Czy Szkoła Edukacji PAFW i UW stanie się inspiracją dla instytucji kształcących nauczycieli w Ukrainie? Wiele wskazuje, że może tak się stać. A wszystko to dzięki tygodniowej wizycie studyjnej przedstawicieli ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego.
W skład 15-osobowej delegacji weszli akademicy i osoby związane z edukacją z ośrodków badawczych przeniesionych z terenów objętych działaniami wojennymi, na przykład z Ługańska, Doniecka czy Berdiańska.
Jedną z inicjatorek wizyty była Lilia Hrynevich – Ministra Oświaty i Nauki Ukrainy w latach 2016-2019, nauczycielka, działaczka oświatowa, jedna z inicjatorek reformy edukacji w Ukrainie, a także absolwentka utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności Programu Kirklanda. Wizyta została zorganizowana w ramach innego programu PAFW: „Study Tours to Poland”.
„Celem tej wizyty było zanurzenie się w nasz system edukacyjny i przyjrzenie się temu, jak w Szkole Edukacji przygotowujemy przyszłych nauczycieli. Zaplanowaliśmy bardzo różnorodne doświadczenia, od obserwacji po aktywne działania. Liczę na wspólne budowanie koncepcji tego, jak kształcimy kadry nauczycielskie w Polsce i jak to może wyglądać w Ukrainie” – wyjaśnia Magdalena Swat Pawlicka, dyrektorka programowa Szkoły Edukacji.
Uczestnicy przez pięć dni mieli okazję przyglądać się temu, w jaki sposób zorganizowana jest Szkoła Edukacji i jak wyglądają zajęcia. Brali udział m.in. w warsztatach dydaktyki przedmiotowej, poznali też założenia seminarium integrującego. Odbyli wizytę w szkołach praktyk oraz w ukraińskiej szkole w Warszawie i wysłuchali prezentacji wyników badań dotyczących ukraińskich uczniów w polskim systemie oświaty.
„Bardzo dziękujemy za tę możliwość. To było dla nas bardzo ciekawe doświadczenie, poznaliśmy wiele nowych metod pracy z dziećmi, ale i z przyszłymi nauczycielami. Największe wrażenie zrobił na nas program Szkoły Edukacji, jego trwałość i cały system przygotowania nauczycieli do pracy. W naszej Akademii Nauczycielskiej chcielibyśmy skorzystać z waszych doświadczeń i również zaproponować przyszłym nauczycielom krótszy program kształcenia. Duże wrażenie zrobiły na nas wasze programy dla mentorów, baza szkół praktyk, to, że studenci nie poznają najpierw samej teorii, tylko od razu mogą wcielać ją w życie podczas praktyk. Robicie tu świetne rzeczy” – mówiła Olha Vyhovska, wicedyrektorka Akademii Nauczycielskiej Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Karazina.
Każdy dzień uczestnicy wizyty studyjnej kończyli tak zwanym dziennikiem refleksji, czyli przemyśleniem i zapisaniem własnych doświadczeń i obserwacji. To metoda, którą Szkoła Edukacji stosuje również w pracy ze swoimi studentami. Ma ona kształtować refleksyjne i świadome podejście do własnego rozwoju.
Wizyta studyjna akademików to jedna z wielu inicjatyw, które mają na celu zacieśnianie współpracy i wspieranie ukraińskiego systemu oświaty – zwłaszcza po barbarzyńskim ataku Rosji na naszego sąsiada. Niespełna 2 miesiące po wybuchu wojny Szkołą Edukacji PAFW i UW zorganizowała konferencję „Ukraiński nauczyciel w Polsce”, która była okazją do integracji, ale także doskonalenia dydaktycznego warsztatu. Wykładowcy Szkoły Edukacji opracowali także zestaw poradników dla nauczycieli, w których opisali różnice między polską a ukraińską podstawą programową i zaproponowali zadania i aktywności, które pomogą w integracji uchodźczych dzieci. Poradniki okazały się niezwykle popularne: skorzystało z nich kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli.