiej. W ramach indywidualnych programów edukacyjnych stypendyści studiują między innymi wybrane aspekty ekonomii i zarządzania, administracji publicznej i biznesu, prawa, nauk społecznych i politycznych, dziennikarstwa, zarządzania NGO, czy zarządzania w kulturze.
Nabór uzupełniający do grupy Mobilnych Doradców – osób, których łączy pasja odkrywania nowych technologii i dzielenia się swoją wiedzą. Doradcy działają w całej Polsce. Organizują szkolenia, prowadzą webinaria, udzielają indywidualnych porad organizacjom non profit: uczą pozyskiwania funduszy w Internecie, podpowiadają, jak skutecznie promować się w mediach społecznościowych, pomagają dobrać odpowiedni sprzęt. Na swoim koncie mają już ponad 7500 porad.
Dwudniowe szkolenie dla koordynatorów projektów, realizowanych w ramach programu „Równać Szanse”, zainteresowanych jak najpełniejszym wykorzystaniem potencjału nowoczesnych technologii w przygotowaniu, promowaniu i realizacji projektów. O przyjęciu na szkolenia decyduje kolejność zgłoszeń.
Konferencja dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej składająca się z trzech części: panelowej – podczas której zaproszeni goście opowiedzą o tym jak przeplatać ze sobą różne dziedziny nauk i sprawić by edukacja była radosnym odkrywaniem świata; sieciującej, która jest okazją do rozmów i wymiany inspiracji z innymi nauczycielami i nauczycielkami oraz warsztatowej – podczas której poznamy, przećwiczmy lub dopracujemy konkretne sposoby pracy z dziećmi. Konferencja odbędzie się w październiku 2020 r.
Ogólnopolski program, który inspiruje opiekunów oraz ich podopiecznych do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz swoich społeczności, ucząc przy okazji pracy metodą projektu. W ramach programu powstanie obszerna publikacja tematyczna, a także odbędzie się sześć szkoleń wprowadzających dla opiekunów grup młodzieżowych: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu oraz dwa w Warszawie.
Oferta dla wszystkich poziomów i typów szkół, które ukończyły główną ścieżkę programu SUS: Całościowy Rozwój Szkoły – poziom podstawowy oraz zaawansowany i chcą na fundamencie oceniania kształtującego podtrzymać i pogłębiać zmianę w szkole. Szkoły realizują samodzielnie wybrane wyzwanie dotyczące poprawy uczenia i nauczania wykorzystując strategie oceniania kształtującego i praktyki współpracy nauczycieli oraz rozwijają współpracę z innymi szkołami, która ma na celu wzajemne uczenie się.
Nagroda od ponad 10 lat trafia w ręce nauczycieli, którzy uczą i wychowują w duchu dialogu, tolerancji oraz poszanowania dla innych, inspirują do działań zgodnych z tymi zasadami i odgrywają aktywną rolę w swojej szkole oraz społeczności lokalnej.
Warsztaty organizowane są w maju i czerwcu. Ich głównym celem jest rozwój kompetencji i wiedzy stypendystów oraz wolontariuszy „Projektora”, niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w świecie cyfrowym. Obejmują tematykę: social mediów, zagadnień hejtu i trollingu, przechowywania oraz bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych w sieci, a także kwestii wykorzystywania wizerunku i praw autorskich w sieci oraz tworzenia własnych stron internetowych. Do udziału zapraszanych jest ok. 20 stypendystów pomostowych oraz wolontariuszy.
Największe w Europie Środkowej wydarzenie dotyczące wykorzystania nowych technologii w działaniach społecznie użytecznych. W ciągu dwóch festiwalowych dni bierze w nim udział ponad 1000 osób, w tym przedstawiciele organizacji non profit, biznesu, administracji publicznej, nauki oraz mediów.
Wsparcie całościowe zespołu edukacji wczesnoszkolnej (dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, języków obcych, wf, religii/etyki, informatyki, wychowawców świetlic) w planowaniu, organizacji, realizacji i ewaluacji procesów edukacyjnych oraz w podnoszeniu efektywności nauczania i uczenia się (warsztaty, opieka asystencka szkół, kursy internetowe, konferencja).
Kursy internetowe adresowane do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców, poświęcone m.in.: organizacji procesu edukacyjnego, zarządzaniu klasą, uczeniu się dzieci (w tym matematyki), ocenianiu wspierającemu, uczeniu przez odkrywanie, czy współpracy z otoczeniem szkoły.
