Polsko-Amerykańska Akademia Dyrektorów to coroczne spotkanie dyrektorów i wicedyrektorów szkół zaangażowanych w program „Szkoła Ucząca Się” (SUS) oraz zespołu merytorycznego a także ekspertów Laboratorium i Klub „SUS”. W tym roku odbyło się w dniach 3-5 października w Wildze.
Trzydniowe spotkanie, to przede wszystkim warsztaty, wykłady i panele ale także wymiana wzajemnych doświadczeń nt. metodyki nauki w szkole.
Gośćmi specjalnymi byli eksperci: prof. Jan Potworowski z Wielkiej Brytanii i William Stroud z Teachers Collage Columbia University. Gospodarzami wydarzenia byli dr Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Wykład Danuty Sterny poświęcony był siedmiu warunkom istnienia samosterowności uczniów w uczeniu się. Prelegentka wyjaśniła związek oceniania kształtującego (OK) ze zwiększaniem samosterowności.
Prof. Jan Potworowski wywołał wśród uczestników dyskusję na temat kształtowania umysłów młodego pokolenia i nauczania patriotyzmu. Następnie William Stroud, ekspert w kształceniu nauczycieli z Teachers College Columbia University podzielił się z dyrektorami swoimi doświadczeniami z prowadzenia wielokulturowej szkoły i zaprezentował elementy dobrego uczenia się. „O doskonaleniu pracy szkoły, poza skupieniem się na jakości nauczania, decyduje jakość przywództwa, w tym: wyznaczanie kierunku, zarządzanie nauczaniem, stymulowanie rozwoju nauczycieli, czy organizowanie miejsca wspólnej pracy nauczycieli. Jeśli tego brakuje, to nie ma szans na poprawienie uczenia się i nauczania” – mówił William Stroud.
Wspólna praca uczestników i ekspertów zaowocowała przygotowaniem przez dyrektorów zestawienia elementów oceniania kształtującego, możliwych do wykorzystania w ich szkołach; należą do nich m.in.:
- uczenie się przez działanie,
- efektywną pracę w grupie i wzajemne uczenie się uczniów,
- przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnej,
- pracę nad zadaniem edukacyjnym,
- zwiększenie samosterowności ucznia,
- systematyczne spotkania grup nauczycieli rozmawiających o nauczaniu i uczeniu się,
- wykorzystywanie błędów w uczeniu się uczniów,
- rozwijanie dyskusji w klasie,
- zadawanie pytań przez uczniów.
W ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia jakości polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół, w szczególności z terenów wiejskich i małych miast, odbywa się głównie poprzez doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli. W ciągu 17 lat w programie uczestniczyło prawie 4000 szkół, z tego ponad 1400 w zasadniczej jego części, której celem jest całościowy rozwój szkoły m.in. dzięki wprowadzeniu oceniania kształtującego. Natomiast szkoleniami oferowanymi w ramach wszystkich komponentów „SUS” zostało objętych ponad 100 tysięcy nauczycieli.