W dniach 19-21 sierpnia 2015 w podwarszawskiej Jachrance odbyła się Szkoła Letnia Mentorów, organizowana w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS). W warsztatach wzięło udział 46 nauczycieli z 19 szkół. Tematem wiodącym spotkania była praca nad spójnością celów uczenia się, kryteriów sukcesu oraz zadań edukacyjnych.
Uczestnicy szkolenia poznawali między innymi metody planowania procesu uczenia się uczniów, a także planowania cyklu lekcji. Analizowali również wspólnie nagrania zajęć przeprowadzonych w ubiegłym roku szkolnym oraz prace uczniowskie z tych lekcji. Następnie, w małych zespołach, przygotowywali informację zwrotną dla nauczyciela.
„Jeśli najpierw przemyślę, co chcę osiągnąć, to nagle wszystko staje się proste, znam cel i wiem, jaką drogą będę do tego celu podążać i w tej chwili wydaje mi się, że to jest kluczowe.” – mówi Marta Łosiak z warszawskiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 97.
Szkoła Letnia Mentorów stanowiła kolejny etap cyklu warsztatów dla polonistów i matematyków przygotowujących się do roli mentorów, przekazujących swoje doświadczenia w nauczaniu z wykorzystaniem nowoczesnych praktyk edukacyjnych innym nauczycielom oraz studentom – przyszłym pedagogom. Komponent mentorski jest prowadzony w programie „SUS” od 2014 roku we współpracy z Fundacją Dobrej Edukacji oraz Kolegium Nauczycielskim Uniwersytetu Columbia.
„Szkoła Ucząca Się” (SUS) to program dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów i poziomów szkół, wspierający zmiany podnoszące efektywność nauczania i uczenia się. Wprowadza ocenianie kształtujące do pracy szkoły i wspiera współpracę nauczycieli w zespołach. „SUS” realizowany jest przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności od 2000 roku.