Dwuletnie studia dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół. W trakcie studiów dyrektorzy tworzą przestrzeń dla jakościowych zmian w swojej szkole – przy wsparciu prowadzących planują i wprowadzają wraz z rada pedagogiczną nowe zasady pracy nauczycieli i uczniów, inspirowane metodami o potwierdzonej skuteczności. Rozpoczęcie: październik 2020, zakończenie studiów: luty 2022.
W konkursie na dotacje do 2 tys. zł organizacje i instytucje, które realizowały projekty finansowane ze środków programu „Równać Szanse”, mogą zorganizować imprezy pokazujące lokalnej społeczności efekty programu i integrujące środowisko osób pracujących z młodzieżą.
W konkursie na dotacje do 4 tys. zł mogą wziąć udział organizacje, instytucje oraz grupy nieformalne, które otrzymały co najmniej jedną dotację w konkursach realizowanych w ramach programu „Równać Szanse 2018”.
Kurs on-line, z czterema zdalnymi spotkaniami w małych grupach, prowadzonych przez moderatora, połączony z przeprowadzeniem dwóch wybranych „Rozmów o nauczaniu”. Kurs adresowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów i na każdym poziomie - liderów, którzy chcieliby animować w gronie nauczycieli własnej szkoły dyskusje o nauczaniu. Rozpoczęcie 3 marca 2020, zakończenie kursu czerwiec 2020.
Ogólnopolski program, który inspiruje opiekunów oraz ich podopiecznych do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz swoich społeczności, ucząc przy okazji pracy metodą projektu. W ramach programu powstanie obszerna publikacja tematyczna, a także odbędzie się sześć szkoleń wprowadzających dla opiekunów grup młodzieżowych: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu oraz dwa w Warszawie.
Inicjatywa wspierająca tworzenie nowych narzędzi, aplikacji i produktów, które wpisują się w ideę “Tech for good”. Oferuje dwa rodzaje wsparcia dla pomysłodawców. Pierwsze w postaci kompleksowego cyklu szkoleniowego, mentoringowego i doradczego ułatwiającego dopracowanie pomysłu i stworzenie spójnej koncepcji. Na drugim etapie wybrani pomysłodawcy mogą uzyskać finansowanie w łącznej kwocie 100 000 PLN.
Poprzez dwusemestralne studia uzupełniające na polskich uczelniach obywatele Ukrainy, Rosji, Białorusi, a także Mołdawii, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu i Uzbekistanu poznają polskie doświadczenia w zakresie transformacji ustrojowej oraz integracji europejskiej. W ramach indywidualnych programów edukacyjnych stypendyści studiują między innymi wybrane aspekty ekonomii i zarządzania, administracji publicznej i biznesu, prawa, nauk społecznych i politycznych, dziennikarstwa, zarządzania NGO, czy zarządzania w kulturze.
Oferta dla szkół wszystkich poziomów i typów obejmuje dwuletni kurs dla nauczycieli nt. podstawowych elementów oceniania kształtującego. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. Po przejściu poziomu podstawowego szkoła może kontynuować kurs zaawansowany, który uprawnia do ubiegania się o tytuł „Szkoły Uczącej Się”. W ramach kursu odbywają się konferencje i spotkania dla dyrektorów, warsztaty dla rad pedagogicznych oraz kursy internetowe i warsztaty dla wybranych nauczycieli.
Zapraszamy uczestników projektów zrealizowanych w ramach Regionalnego lub Ogólnopolskiego Konkursu Grantowego edycji 2019 na szkolenie, którego celem jest rozwijanie kompetencji liderskich oraz projektowania lokalnych działań na rzecz młodzieży.
Warsztaty, organizowane na przełomie czerwca i lipca, są poświęcone planowaniu ścieżki kariery, analizie potencjału zawodowego i przygotowaniu do uczestnictwa w rynku pracy. Do udziału zapraszanych jest ok. 40 stypendystów pomostowych – studentów II, III i IV roku studiów – z najlepszymi ocenami oraz najciekawszymi listami motywacyjnymi.
