W dniach 20-24 września Liderzy PAFW i ich tutorzy spotkali się podczas zjazdu w Falentach k. Warszawy, którego tematem przewodnim była „Samoświadomość liderska”. Program spotkania wypełniony był warsztatami, spotkaniami i wystąpieniami, które służyły zdobyciu wiedzy a także wymianie doświadczeń.
„Jedną z najcenniejszych wartości, którą każdy z Was może się dzielić, jest czas dawany sobie nawzajem i relacje, które zaczynają się dziś i zostaną z Wami do końca życia, jeśli zechcecie je utrzymać” – powiedział Radosław Jasiński, Dyrektor Programowy PAFW witając uczestników zjazdu w Falentach.
Jak ważna jest informacja zwrotna i jaki wpływ ma na grupę – o tym dowiedzieli się Liderzy PAFW podczas warsztatu Justyny Czarnoty, Justyny Józefowicz i Agnieszki Szymańskiej. Z kolei Agata Gajda, trenerka i koordynatorka w Szkole Liderów oraz prezeska Stowarzyszenia „F jak Wszyscy” wraz z Łukaszem Słoniowskim, wiceprezesem Krakowskiego Parku Technologicznego swój warsztat poświęcili tematyce wprowadzenia do przywództwa na przykładzie moderowania debat oksfordzkich. Ponadto, liderzy wzięli udział w warsztatach poświęconych planowaniu rozwoju. W grupach, wraz ze swoimi tutorami, dyskutowali nt. celów, jakie postawili przed sobą, m.in. dzielenia się odpowiedzialnością czy włączania zespołów w kluczowe procesy działania organizacji i instytucji.
Równolegle spotkanie z tutorami poprowadziła Agnieszka Szelągowska, szefowa programu „Liderzy PAFW”. Służyło ono przyjrzeniu się z bliska ich pracy służącej m.in. budowaniu wzmacniających relacji z liderami i właściwemu określeniu ich celów rozwojowych. „Zwykle na początku pracy próbujemy odpowiedzieć sobie na pytania z jaką grupą pracujemy i co jest w niej charakterystyczne, nowe dla nas. Rozmawiamy o tym a rzeczywistość przygotowuje nam niespodzianki i odsłania nowe, bardzo ciekawe tematy do pracy” – wskazuje Agnieszka Szelągowska.
Spotkanie było również okazją do wymiany doświadczeń liderskich wśród uczestników, którzy podczas swoich prezentacji Pecha Kucha opowiedzieli o swoich działaniach na rzecz budowania kapitału społecznego.
O tym jak wyglądała ich droga do liderskiej samoświadomości opowiedziała Izabela Sopalska-Rybak, absolwentka XV edycji, prezeska Fundacji Kulawa Warszawa – pokazując proces, który przeszła od blogerki, buntowniczki i wojowniczki, poprzez budowanie zespołu Fundacji aż do liderki zarządzającej organizacją pozarządową działającą na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Jakub Kochowicz, absolwent IX edycji, podzielił się swoim sposobem włączania mieszkańców w działania lokalne z perspektywy samorządowca i lokalnego działacza w gminie Lisewo w województwie kujawsko-pomorskim. Historie te poruszały kluczowe dla liderów informacje nt. obszarów rozwoju: tworzenie zespołu i jednoczenie ludzi wokół wspólnej wizji a także budowanie wiarygodności i wprowadzanie zmian.
Wiedzę i umiejętności nabyte podczas warsztatów Liderzy PAFW wykorzystali podczas debaty oksfordzkiej, podczas której dyskutowali z tezą „Planowanie długofalowe w dzisiejszych czasach nie ma sensu.” Była to okazja do formułowania argumentów i uczenia się prowadzenia merytorycznej dyskusji.
Celem programu „Liderzy PAFW”, realizowanego przez Fundację Szkoła Liderów, jest wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób podejmujących działania na rzecz swoich społeczności, głównie poprzez wykorzystanie metody tutoringu, polegającej na stałej współpracy lokalnego lidera z doświadczonym tutorem. Program jest skierowany do aktywnych uczestników projektów finansowanych w ramach różnych programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Zasadnicza część programu to trwająca 12 miesięcy współpraca lidera z tutorem oraz cykl szkoleń dostosowany do potrzeb oraz priorytetów ich uczestników, na który składają się planowanie własnego rozwoju, budowanie zespołu, kierowanie organizacją, komunikacja, angażowanie otoczenia i budowanie partnerstwa lokalnego. Nabyte podczas udziału w programie umiejętności mają pomóc liderom w podejmowanych przez nich działaniach na rzecz lokalnych społeczności.
Efekty dotychczasowych siedemnastu edycji programu to podniesienie kwalifikacji blisko 800 liderów lokalnych z całej Polski oraz powstanie ich aktywnej ogólnopolskiej sieci, a także wykształcenie 67 specjalistów w zakresie stosowania metody tutoringu.