„Bardzo miło jest mi powitać zarówno tych z Państwa, którzy związani są z programami Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i którzy zdobywali „liderskie ostrogi” w „Równać Szanse”, „Działaj Lokalnie” i innych naszych przedsięwzięciach, jak również tych z Państwa, którzy uczestniczyli w innych inicjatywach społecznych. Mam nadzieję, że dołączając do nas odnajdziecie nowe sposobności rozwoju, bo PAFW przede wszystkich kreuje możliwości dla tych, którzy potrafią je dobrze wykorzystać” – tymi słowami gości powitał Radosław Jasiński, Dyrektor Programowy PAFW.
Nowym liderom pogratulowała również Katarzyna Czayka-Chełmińska, Wiceprezes Fundacji Szkoła Liderów, organizacji realizującej program, która podkreśliła, że jest to moment szczególny z trzech powodów – 25-lecia odzyskania przez Polskę wolności, 20-lecia „Szkoły Liderów”, która od dwóch dekad rozwija, wspiera, wzmacnia i inspiruje liderów oraz jubileuszowej X edycji programu „Liderzy PAFW”.
Celem programu „Liderzy PAFW” jest wsparcie rozwoju kwalifikacji i umiejętności osób podejmujących działania na rzecz swoich społeczności, głównie poprzez wykorzystanie nowatorskiej w trzecim sektorze metody tutoringu polegającej na stałej współpracy uczestnika (lidera) z doświadczonym tutorem. Program jest skierowany do aktywnych działaczy lokalnych projektów finansowanych w ramach różnych programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Do dziesiątej edycji programu przyjętych zostało 36 liderów, którymi opiekować się będzie 14 tutorów. W wyniku dotychczasowych dziewięciu edycji programu 467 liderów lokalnych z całej Polski miało możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, a ponad 50 specjalistów zostało przeszkolonych w zakresie stosowania metody tutoringu.
Pod hasłem „Jest tyle twarzy przywództwa” odbyło się spotkanie z gośćmi – Profesorem Zbigniewem Pełczyńskim, założycielem Stowarzyszenia Szkoła Liderów, który w swoim wystąpieniu odwołał się do kolebki liderstwa, jaką jest Wielka Brytania oraz przypomniał etymologię słowa lider; Joanną Erbel – socjologiem i aktywistką miejską, która opowiedziała o ludziach, którzy mieli wpływ na jej drogę do liderstwa i zajęcia się ruchami miejskimi oraz Jackiem Jakubowskim, współwłaścicielem i superwizorem grupy TROP, który odwołał się do własnych doświadczeń wprowadzania wartości do organizacji poprzez liderstwo skoncentrowane na uruchamianiu procesów uczenia się, a nie wyznaczaniu zadań.
Następnie liderzy wzięli udział w spotkaniach w grupach tutorskich mających na celu integrację, podczas których omawiali szczegółowo działania zaplanowane w ramach programu.