W dniach 25-27 sierpnia w Przedstawicielstwie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w Warszawie odbyły się warsztaty programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) z udziałem nauczycieli z Białorusi. Do Polski przyjechało 14 białoruskich mentorów kursu internetowego oceniania kształtującego. Celem spotkania było podniesienie kwalifikacji nauczycieli-mentorów oraz wymiana doświadczeń.
Warsztaty prowadziły ekspertki programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) Joanna Soćko i Danuta Sterna. Głównym tematem zajęć były strategie oceniania kształtującego, którego podstawą są nie klasyczne oceny, a informacja zwrotna. Międzynarodowe badania dowodzą, że ocenianie kształtujące to wysoce efektywny sposób podnoszenia osiągnięć uczniów. Uczestnicy warsztatów omawiali praktyki stosowane w „SUS”, m.in. współpracę przy omawianiu zajęć, spacer edukacyjny, obserwację wybranych uczniów oraz rozwijanie lekcji.
Drugiego dnia jedna z uczestniczek – Alena przeprowadziła pokazową lekcję, wykorzystując zasady oceniania kształtującego (OK). Lekcja dotyczyła zanieczyszczeń w kosmosie i znakomicie demonstrowała wykorzystanie OK w pracy z uczniami. Wykonane podczas lekcji prace uczestników zostały następnie wykorzystane do omówienia istotnego elementu oceniania kształtującego – analizy prac uczniowskich.
„Nauczyciele białoruscy są niezmiennie bardzo zainteresowani wszystkim, co proponujemy w ocenianiu kształtującym i z bardzo dużym zapałem wprowadzają propozycje do pracy z uczniami” – podkreśliła Danuta Sterna, ekspertka z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Warsztaty dla nauczycieli z Białorusi odbyły się dzięki współpracy pomiędzy dwoma programami Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności: wspierającym zmiany podnoszące jakość nauczania i uczenia się programem „Szkoła Ucząca Się” (SUS) oraz programem „Przemiany w Regionie” (RITA) – wspierającym dzielenie się polskimi doświadczeniami z partnerami w krajach Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej.
Więcej o programie „RITA”: www.rita.edudemo.org.pl
Więcej o programie „SUS”: www.ceo.org.pl/sus