Akademia Absolwentów Programu Rozwoju Bibliotek to pierwszy program rozwojowy zaprojektowany dla kadr bibliotek publicznych oparty na diagnozie potencjału (Test Gallupa®), dający możliwość rozwoju osobistego i rozwoju kompetencji specjalistycznych. Nabór trwa do 3 kwietnia.
Akademia PRB jest skierowana do bibliotekarek i bibliotekarzy, którzy wzięli udział w jednej z pięciu rund Programu Rozwoju Bibliotek realizowanych w latach 2008-2024, pracują w publicznych bibliotekach gminnych z gmin wiejskich, gmin miejsko-wiejskich oraz z gmin miejskich do 50 tys. mieszkańców, a na co dzień w swojej pracy mają kontakt z osobami korzystającymi z biblioteki. Zapraszamy osoby gotowe do aktywnego udziału w procesie rozwojowym, chcące wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte w Akademii na rzecz biblioteki i społeczności, dla której pracują.
Oferta Akademii Programu Rozwoju Bibliotek obejmuje:
- test Gallupa wraz z indywidualnym omówieniem wyników z certyfikowanym coachem;
- 3-trzydniowe zjazdy stacjonarne, 2 dwudniowe zjazdy online: coaching i talenty, efektywność osobista, współpraca i komunikacja, argumentowanie i rzecznictwo, przeciwdziałania wypaleniu i odpoczywanie;
- grant dla biblioteki na realizację zadania wdrożeniowego w wysokości 3000 PLN wraz ze wsparciem mentorki;
- 5 spotkań grup pracowniczych;
- indywidualny coaching i mentoring;
- udział w wybranym kursie specjalistycznym, do wyboru: Komunikuj (się), Biblioteka. Na pomoc! Książka w centrum;
- dostęp do narzędzi pozwalających na efektywny udział w Akademii;
- materiały edukacyjne;
- dyplom ukończenia Akademii PRB i kursu specjalistycznego;
Rekrutację prowadzi Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Realizator Programu Rozwoju Bibliotek. Proces rekrutacyjny odbywać się będzie dwuetapowo. Pierwszy etap to wypełnienie formularza. Osoby, które zakwalifikują się do drugiego etapu, wezmą udział w rozmowach online.
Aby się zgłosić do Akademii Programu Rozwoju Bibliotek, wypełnij formularz rekrutacyjny do 3 kwietnia br. Więcej informacji o rekrutacji.
Realizowany od 2008 roku Program Rozwoju Bibliotek ma na celu wpieranie bibliotek publicznych w całej Polsce w pełnieniu funkcji nowoczesnych, lokalnych miejsc dostępu do informacji, kultury, edukacji i aktywności społecznej. Istotną częścią jest też wzmacnianie kompetencji i prestiżu zawodowego bibliotekarzy. W dotychczasowych pięciu rundach programu wsparcie otrzymały 4224 placówki biblioteczne z 1335 gmin, co stanowi 70 procent grupy docelowej. W działania zaangażowanych było ponad 12,5 tysiąca bibliotekarek i bibliotekarzy. Do 2015 przedsięwzięcie było prowadzone w partnerstwie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Fundacji Billa i Melindy Gatesów w ramach szerszej inicjatywy Fundacji Gatesów „Global Librariers” obejmującej kilkanaście krajów. W Polsce od początku realizowane było przez utworzoną przez PAFW w 2008 roku Fundację Społeczeństwa Informacyjnego. Na realizację programu Fundacja Gatesów przekazała PAFW grant w wysokości 31 milionów dolarów.