Tematem przewodnim pierwszego zjazdu XXI edycji Programu Liderskiego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, który odbył się w dniach 16-20 września w Książenicach pod Warszawą, była różnorodność jako szansa na poszerzanie perspektyw, a jednocześnie znalezienie wspólnych przestrzeni dialogu.
Gości przywitali Agnieszka Szelągowska, szefowa Programu Liderskiego PAFW oraz Radosław Jasiński, Dyrektor Programowy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. 65 osób z całej Polski zostało zaproszonych do wielowymiarowego, głębokiego procesu, w którym warto się „zanurzyć”, doświadczać. Było to także zaproszenie do zaangażowania i tworzenia całej społeczności liderskiej programu.
Wystąpienia otwierające I zjazd XXI edycji Programu Liderskiego PAFW należały do Krzysztofa Czyżewskiego, współtwórcy Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach i prezesa Fundacji Pogranicze oraz Katarzyny Czayki-Chełmińskiej, wieloletniej szefowej Programu Liderskiego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Krzysztof Czyżewski opowiedział o „Sztuce budowania mostów w świecie zewnętrznych i wewnętrznych granic” symbolizującej „myślenie pogranicza”, które jest próbą łączenia, tego co zostało rozdzielone. Współtwórca Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach nazywa to „budowaniem tkanki łącznej” realizując koncepcję tworzenia wielu małych centrów świata – „bo w nich, w tych mikrospołecznościach, jest globalne „oko cyklonu”. Tam dzieje się realne budowanie niewidzialnych mostów – tych międzyludzkich, międzygeneracyjnych, międzykulturowych” – mówił Krzysztof Czyżewski.
Katarzyna Czayka-Chełmińska zaprezentowała historię drogi liderskiej i dochodzenia do świadomego liderstwa w zgodzie z własnymi wartościami. Spotkanie z twórczynią metodologii programu oraz wieloletnią prezeską Szkoły Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego dało uczestnikom okazję do zrozumienia i głębszej refleksji na temat ich przywództwa, podejmowanych decyzji oraz zmiany, które wprowadzają.
Pierwszy zjazd XXI edycji, to początek rocznego procesu rozwojowego w Programie Liderskim PAFW. Był on okazją nie tylko do spotkania, doświadczania i rozmowy , ale przede wszystkim do poznawania nowych narzędzi, ćwiczenia i rozwijania kompetencji liderskich poprzez zaangażowanie w różnorodne formy aktywności.
W pracy warsztatowej, tradycyjnie już, wykorzystane zostały outdoorowe metody pracy oraz gry szkoleniowe, które w praktycznym działaniu umożliwiły liderkom i liderom przyjrzenie się ich roli w zespole. Zagadnienia samoświadomości liderskiej były pogłębiane podczas kolejnych modułów i warsztatów kompetencyjnych wrześniowego zjazdu – z informacji zwrotnej, wprowadzenia do przywództwa, prowadzenia odważnej rozmowy w sytuacji różnicy, a finalnie w pracy nad planowaniem własnego rozwoju liderskiego.
Odpowiadając na wyzwania otaczającego świata oraz widoczny proces polaryzacji społeczeństwa, Szkoła Liderstwa wykorzystuje narzędzia do budowania dialogu, prowadzenia rozmowy, budowania porozumienia i współpracy. Podczas zjazdu uczestnicy uczyli się prowadzenia rozmowy w sytuacji różnicy zdań w oparciu o wypracowaną w Szkole Liderstwa metodę „Laboratorium Odważnej Rozmowy”. Dzielili się także osobistymi perspektywami, aby pełniej i świadomiej realizować liderską misję i wprowadzać zmiany w społecznościach:
„Bardzo jesteśmy różni, a jednocześnie tak bardzo podobni w tym, co robimy. Każdy z nas, działając w swoim środowisku, lokalnym lub trochę szerszym czy ogólnopolskim.”
„Pokazanie, jak wartości i świadomość roli liderskiej mogą wpływać na rozwój oraz proces zmiany. Dzięki połączeniu wiedzy z własnym doświadczeniem prelegentki wystąpienie nie tylko poszerzyło moje spojrzenie, ale też zainspirowało mnie do refleksji nad własną rolą i możliwościami działania.
„Opowieść o osobistym liderstwie mnie wzruszyła. Jednocześnie pokazała mi drogę do świadomego liderstwa, drogę, na którą mogę mieć wpływ. Dla mnie historia Kasi jest lekcją, której słuchałam z uwagą i mocno przyswoiłam najważniejsze elementy, np. ‘patrzeć jak w zespole wzrasta nowy lider’, ‘dać sobie przyzwolenie na popełnianie błędów’”.
Celem Programu Liderskiego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanego w latach 2004-2024 pod nazwą „Liderzy PAFW”, jest wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób podejmujących działania na rzecz swoich społeczności, głównie poprzez wykorzystanie metody tutoringu, polegającej na stałej współpracy lokalnego lidera z doświadczonym tutorem.
Efekty dotychczasowych dwudziestu edycji programu to podniesienie kwalifikacji 935 liderów lokalnych z całej Polski oraz powstanie ich aktywnej ogólnopolskiej sieci, a także wykształcenie 72 specjalistów w zakresie stosowania metody tutoringu.
Realizatorem Programu jest Szkoła Liderstwa im. Prof. Zbigniewa Pełczyńskiego.