Oferta dla szkół, które chcą poprawić jakość swojej pracy w obszarze samorządności uczniowskiej. Szkoły otrzymują certyfikat, który poświadcza, że nauczyciele wspierają samorządność i oddolną aktywność uczniów. Uczestnicy biorą udział w jednodniowych szkoleniach, webinariach, festiwalu internetowym oraz w finałowym wydarzeniu - debacie podsumowującej działania prowadzone w szkołach.
Kurs internetowy, połączony ze spotkaniem regionalnym, adresowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów i na każdym poziomie. Kurs wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i buduje partnerstwo pomiędzy nauczycielem a uczniami. Uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych. Rozpoczęcie w maju 2020.
Tegoroczne (28-30 maja 2020) ogólnopolskie spotkanie organizacji lokalnych i samorządowców z terenów wiejskich oraz wiejsko-miejskich będzie poświęcone kwestiom zwiększania udziału obywateli w życiu publicznym.
Zapraszamy stypendystów pomostowych i uczestników programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”. W programie konferencji, zaplanowanej na czerwiec 2020, będą się m.in.: panel ekspercki oraz prezentacje prac naukowych uczestników, a także projektów edukacyjnych realizowanych przez studentów.
Oferta dla lokalnych liderów posiadających przynajmniej 3-letnie doświadczenie w działalności społecznej w organizacjach pozarządowych, samorządzie, instytucjach lokalnych, biznesie, grupach nieformalnych, w szczególności do osób, które uczestniczyły w realizacji projektów prowadzonych w ramach innych programów PAFW.
Możliwość otrzymania dotacji na jednodniowe spotkania przedstawicieli samorządu, szkół, organizacji pozarządowych, instytucji oraz osób działających na rzecz młodzieży, służących dyskusji na temat wyrównywania szans młodych ludzi z małych miejscowości. Z konkursu wyłączone są organizacje i instytucje, które realizowały Fora Lokalne po 2014 roku.
Oferta dla szkół wszystkich poziomów i typów, obejmuje dwuletni kurs dla dyrektora i nauczycieli. Koncentruje się na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego i wprowadzanie podstawowych praktyk pracy nauczycieli. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. W ramach kursu odbywają się konferencje i spotkania dla dyrektorów, warsztaty dla rad pedagogicznych oraz kursy internetowe i warsztaty dla wybranych nauczycieli.
Oferta skierowana jest do nauczycieli języka angielskiego z terenów wiejskich oraz lokalnych liderów wiejskich. Obejmuje szkolenia metodyczne i projektowe, dofinansowanie projektu dla dzieci i/lub młodzieży poświęconego nauczaniu języka w formach pozalekcyjnych.
Oferta dla studentów obejmuje kilkunastodniowe wizyty studyjne w Polsce. Mogą w nich wziąć udział osoby w wieku 18-21 lat z Białorusi, Mołdawii, Ukrainy, a także z kilku obwodów Federacji Rosyjskiej. Uczestnicy staży mają możliwość poznać polskie środowiska akademickie, organizacje obywatelskie, a także spotkać się z liderami życia publicznego, wziąć udział w wykładach, warsztatach, seminariach i imprezach kulturalnych. Studenci aplikują do udziału w programie indywidualnie.
Oferta jednosemestralnych staży badawczo-naukowych dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Kirgistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu i Uzbekistanu posiadających ugruntowaną pozycję naukową. Efektem indywidualnej pracy pod kierunkiem opiekuna naukowego jest przygotowanie przez stażystę artykułu naukowego.
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty polskich organizacji pozarządowych i ich partnerów z krajów Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej, służące wsparciu w tych krajach przemian demokratycznych, społecznych i gospodarczych, głównie poprzez dzielenie się polskim doświadczeniem w zakresie problemów społecznych i socjalnych, edukacji i wychowaniu, rozwoju przedsiębiorczości, dziedzictwa kulturowego, rozwoju i wsparciu trzeciego sektora, samorządu lokalnego, niezależnych i nowoczesnych mediów.
Konkurs ma charakter otwarty. Jego celem jest nagrodzenie najlepszych tekstów, fotografii i materiałów wideo, opublikowanych albo wyemitowanych w mediach lokalnych między 1 stycznia 2019 r. a 31 grudnia 2019 r. Laureat konkursu otrzyma Nagrodę im. Bolesława Wierzbiańskiego.
Weekendy z English Teaching (WET) to otwarte szkolenia metodyczne kierowane do nauczycieli języka angielskiego uczących w przedszkolach i szkołach publicznych każdego szczebla na wsiach i w miastach do 20 tys. mieszkańców.
