Na co dzień przemierzają tysiące kilometrów, by dotrzeć z zajęciami rozwojowymi dla dzieci do najmniejszych miejscowości w całej Polsce. Mowa o wolontariuszach programu „PROJEKTOR”. W lipcu spotkali się w Lublinie, by podsumować 18. edycję programu i wspólnie świętować.
Program ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu grupy studentów-wolontariuszy realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie.
Projekty dotyczą konkretnej dziedziny nauki, przedmiotu lub wybranego obszaru aktywności; to na przykład zajęcia plastyczne, artystyczne, sportowe, informatyczne, teatralne lub lingwistyczne. Poprzez promocję pozytywnych wzorców osobowych program zachęca uczniów do rozwijania swoich zdolności, zaś wśród studentów kształtuje poczucie społecznej odpowiedzialności i solidarności, umożliwiając im jednocześnie realizację własnych pasji i zainteresowań w atrakcyjnej formule.
„18lat ‘PROJEKTORA’, to także moje 18 lat w tym programie, bo w 2005 r. zacząłem w nim przygodę jako wolontariusz. Czasami zaspaliśmy na pociąg, czasami zgubiliśmy się na jakimś projekcie, czasami dyrektor szkoły podwoził nas na ostatni pociąg, żeby wyjechać z małej miejscowości” – wspominał Kamil Wrzos, Dyrektor Programu.
Motywem przewodnim jubileuszowego spotkania były „PROJEKTORowe podróże”. Na scenie była prezentowana mapa z zaznaczonymi miejscowościami do których dotarli wolontariusze w tegorocznej edycji.
PROJEKTORowe podróże
Wolontariusze podróżują po całej Polsce, by dotrzeć z warsztatami do małych miejscowości. Jeżdżą pociągami, busami, a czasem nawet rowerami. Swoje projekty edukacyjne realizowali zarówno w nadmorskich Główczycach, mazowieckiem Żeliszewie Podkościelnym, jak i przygranicznych Jaśliskach.
Efekt skali
Podczas wydarzenia w zostały zaprezentowane wyniki ewaluacji 18. Edycji w postaci infografiki obrazujące skalę oddziaływania PROJEKTORA. Wyniki ewaluacji przedstawiły Monika Wasilonek (Koordynatorka Rozwoju Programu) i Marta Jaśkiewicz (specjalistka ds. Projektów i Ewaluacji).
Od września 2022 do czerwca 2023 w projektach wzięło udział łącznie 6480 dzieci z 316 klas. Zajęcia odbywały się w miasteczkach i wsiach w 16 województwach. PROJEKTORowe warsztaty przeprowadziła drużyna 524 wolontariuszek i wolontariuszy. Młodzi ludzie pokonali łącznie 36 015 kilometrów docierając do małych miejscowości w całej Polsce.
Sukcesy
W 2023 r. program otrzymał prestiżowe wyróżnienie w konkursie na Nagrodę im. Janusza Korczaka za działania w duchu korczakowskich wartości i zmienianie świata. Laureaci nagrody zostali wyłonieni z ponad 120 zgłoszeń.
„PROJEKTOR” był obecny na wielu wydarzeniach edukacyjnych i społecznych. Zespół Programu zorganizował tour po uczelniach wyższych w Olsztynie, Warszawie, Toruniu, Poznaniu i Wrocławiu. Program był obecny także na wielu wydarzeniach edukacyjnych m.in. na Święcie Wolności i Praw Obywatelskich w Gdańsku, spotkaniu Perspektywy Women in Tech Summit w Warszawie, Europejskim Kongresie Rad Młodzieżowych w Lublinie i Konferencji English Teaching Market w Starych Jabłonkach.
Dużym sukcesem programu są także rekordowe wyniki rekrutacji na semestr letni – zgłosiło się ponad 200 wolontariuszek i wolontariuszy chcących realizować projektu edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Wielu z tej grupy to uczestnicy Programu Stypendiów Pomostowych. Na ten aspekt zwróciła uwagę w swoim wystąpieniu dr Zofia Sapijaszka, Prezeska Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości: „Wśród studentów (..) jest spora grupa stypendystów pomostowych, co mnie ogromnie cieszy. To jest dowód na to, że nasze dwa programy, które realizujemy w Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości (…) stworzyły synergię w najlepszy z możliwych sposobów — poprzez zaangażowanie stypendystów w projekty dla dzieci. To jest szalenie ważne.”
Społeczność „PROJEKTORA”
Spotkanie stworzyło jednak przede wszystkim możliwość do możliwość docenienia wszystkich osób działających w programie.
„Gdyby nie wy, gdyby nie studenci, nauczyciele, eksperci, którzy wsparli program merytorycznie i gdyby nie fantastyczny zespół z którym mam okazję na co dzień pracować, ten projekt pewnie nie obchodziłby dziś swoich 18. urodzin” – mówił Kamil Wrzos.
„Jesteśmy ogromnie dumni, ze wszystkich studentów-wolontariuszy, którzy przystąpili do Programu. Pomagając dzieciom macie ogromny wpływ na ich dobrostan. Dla nich jesteście mentorami, dorosłymi, doświadczonymi, mądrymi, ale też starszymi kolegami, którzy bardzo chętnie dzielą się wiedzą, umiejętnościami doświadczeniem, pomagają w trudnych chwilach, pomagają rozwiązywać problemy, nawiązywać relacje. (…) Pomagając dzieciom dajecie im siłę, wsparcie, budujecie w nich poczucie własnej wartości, poczucie, tego, że są dla kogoś ważni. W zamian dostajecie mnóstwo: wdzięczność, uznanie i uśmiech dziecka. Dostajecie, to, że macie poczucie, że zrobiliście coś fantastycznego, ważnego, dobrego, coś, co pozostanie z dziećmi na długo” – wskazała dr Zofia Sapijaszka.
Słowa uznania dla uczestników wyraził również Mirosław Czyżewski, Kierownik Programowy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności: „Widzę ambasadorów, widzę ekspertów, nauczycieli zespoły programów: Stypendiów Pomostowych, ‘Równać Szanse’, ‘PROJEKTORA’. (…) Bardzo Wam dziękuję, że razem tworzymy tę silną sieć. Zachęcajcie swoich kolegów i koleżanki do tego, aby brali udział w działaniach społecznych, bo to Was wzmacnia. To jest kapitał, który wyniesiecie w dorosłe życie i ten kapitał będzie procentować. Im więcej doświadczeń zbierzecie w tym momencie zbierzecie, tym będziecie silniejsi, odważniejsi i będziecie umieli więcej czerpać z życia”.
„PROJEKTOR” w liczbach
Od 2003 roku, w programie „PROJEKTOR”, w całej Polsce przeprowadzono ponad 42 tysiące projektów edukacyjnych w blisko 3100 szkołach, z udziałem ponad 15 tysięcy studentów-wolontariuszy oraz ponad 445 tysięcy uczniów.
W 2022 roku w programie podjęto działania na rzecz wsparcia uchodźców z Ukrainy. Blisko 100 studentów wolontariuszy zaangażowało się w przeprowadzenie 590 projektów dla ponad trzech tysięcy dzieci z Ukrainy w 93 placówkach edukacyjnych (2600 godzin zajęć).