10 maja Członkowie Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności spotkali się z kierownictwem Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawicielami i kadrą Szkoły Edukacji PAFW i UW w Centrum Nowych Technologii UW w Warszawie. Spotkanie poświęcone było prezentacji nowej, wspólnej inicjatywy edukacyjnej w obszarze kształcenia przyszłych nauczycieli.
Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego to nowa, wspólna inicjatywa PAFW i UW mająca przygotowywać do wykonywania zawodu nauczyciela. W pierwszych latach działalności będzie kształcić nauczycieli języka polskiego i matematyki. Innowacyjny program zajęć – łączący ściśle teorię z praktyką w szkołach – ma być prowadzony w formule rocznych stacjonarnych studiów podyplomowych. Prezentacji tego przedsięwzięcia służyło spotkanie Członków Rady Dyrektorów PAFW z kierownictwem Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawicielami i kadrą Szkoły Edukacji PAFW i UW.
Uniwersytet Warszawski reprezentowali: Prof. Marcin Pałys – Rektor UW, Prof. Anna Giza-Poleszczuk – Prorektor UW ds. rozwoju i polityki finansowej oraz Prof. Piotr Węgleński – były Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie Dyrektor Centrum Nowych Technologii (CENT) UW. W prezentacji wziął udział Ambasador USA Paul W. Jones, uczestniczący w pracach Rady Dyrektorów PAFW. Gospodarzem wydarzenia była Prof. Jolanta Choińska-Mika, Dyrektor Szkoły Edukacji PAFW i UW.
„Inicjatywy edukacyjne stanowią bardzo ważny obszar działalności programowej Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która od początku wspiera rozwój kompetencji nauczycieli, wychodząc z założenia, że dobra edukacja to otwarta na zmiany szkoła, a przede wszystkim dobrze przygotowani do pracy nauczyciele, sięgający po nowoczesne metody nauczania i potrafiący motywować uczniów do efektywnej nauki” – powiedział Prezes PAFW Jerzy Koźmiński, witając zgromadzonych gości oraz dziękując kierownictwu Uniwersytetu Warszawskiego za zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcie.
Prof. Marcin Pałys, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, wyraził satysfakcję z powstania Szkoły Edukacji PAFW i UW, zaznaczając, że nie byłoby to możliwe bez udanej współpracy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, a także Fundacji Dobrej Edukacji (FDE). FDE jest realizatorem przedsięwzięcia z ramienia PAFW; przed dwoma laty została w tym celu założona przez PAFW. W listopadzie 2015 roku wraz z Uniwersytetem Warszawskim utworzyła jednostkę wspólną: Centrum Innowacji i Badań Edukacyjnych. W Centrum rozwijane będą dwa komponenty: badawczy oraz dydaktyczny, w ramach którego działa Szkoła Edukacji.
Prof. Jolanta Choińska-Mika w swojej prezentacji podkreślała innowacyjność Szkoły Edukacji. Program zajęć został opracowany we współpracy z Kolegium Nauczycielskim nowojorskiego Uniwersytetu Columbia (Columbia University Teachers College). „To pierwszy tego typu program w Polsce – roczne dzienne studia podyplomowe kwalifikacyjne. Absolwenci będą posiadali uprawnienia do nauczania matematyki lub języka polskiego w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz w szkołach ponadgimnazjalnych” – powiedziała Prof. Choińska-Mika. „Ważną częścią programu kształcenia są praktyki, a doświadczenia z nich będą na bieżąco omawiane. Odpowiadamy za jakość tych praktyk, współpracując z siecią starannie wyselekcjonowanych szkół, a nasi studenci znajdą się pod merytoryczną opieką wysoko wykwalifikowanych wykładowców i tutorów” – podkreśliła Dyrektor Szkoły Edukacji PAFW i UW.
Podczas spotkania Członkowie Rady Dyrektorów PAFW poznali kadrę Szkoły Edukacji, której przedstawicieli między innymi pytali o motywację do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. „Pracuję w Szkole Edukacji, bo jej program stwarza szansę na realizację autorskiego modułu kształcenia nauczycieli polonistów z wykorzystaniem własnych doświadczeń dydaktycznych i naukowych. Pozwala też sięgać do najnowszych osiągnięć zagranicznej dydaktyki języków ojczystych” – stwierdził Prof. Witold Bobiński, wykładowca dydaktyki języka polskiego. Wtórowała mu Beata Kotarba, tutorka nauczycieli matematyki: „Codzienna praktyka, możliwość doświadczania i analizowania różnych szkolnych sytuacji wspólnie z mentorem, tutorem czy w grupie studentów pozwala na dokonywanie rzetelnej autorefleksji dotyczącej pracy nauczyciela”.
Po zakończeniu prezentacji Rada Dyrektorów PAFW zwiedziła budynek Centrum Nowych Technologii UW, w którym mieści się Szkoła Edukacji PAFW i UW.