Inicjatywa „Praca z Klasą” nawiązywała do amerykańskiego przedsięwzięcia Teach for America, rekrutującego absolwentów najlepszych uczelni w USA do pracy przez dwa lata w szkołach publicznych w najbiedniejszych społecznościach w kraju. Projekt „Praca z Klasą” również opierał się na umieszczaniu w szkołach starannie wybranych i przeszkolonych uczestników - absolwentów różnych kierunków studiów.
W spotkaniu 1 lipca wzięli udział nauczyciele – uczestnicy projektu, dyrektorzy szkół, a także przedstawiciele samorządów. „Nie rezygnujcie ze swoich celów, ideałów i marzeń” apelował do uczestników projektu Radosław Jasiński, Dyrektor Programowy PAFW, dziękując im jednocześnie za poświęcony czas i trud włożony w realizację projektów. Prezentacji osiągnięć pilotażu dokonała Magdalena Krawczyk-Radwan, występująca w podwójnej roli – liderki „Pracy z Klasą” oraz Prezeski Fundacji Dobrej Edukacji. „Doceniamy wysiłek i wizję, jakiej zaangażowanie w ‘Pracę z Klasą’ wymagało od dyrektorów szkół” – podkreślała Pani Prezes. Paweł Rams, który w ramach projektu pracował dwa lata w Szkole Podstawowej nr 3 w Malborku, opowiadał o niezwykle pozytywnych doświadczeniach z co-teachingu, czyli współprowadzenia lekcji przez dwóch nauczycieli. Piotr Zwoliński z Gimnazjum nr 1 w Policach dzielił się m.in. spostrzeżeniami i wnioskami z realizacji gimnazjalnych projektów edukacyjnych, zwracając uwagę na rolę mediów społecznościowych w popularyzacji tematów edukacyjnych.
Po uroczystości wręczenia pamiątkowych dyplomów uczestnikom i dyrektorom szkół, głos zabrał gość specjalny – Molly Barker ze Stowarzyszenia Innowatorów Społecznych Ashoka. Pani Barker, która przyjechała do Warszawy z Charlotte w Północnej Karolinie, jest twórczynią organizacji społecznej „Girls on the Run”. W niezwykle inspirującym wystąpieniu opowiadała o swojej życiowej misji – edukacji, wychowaniu i pomocy dziewczynkom z defaworyzowanych środowisk.
W ramach inicjatywy „Praca z Klasą” 10 uczestników podjęło obowiązki nauczyciela w 10 szkołach w małych miejscowościach w całej Polsce. Oprócz prowadzenia lekcji, organizowali zajęcia pozalekcyjne i inne wydarzenia skierowane nie tylko do uczniów, ale także do ich rodzin i lokalnej społeczności. Jednym z osiągnięć projektu jest rozwijanie praktyki co-teachingu – współprowadzenia lekcji przez dwoje nauczycieli. Centrum Edukacji Obywatelskiej stale wspierało rozwój uczestników i adaptację do warunków szkolnych poprzez system tutoringu: każdy z uczestników pracował z tutorką oraz korzystał z bogatej oferty warsztatowej.
Pilotaż stanowił istotną część działań podejmowanych w ramach innych inicjatyw Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW), zmierzających do podnoszenia jakości i efektywności systemu kształcenia kadry nauczycielskiej oraz pracy szkoły; przede wszystkim programu „Szkoła Ucząca Się”. Przedsięwzięcia wspierane przez PAFW w obszarze edukacji mają na celu wyrównywanie szans edukacyjnych i podnoszenie jakości oraz atrakcyjności oferty edukacyjnej w szkołach, zwłaszcza na terenach wiejskich i w małych miastach.