„Szkoła Ucząca Się”, Szkoła Edukacji PAFW i UW oraz „English Teaching” to programy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności zaprezentowane na międzynarodowej konferencji pt. „Jakość pracy nauczycieli, a jakość kształcenia nauczycieli – badania, polityka i praktyka”, która odbyła się w dniach 16-18 maja tego roku w Krakowie.
Akademicka sieć The Teacher Education Policy in Europe (TEPE) zrzesza nauczycieli, edukatorów, naukowców i praktyków z całego świata. Na cyklicznych międzynarodowych konferencjach omawiane są kluczowe wyzwania stojące przed edukacją. Tegoroczne wydarzenie poświęcone zostało kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli. Zorganizowane zostało w Krakowie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. W spotkaniu w Krakowie udział wzięło ponad 200 uczestników. Wśród 50 prezentacji przygotowanych przez pracowników naukowych i edukatorów z uczelni z całego świata znalazły się również przykłady dobrych praktyk wypracowane przez organizacje pozarządowe – w tym między innymi programy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Uczestnicy zastanawiali się m. in. nad następującymi zagadnieniami:
- Co to znaczy wysoka jakość pracy nauczycieli?
- Czego potrzeba, aby kształcić dobrych nauczycieli?
- Jak tworzyć system, który zagwarantuje każdemu uczniowi wykwalifikowanych i zmotywowanych nauczycieli?
Główny problem, na który zwracali udział prelegenci to spora różnica między tym, co wynika z badań, a co dzieje się w praktyce edukacyjnej. I tutaj istotną rolę pełniły przykłady programów PAFW. Magdalena Radwan-Röhrenschef, prezes Fundacji Dobrej Edukacji oraz Grażyna Czetwertyńska, wykładowca Szkoły Edukacji, pokazały model kształcenia przyszłych nauczycieli wdrażany w Szkole Edukacji PAFW i UW, oparty na łączeniu wiedzy akademickiej z praktyką pracy w szkole. Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej, podzielił się doświadczeniami programu „Szkoła Ucząca Się” i działaniami na rzecz doskonalenia nauczycieli, których fundament stanowi współpraca, informacja zwrotna i refleksja towrzysząca praktyce szkolnej. Dr Mariola Bogucka z Uniwersytetu Gdańskiego analizowała czynniki, które wpływają na wysoką motywację, zaangażowanie i jakość pracy nauczycieli uczestniczących w programie „English Teaching”.
Wnioski prezentowanych badań jednoznacznie wskazywały konieczność poszukiwania nowego modelu edukacji opartego o dialog, współpracę i refleksję. Uczestnicy zwracali uwagę na rolę kompetencji wychowawczych, społecznych i obywatelskich w pracy nauczycieli. Podkreślana była konieczność kształcenia nauczycieli-badaczy, którzy zbierając i analizując dane, gotowi są podejmować autonomiczne decyzje dotyczące procesu uczenia swoich uczniów. Wielokrotnie wskazywano na znaczenie praktycznego podejścia do kształcenia nauczycieli.