6 czerwca 2024 r. ogłoszono zwycięzców 27. edycji Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku”. Członkowie Kapituły wręczyli statuetki laureatom, którzy mają teraz niepowtarzalną okazję, by szeroko zaprezentować swoje działania.
Hasło tegorocznej edycji: „Zamieniaj zysk w dobro, dobro w zysk. Dla środowiska, dla społeczności, dla biznesu”, nawiązywało do wpływu, jaki firmy mogą wywierać na otoczenie.
Laureatami w poszczególnych kategoriach zostali: Dr. Max, FIRMA HANDLOWA „BAT” Sp. z o.o., Fundacja Biedronki, Fundacja BNP Paribas, Fundacja Deloitte Polska, Fundacja Empiria i Wiedza, Hand Made, HENKEL POLSKA, IKEA Kraków, Nationale-Nederlanden, Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o. oraz Pepco Poland sp. z o.o.
Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku” od 27 lat nagradza firmy angażujące się społecznie i wspierające organizacje pozarządowe. To największy i najstarszy tego typu konkurs w Polsce.
Od 1997 roku konkurs promuje społeczne zaangażowanie i społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw, wyróżnia firmy najaktywniejsze społecznie, umożliwia organizacjom pozarządowym publiczne podziękowanie darczyńcom i partnerom biznesowym, inspiruje przedsiębiorców do podejmowania działalności społecznej, informuje o inicjatywach i programach społecznych realizowanych przez firmy.
Jak podkreśla Paweł Łukasiak, Prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, 27. edycja konkursu przypada w roku ważnych dla Polski rocznic: „Rok 2024 jest wyjątkowym czasem dla naszego kraju. W tym roku świętujemy rocznice ważnych wydarzeń, które wpłynęły na obecną sytuację w Polsce. 12 marca przypadała 25. rocznica przyjęcia Polski do NATO. 1 maja celebrowaliśmy 20. rocznicę przystąpienia do Unii Europejskiej, a 4 czerwca obchodziliśmy 35. rocznicę pierwszych wolnych wyborów z 1989 roku. To jest rok jubileuszy wolnej Polski”.
Kategorie i laureaci
Do udziału w konkursie firmy i fundacje korporacyjne mogły być nominowane przez współpracujące z nimi organizacje pozarządowe w kategoriach: „Kultura i edukacja”, „Lokalne partnerstwa”, „Ochrona środowiska i klimatu”, „Otwartość na różnorodność”, „Pomoc społeczna i charytatywna”, „Zdrowy tryb życia”, „Pomoc uchodźcom i Ukrainie”, „Dobra współpraca biznesu i organizacji pozarządowych”. „Wolontariat pracowniczy” to jedyna kategoria, w której firmy mogły zgłaszać się samodzielnie.
Laureaci poszczególnych kategorii:
I. Kategoria: Kultura i edukacja
Fundacja Empiria i Wiedza
za efektywne wyrównywanie szans młodzieży w dostępie do edukacji poprzez organizację projektów Matura+ oraz Matma do kwadratu, dzięki którym młodzież osiągnęła ponadprzeciętne wyniki na egzaminach, a nauczyciele rozwinęli swoje kompetencje.
II. Kategoria: Lokalne partnerstwa:
Firma Handlowa „BAT” Sp. z o.o.
za działania służące pobudzaniu lokalnej aktywności obywatelskiej poprzez systematyczną współpracę z lokalnymi organizacjami, a w szczególności za wsparcie Młodzieżowej Ekipy Organizacyjnej prowadzonej w ramach programu „Równać Szanse”, w organizacji pikniku charytatywnego na rzecz hospicjum w Kartuzach, jak również za zaangażowanie w liczne przedsięwzięcia służące mieszkańcom Sierakowic, w tym za wsparcie ich w budowie otwartego i dostępnego dla wszystkich placu zabaw.
III. Kategoria: Ochrona środowiska i klimatu:
Fundacja Deloitte Polska
Za współpracę oraz zaangażowanie szerokiego grona odbiorców przy realizacji programu Be.Eco, w tym edukację dzieci i młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w zakresie szeroko pojętej ekologii oraz przekazywanie nauczycielom rzetelnej i aktualnej wiedzy w zakresie edukacji klimatycznej.
IV. Kategoria: Otwartość na różnorodność:
Fundacja BNP Paribas
Za stworzenie oraz realizację programu tutorsko-stypendialnego „Wiedza do potęgi”, wspierającego dzieci i młodzież z rodzin uchodźczych w edukacji i rozwoju. Dzięki któremu z sukcesem ukończyli oni szkoły podstawowe i dostali się do szkół średnich, a maturzyści osiągnęli sukces na egzaminie. Efektem programu było też wzmocnienie pewności siebie oraz poczucia własnej wartości wśród uczestników.
