„Dziękuję za zaproszenie i cieszę się, że jestem tu z Wami. Jeszcze półtora roku temu byłam w tym samym miejscu, co Wy. Widzę u Was wielką energię, wrażliwość i chęć zmiany świata” – powiedziała Rzeczniczka Praw Dziecka i absolwentka programu „Liderzy PAFW” podczas zjazdu, który odbył się w dniach 14-17 lutego 2024 roku, w Książenicach pod Warszawą.
Monika Horna-Cieślak w swojej prezentacji poświęconej pomocy dzieciom, podkreśliła m.in. znaczenie liderskiego powołania. „Powołanie to niesłusznie zapomniane słowo, a ja przez większość swojego zawodowego życia zastanawiałam się, dlaczego to robię. Robię to dlatego, że po prostu jest coś takiego jak powołanie” – wyjaśniła.
Dzięki inicjatywie Agnieszki Borkiewicz, dyrektorki Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Jarocin uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z metodą Żywej Biblioteki. Warsztat „Trening Dobrej Rozmowy”, prowadzony przez trenerów z Fundacji Nowej Wspólnoty, pokazał alternatywę dla debaty oksfordzkiej, skupiając się na umiejętności słuchania, zaciekawieniu drugą osobą, docieraniu do osobistych doświadczeń oraz docenieniu.
Liderzy i liderki wzięli udział w wykładzie profesora Bogdana de Barbaro „Jak żyć w czasach chaosu?” Następnie, w mniejszych grupach, szukali odpowiedzi na pytania dotyczące zrozumienia siebie i innych, rozmawiania, myślenia, dbania o siebie, patrzenia na świat, unikania wypalenia, dbania o nadzieję i odwagę, przewidywania przyszłości.
Podczas prezentacji pecha-kucha, Liderzy PAFW dzielili się swoją historią liderską. Równolegle miały miejsce warsztaty dotyczące planowania rozwoju i zmiany.
Z kolei Marta Modzelewska, koordynatorka programu dla alumnów, opowiedziała o planowanych wizytach studyjnych i przedstawiła zasady rekrutacji.
Specjalny warsztat dla tutorów poprowadził Konrad Sobczyk.
Wydarzenie było okazją do dyskusji nt. zbliżających się wyborów samorządowych i kandydowania poszczególnych uczestników.
Jak podsumowała jedna z uczestniczek, Anna Dęboń: „To była przepiękna lekcja o tym, jak potężnym narzędziem wpływu i sprawstwa są dialogiczne relacje oparte na empatii, życzliwości i słuchaniu (się), byciu w kontakcie”.