Od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 miliony ukraińskich uchodźców. Według szacunków resortu oświaty, w Polsce może być nawet ok. 700 tysięcy dzieci z Ukrainy, w większości po traumatycznych przeżyciach wojennych.
Ich edukacja to jedno z kluczowych wyzwań, z jakimi obecnie musi się zmierzyć polska szkoła. Pomocne są w tym polskie organizacje pozarządowe, które od pierwszych dni wojny wspierają samorządy lokalne i placówki oświatowe w organizacji opieki, integracji i nauki dzieci uchodźców.
Już na początku marca program „PROJEKTOR” uruchomił akcję „Solidarni z Ukrainą” zachęcającą studentów-wolontariuszy do zaangażowania się w działania o charakterze integracyjno-edukacyjnym, które ułatwiają dzieciom i młodzieży z Ukrainy odnalezienie się w nowej sytuacji.
„Akcja rozwija się bardzo dynamicznie. Zgłasza się do nas wielu wolontariuszy, którzy chcą prowadzić zajęcia animacyjno-integracyjne, sportowe lub plastyczne. Takie zajęcia, chociaż bardzo proste, dają dzieciom wiele radości. Wolontariuszami są nie tylko osoby z Polski, ale również z Ukrainy, co jest dodatkową zaletą, ponieważ nie we wszystkich placówkach jest obecny tłumacz. Najbardziej cieszy mnie zapał, jaki towarzyszy studentom chętnym do prowadzenia zajęć przez wiele dni i godzin, a także otwartość pracowników placówek, którzy z radością ich witają i starają się wspierać w realizacji zajęć” – mówi Małgorzata Węglińska, koordynatorka akcji „Solidarni z Ukrainą”.
Od początku marca ponad 100 wolontariuszy przeprowadziło zajęcia dla ok. 2 tysięcy dzieci z Ukrainy w 56 placówkach.
W ramach programu studenci mają zapewnione środki finansowe na transport oraz dofinansowanie zakupu materiałów edukacyjnych. Równocześnie Zespół „PROJEKTORA” prowadzi działania służące identyfikacji szkół i innych instytucji edukacyjno-kulturalnych, do których trafiać będą dzieci z Ukrainy, oraz zachęca ich przedstawicieli do pomocy w organizacji zajęć.
„Zajęcia, które prowadziłam dla dzieci z Ukrainy, były inne od tych, które zazwyczaj prowadzę – bardziej wymagające, ale również dające ogromną satysfakcję. Część dzieci była przygaszona, nieufna, potrzebowała trochę czasu, by dołączyć do wspólnej zabawy, ale w końcu zaciekawione dołączały. Inne bawiły się od razu, opiekowały młodszymi, angażowały się w zadania. Świetlica stopniowo stawała się miejscem, gdzie dzieci były po prostu sobą. Dzięki wsparciu programu mogłam zapewnić im m.in. artykuły plastyczne, patyczki konstrukcyjne, naklejki dla najmłodszych i te wszystkie rzeczy były bardzo przydatne” – wyjaśnia Marta Masternak, wolontariuszka „PROJEKTORA”.
Akcja „Solidarni z Ukrainą” zdobywa coraz większe zainteresowanie wśród studentów i placówek edukacyjnych. „Bardzo ważny jest fakt, że wsparcie wolontariuszy dociera także do małych miejscowości, gdzie o dodatkowe zajęcia niezwykle trudno” – podkreśla Kamil Wrzos, Dyrektor Programu „PROJEKTOR”.
Realizowany od 2003 roku program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „Projektor – Wolontariat Studencki” ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu 2-3 osobowe grupy studentów-wolontariuszy realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie. Dotychczas w całej Polsce przeprowadzono ponad 40 tysięcy projektów edukacyjnych w ponad 2800 szkołach, z udziałem 14 700 studentów-wolontariuszy oraz ponad 430 tysięcy uczniów.
Koordynatorka akcji „Solidarni z Ukrainą”: Katarzyna Szczechowska, tel. 451 074 621