„Te studia podyplomowe ruszają po to, aby polska edukacja się zmieniała” – podkreśliła Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer podczas uroczystej inauguracji Szkoły Mistrzów Edukacji na ścieżce dydaktyki matematyki.
Szkoła Mistrzów Edukacji to bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli utworzone przez Szkołę Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. W roku akademickim 2024/25 uruchomione zostały studia doskonalące dla polonistów i historyków, ścieżka wychowawcza, a także sfinansowana z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej ścieżka matematyczna. Zainteresowanie wśród nauczycieli z całej Polski było ogromne.
Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że polską oświatę – zwłaszcza w zakresie nauk ścisłych – czeka wiele głębokich reform. „Ale nie zmienimy szkoły, jeśli nie zmienią się podejście, umiejętności i motywacja nauczycieli. Bardzo chcemy, aby cała reforma była przeprowadzona w oparciu o sprawdzone i przebadane metody dydaktyczne. Chcemy, by nauczyciele je znali. Te studia są między innymi po to, aby polska edukacja się zmieniała” – powiedziała Katarzyna Lubnauer. Wyraziła także nadzieję, że w przyszłości zrealizowane zostaną kolejne edycje studiów doskonalących dla nauczycieli i nauczycielek matematyki.
Do uczestników studiów podyplomowych zwrócił się także prorektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. dr hab. Maciej Raś. Podkreślił, jak ważną rolę odgrywa efektywna dydaktyka matematyczna już na wczesnych etapach szkoły. Szczególnie wyraźnie widzą to zdaniem prorektora wykładowcy uniwersyteccy. „Takich studiów w Polsce nie ma” – dodał prof. Raś i życzył słuchaczom, aby Szkoła Mistrzów Edukacji przyniosła im wiele satysfakcji i rozwoju.
Z kolei Dyrektorka Szkoły Edukacji PAFW i UW prof. Jolanta Sujecka-Zając zwróciła uwagę na to, że zainaugurowane studia nie będą na siłę szukać innowacji. Skupią się na tym, co naprawdę działa i co odpowiada na wyzwania współczesnego świata.
Szkoła Mistrzów Edukacji to projekt skierowany do nauczycieli i nauczycielek z całej Polski. Ma model hybrydowy: na 11 zjazdów, 9 realizowanych jest zdalnie. Tym, co wyróżnia studia, jest m.in. rozbudowany program tutoringu. Każdy słuchacz i słuchaczka przez cały rok będzie indywidualnie spotykać się z doświadczonym dydaktykiem, który pomoże we wspinaniu się na kolejne szczeble Nauczycielskich Standardów Rozwoju. Nowatorskim rozwiązaniem jest także analiza nagrań własnych lekcji, zarówno pod kątem stosowanych technik dydaktycznych, jak i działań wychowawczych i interwencyjnych.
W roku akademickim 2024/25 studia na ścieżce matematycznej są skierowane do nauczycieli w klasach 4-8. Zadanie jest finansowane ze środków otrzymanych od Ministerstwa Edukacji Narodowej.