O wakacyjne staże w USA (trwające od 2 do 3 miesięcy) mogą ubiegać się studenci co najmniej drugiego roku studiów stacjonarnych na polskich uczelniach, biegle władający językiem angielskim, legitymujący się bardzo dobrymi wynikami w nauce i aktywni społecznie – w szczególności uczestnicy Programu Stypendiów Pomostowych oraz „PROJEKTOR – wolontariat studencki”. Uczestnicy staży otrzymują wynagrodzenie. Udział w programie jest dla studentów bezpłatny.
Jednodniowe, bezpłatne szkolenia są skierowane do przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych aplikowaniem w konkursach grantowych programu „Równać Szanse” oraz podnoszeniem swoich kwalifikacji. Terminy szkoleń: 19 września – Białystok, Kraków, Poznań; 26 września – Słupsk, Warszawa.
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty polskich organizacji pozarządowych i ich partnerów z krajów Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej, służące wsparciu w tych krajach przemian demokratycznych, społecznych i gospodarczych, głównie poprzez dzielenie się polskim doświadczeniem w zakresie problemów społecznych i socjalnych, edukacji i wychowaniu, rozwoju przedsiębiorczości, dziedzictwa kulturowego, rozwoju i wsparciu trzeciego sektora, samorządu lokalnego, niezależnych i nowoczesnych mediów.
O dotacje do 8,5 tys. zł na 6-miesięczne projekty służące wyrównywaniu szans na dobry start w dorosłe życie młodzieży z terenów wiejskich i małych miast mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, biblioteki, domy kultury i nieformalne grupy mieszkańców z terenów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców.
Ogólnopolskie przedsięwzięcie adresowane do szkół wszystkich poziomów i typów, promujące wykorzystanie ICT w uczeniu się i nauczaniu, będące kompleksowym programem rozwoju, służącym wsparciu nauczycieli i dyrektorów w profesjonalizacji ich pracy, docenianiu i promocji wyjątkowych działań szkół. W akcji mogą wziąć udział minimum czteroosobowe zespoły z udziałem dyrektora, koordynatora (wybranego spośród kadry) i dwóch nauczycieli lub nauczyciela i innego pracownika szkoły (pedagoga, psychologa, bibliotekarza, etc.).
Kilkugodzinne, odpłatne warsztaty dla nauczycieli z edukacji wczesnoszkolnej, prowadzone w grupach do 30 osób, przez trenerów-praktyków z edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymują materiały do dalszej pracy.
Oferta dla stypendystów pomostowych odbywających studia na zagranicznej uczelni w ramach programu „Erasmus+”. Wysokość stypendium jest zależna od różnicy między kosztami studiów za granicą a otrzymanym stypendium w ramach programu „Erasmus+” oraz innymi przyznanymi źródłami pomocy finansowej. Wysokość miesięcznego stypendium nie może przekroczyć 350 EUR, przy czym wysokość semestralnego stypendium nie może przekroczyć 1600 EUR.
Konkurs dla stypendystów pomostowych wszystkich kierunków, realizujących stacjonarne studia III stopnia na polskich uczelniach publicznych, w Polskiej Akademii Nauk lub innych jednostkach wskazanych szczegółowo w regulaminie. Laureaci konkursu – osoby o łącznej najwyższej liczbie punktów, przyznawanych łącznie za cztery kryteria: obszary i możliwości zastosowania rozprawy doktorskiej w działalności organizacji pozarządowej, trzeciego sektora i/lub w sferze działań obywatelskich, dorobek naukowy, koncepcję pracy doktorskiej oraz wyniki rozmowy kwalifikacyjnej– otrzymują stypendia w wysokości 18 tys. zł wypłacane w dziesięciu miesięcznych ratach. Oferta obejmuje współpracę badawczą i rozwojową stypendystów (powiązaną z tematem rozprawy doktorskiej), ze wskazaną przez nich organizacją pozarządową działającą w Polsce. Współpraca: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Konkurs dla stypendystów pomostowych wszystkich kierunków, realizujących studia stacjonarne III stopnia na polskich uczelniach publicznych, w Polskiej Akademii Nauk lub innych jednostkach wskazanych szczegółowo w regulaminie. Laureaci konkursu– osoby o łącznej najwyższej liczbie punktów, przyznawanych za dorobek naukowy, koncepcję badań oraz wyniki w nauce (przy min. średniej 4.0) – otrzymują stypendia w wysokości 18 tys. zł wypłacane w dziesięciu miesięcznych ratach.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na wszystkich kierunkach, z wyjątkiem filologii angielskiej, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują finansowanie rocznego kursu językowego zakończonego egzaminem FCE/CAE lub innym na równorzędnym poziomie.