V. Kategoria: Pomoc społeczna i charytatywna:
Mała i średnia firma: Hand Made
Za współtworzenie sześciu kampanii społecznych Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości, dzięki którym pozyskano dodatkowe środki, wolontariuszy, docierano do potrzebujących i zaangażowano firmy w wolontariat oraz dzielenie się ekspercką wiedzą i udostępnianie czasu specjalistów.
Duża firma: Pepco Poland sp. z o.o.
Za wsparcie finansowe działania ogólnopolskiego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, dzięki któremu możliwe było opłacenie 6000 godzin pracy konsultantów, odebranie 8,5 tysiąca połączeń od dzieci i młodzieży w tym rozmów, dzięki którym przeprowadzono ponad 100 interwencji w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka.
VI. Kategoria Zdrowy tryb życia:
nagrody ex aequo Nationale-Nederlanden i Henkel Polska
Nationale-Nederlanden Za wsparcie kontynuacji i rozwoju akcji Dzień na U, zachęcającej kobiety i mężczyzn do regularnych badań profilaktycznych oraz zaangażowanie po raz ósmy w kampanię „Mosznowładcy”, której celem jest zwrócenie uwagi na męskie zdrowie i profilaktyka nowotworów intymnych
Henkel Polska Za zwiększanie dostępu do informacji na temat profilaktyki raka piersi, poprzez wsparcie i rozszerzenie zakresu działań projektu „Różowy Patrol”, budującego sieć zaangażowanych kobiet, które edukują na temat profilaktyki nowotworów oraz udzielają wsparcia po diagnozie lekarskiej.
VII. Kategoria: Pomoc uchodźcom i Ukrainie:
Obszar lokalny: Nokia Solutions and Networks
Za wsparcie w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci uchodźczych przebywających na terenie Wrocławia, w tym pomoc w utworzeniu Ukraińskiego Centrum Edukacji, dzięki któremu zapewniono dzieciom dostęp do specjalistów, intensywnej nauki języka polskiego oraz kontaktu z rówieśnikami.
Obszar ogólnopolski: Fundacja Biedronki
Za pomoc 54 tysiącom mieszkańców wschodniej Ukrainy, poprzez stworzenie programu „Paczka dla Rodziny”, dostarczającego najpotrzebniejszych artykułów na tereny konfliktu zbrojnego, do miejsc, gdzie występują przerwy w dostawach prądu i wody, a mieszkańcy wciąż narażeni są na ostrzały oraz wspieranie Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej
VIII. Kategoria: Wolontariat pracowniczy
Dr. Max
za stworzenie programu wolontariatu pracowniczego, w którym realizowane są oddolne projekty koordynowane przez wolontariuszy, w tym m.in.: organizacja 2. edycji biegu ekologicznego EcoRun, profilaktyka nowotworów skóry, a także inicjacja wyzwania sportowego, w wyniku którego pomoc otrzymały dzieci z chorobą nowotworową.
IX. Kategoria: Dobra współpraca biznesu i organizacji pozarządowych:
IKEA Kraków
za zbudowanie silnego partnerstwa z organizacją pozarządową oraz wsparcie na wielu płaszczyznach jej działań, m.in. poprzez zaangażowanie środków i wolontariuszy w pomoc osobom uchodźczym, a także pomoc w organizacji Centrum Wielokulturowego, Miejsca Otwartego oraz Centrum Edukacji i Wsparcia.
Serdecznie dziękujemy wszystkim nominującym i nominowanym oraz gratulujemy laureatom. Dziękujemy za zaangażowanie w budowanie lepszej przyszłości dla nas wszystkich.
Fundator i Partnerzy Konkursu
Konkurs został zainicjowany w 1997 roku przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. Fundatorem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która od wielu lat towarzyszy nam w promowaniu idei społecznego zaangażowania firm.
Proces konkursowy jest prowadzony zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi i zgodnie z obowiązującymi przepisami, o co dba EY, audytor procedur konkursowych.
Partnerami wspierającymi Konkurs są: Business Centre Club, Forum Darczyńców, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Global Compact Network Poland, Konfederacji Lewiatan, Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej.
Partnerzy branżowi: magazyn „Raport ESG” oraz portale: odpowiedzialnybiznes.pl, ngo.pl, raportcsr.pl, oesg.pl, marketingprzykawie.pl, niepelnosprawni.pl, witrynawiejska.pl.