W ostatnich dniach listopada, w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), odbyła się konferencja pod hasłem „Pomagaj (się) uczyć! Od informacji zwrotnej do głębokiego uczenia się”, w czasie której nauczyciele, dyrektorzy szkół i eksperci prezentowali metody służące skutecznemu uczeniu się uczniów.
Dzięki hybrydowej formule w spotkaniu wzięło udział ponad 700 osób z całej Polski.
Konferencję rozpoczęło wystąpienie Aleksandra Pawlickiego, nauczyciela historii i wiedzy o społeczeństwie oraz wykładowcy w Szkole Edukacji PAFW i UW o procesie uczenia się z perspektywy osoby uczącej się i o niezbędnym kompromisie między uczeniem wiedzy i umiejętności.
W panelu eksperckim, prowadzonym przez Dyrektorkę Programową i Członkinię Zarządu CEO Sylwię Żmijewską-Kwiręg, zaproszeni nauczyciele prezentowali swoje sposoby wzmacniania uczenia się uczniów, wyjaśniali, jak rozwijają ich wewnętrzną motywację, a jak uczą zarządzać emocjami.
Wiesława Mitulska, nauczycielka klas 1-3 w Szkole Podstawowej w Słupi Wielkiej, mówiła o tym, w jaki sposób, od pierwszych dni w klasie uczy dzieci uczenia się oraz jak wykorzystuje do tego przestrzeń szkolną. Wielokrotnie podkreślała znaczenie oceniania kształtującego w tym procesie.
Łukasz Tupacz, nauczyciel języka polskiego w Technikum Architektoniczno-Budowlanym w Warszawie, lider w programie „Szkoła Ucząca Się” opowiedział, w jaki sposób tworzy ramy lekcji, aby uczniowie czuli się bezpiecznie w klasie, dzięki czemu chętniej uczestniczą we wspólnym uczeniu się w trakcie lekcji.
Izabela Knul, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 1 w Łasku podzieliła się z uczestnikami konferencji refleksjami dotyczącymi roli współpracy nauczycieli w podnoszeniu osiągnięć uczniów oraz odpowiedzialności dyrektora za tę współpracę.
Agnieszka Stążka-Gawrysiak, autorka książki „Self regulation. Szkolne wyzwania” wyjaśniła, czym jest samoregulacja, jaki może mieć wpływ na uczenie się ucznia, codzienną pracę nauczyciela oraz pokazywała, co można zrobić, by od najmłodszych lat ją rozwijać.
Spotkanie zakończyły wystąpienia ekspertów, w tym między innymi Joanny Berdzik, dyrektorki Akademii Dobrej Edukacji, byłej wiceminister edukacji, która przestawiła informację zwrotną jako dialog, który powinien być nieodłącznym towarzyszem w rozwoju ucznia. Z kolei Zofia Przystup i Mariola Kędzierska, nauczycielki w Szkole Podstawowej nr 4 w Chełmnie, pokazały, jak praktycznie wygląda praca z informacją zwrotną: korzyści dla uczniów oraz wpływ na pracę nauczycieli. Mówiły zarówno o pozytywach pracy z tą metodą, ale i trudnościach w jej stosowaniu.
Konferencja „Pomagaj (się) uczyć!:” jest cyklicznym wydarzeniem organizowanym w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS). W ramach tego przedsięwzięcia, realizowanego od 2000 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i w małych miastach.