Zajęcia warsztatowe dla przedstawicieli nowych organizacji lokalnych, zakwalifikowanych do uczestnictwa w Programie Stypendiów Pomostowych. Ich celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu przygotowywania i prowadzenia programów stypendialnych. Obejmują także elementy komunikacji, fundraisingu, budowy koalicji lokalnych oraz procedury Programu Stypendiów Pomostowych.
Konkurs dla stypendystów pomostowych, realizujących studia z zakresu: historii, politologii, europeistyki, filozofii, psychologii, socjologii, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest PAFW.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na kierunkach ekonomicznych (ekonomia lub finanse), którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy osiągnęli najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest Narodowy Bank Polski.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na uczelniach lub wydziałach rolniczych, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł. Fundatorem stypendiów jest Fundacja BGŻ BNP Paribas.
Konkurs dla stypendystów pomostowych studiujących na kierunkach: zarządzanie, ekonometria, informacja naukowa i bibliotekoznawstwo oraz ochrona środowiska, którzy podczas studiów osiągnęli średnią min. 4.0. Laureaci konkursu, którzy uzyskali najwyższe średnie, otrzymują roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł lub półroczne w wysokości 2,5 tys. zł wypłacane w miesięcznych ratach po 500 zł.
Stypendium naukowe na II rok studiów to forma wsparcia dla uczestników Programu Stypendiów Pomostowych (stypendystów I roku), którzy osiągną po I roku studiów bardzo dobre wyniki w nauce. Laureaci konkursu otrzymają roczne stypendium w wysokości 5 tys. zł, wypłacane w 10 miesięcznych ratach po 500 zł.
W ramach praktyk stypendyści określonych kierunków zdobywają umiejętności i doświadczenie niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. Praktyki trwają zwykle od 1 do 3 miesięcy i są płatne. Firmy oferujące praktyki, wskazują profil potencjalnego kandydata.
Doroczne, ogólnopolskie spotkanie nauczycieli języka angielskiego z małych miejscowości, w którym uczestniczy ok. 350 osób z całej Polski. Biorą oni udział w warsztaty metodycznych z nauczania języka angielskiego, spotkaniach z ciekawymi ludźmi oraz wykładach i prezentacjach dotowanych projektów. Integralną część stanowi ekspozycja wystawowa z ofertą wiodących wydawnictw i dystrybutorów pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego. Termin: 29 czerwca – 1 lipca 2020.
Kursy on-line dotyczące praktycznych problemów nauczania adresowane do nauczycieli różnych przedmiotów, wszystkich typów i poziomów szkół. Oparte są o najnowsze zagadnienia pedagogiki dotyczące istoty uczenia się. Zgłoszeń grup nauczycieli (od 4 do 8 osób) dokonują szkoły. Szkolenia są odpłatne.
„UTW dla społeczności” to trwający rok cykl warsztatów animujących tworzenie na Uniwersytetach Trzeciego Wieku grup wolontariatu oraz współpracy ze społecznością lokalną. W każdej edycji 10 UTW bierze udział w spotkaniach warsztatowych oraz korzysta ze wsparcia trenerów, animatorów, którzy pomagają uruchomić sekcje wolontariatu i działań społecznych w ich strukturach. Mogą również skorzystać z dotacji w wysokości 1800 zł na realizację pierwszych działań sekcji.
Konkurs ma na celu zachęcenie organizacji pozarządowych i grup nieformalnych do dołączenia do koalicji partnerów uczestniczących w kolejnej edycji Programu Stypendiów Pomostowych. Gromadząc 25% kosztu stypendium (w przypadku organizacji zlokalizowanych na wsi lub w miastach do 20 tys. mieszkańców – tylko 5%), organizacja może stworzyć swoim kandydatom szansę uzyskania wsparcia w Programie Stypendiów Pomostowych.
O stypendia na I rok studiów mogą ubiegać się maturzyści, którzy zostali przyjęci na stacjonarne studia w polskich uczelniach publicznych, pochodzą ze wsi lub małych miast do 20 tys. mieszkańców, z rodzin o niskich dochodach, osiągają dobre wyniki w nauce i dodatkowo spełniają jeden z warunków określonych w regulaminie programu. Stypendium wynosi 5 tys. zł i jest wypłacane w 10 miesięcznych ratach po 500 zł.
Oferta dwutygodniowych zajęć, odbywających w lipcu w Kapusie Natolińskim w Warszawie, skierowana jest do ekspertów z krajów Partnerstwa Wschodniego, takich jak: analitycy, doradcy polityczni i rządowi, pracownicy think tanków i NGOs, urzędnicy służby cywilnej, czy dziennikarze. Tematyka zajęć – mających formę wykładów, warsztatów i spotkań z praktykami, z udziałem wybitnych wykładowców (ekspertów z Polski i zagranicy) – obejmuje transformację systemową, integrację europejską i relacje transatlantyckie.
Konkurs jest adresowany do osób w wieku 60+, które samodzielnie, lub we współpracy z osobą młodszą (różnica wieku minimum 25 lat), w oparciu o własne pasje, pragną zrealizować projekt społeczny w okresie od września 2020 r. do czerwca 2021 r. Oferta konkursu to nie tylko możliwość otrzymania dotacji do 15 tys. zł, ale też wsparcie – w formie warsztatów, wizyt studyjnych, porad trenerów i animatorów – służące przygotowaniu projektu i jego realizacji.
O dotacje w wysokości do 6 tys. zł na półroczne projekty, odpowiadające potrzebom mieszkańców małych miast i wsi, mogą ubiegać się organizacje pozarządowe oraz nieformalne grupy obywatelskie (w imieniu których wnioski składają organizacje i lokalne instytucje publiczne, takie jak: szkoły, domy kultury, biblioteki) działające w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Aby złożyć wniosek należy skontaktować się z Ośrodkiem Działaj Lokalnie, który zasięgiem swojego działania obejmuje gminę/gminy, gdzie miałby być realizowany projekt. Zasięg działania sieci ODL dostępny jest na stronie programu.
Bezpłatne dzienne studia podyplomowe – kształcące nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii i WOSu oraz biologii z przyrodą, trwające 10 miesięcy – łączą w sobie zajęcia akademickie oraz obowiązkowe praktyki szkolne. Rekrutacja adresowana jest do absolwentów studiów magisterskich na kierunkach język polski, matematyka, historia i biologia oraz nauczycieli pracujących już w zawodzie nie dłużej niż 10 lat. Istnieje możliwość ubiegania się o stypendium na pokrycie kosztów utrzymania w Warszawie.
W Ogólnopolskim Konkursie Grantowym o dotacje do 40 tys. zł na projekty trwające 15 miesięcy mogą ubiegać się organizacje pozarządowe oraz domy kultury i biblioteki z terenów wiejskich i miast do 20 tysięcy mieszkańców. Konkurs składa się z dwóch etapów: przygotowania diagnozy środowiska lokalnego oraz planów 15-miesięcznych działań.
Jednodniowe, bezpłatne szkolenia są skierowane do przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych aplikowaniem w konkursach grantowych programu „Równać Szanse” oraz podnoszeniem swoich kwalifikacji. Terminy szkoleń: 8 lutego (Gdańsk, Poznań), 15 lutego (Kraków, Wrocław), 29 lutego (Warszawa).
Grupy studentów-wolontariuszy (2-3 osoby) realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie. Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności; mogą to być np. zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne lub lingwistyczne. Studenci mają zapewniony zwrot kosztów dojazdu i materiałów edukacyjnych a szkoła zapewnia im nocleg i wyżywienie.
Kurs w formule blended learning (kurs internetowy, połączony ze szkoleniem stacjonarnym), adresowany do nauczycieli z całej Polski. Jego celem jest kształtowanie postaw obywatelskich dzieci i młodzieży. W szkołach powstają Kluby Dobrej Rozmowy, w których uczniowie przy wsparciu nauczycieli zajmują się zagadnieniami związanymi ze współczesną migracją ludności i sztuką prowadzenia rozmów z osobami o różnych poglądach, w szczególności w odniesieniu do tzw. kryzysu uchodźczego.