Trzynastoosobowa grupa absolwentów Programu Liderskiego PAFW wzięła udział we wrześniu prestiżowym International Visitor Leadership Program w Stanach Zjednoczonych. Hasłem przewodnim wyjazdu były „Wyzwania pokoleniowe a praca z młodzieżą”. Spotkanie podsumowujące wizytę odbyło się w siedzibie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Dziesięciodniowa wizyta studyjna w USA w ramach Programu Liderskiego PAFW pokazała, jak różnorodne strategie i praktyki stosowane w USA mogą inspirować do działań w Polsce – od debat obywatelskich, przez mentoring i wsparcie osób z niepełnosprawnościami, po łączenie edukacji z pomocą społeczną. Spotkania z organizacjami, uczelniami i lokalnymi społecznościami pokazały, jak budować poczucie sprawczości, wspierać różnorodność i tworzyć przestrzeń do rozwoju – także w trudnych warunkach.
Podróż obejmowała Waszyngton, Helenę w Montanie oraz Akron w Ohio. Już pierwsze spotkania w stolicy USA pokazały, jak ważne w amerykańskim społeczeństwie są wolność, federalizm i publiczna debata. Profesor Edward Rhodes wprowadził grupę w tematykę podziału kompetencji i lokalności, inspirując do organizowania debat obywatelskich w polskich szkołach i społecznościach.
Silne wrażenie zrobił program „Life Pieces to Masterpieces”, w którym starsi wychowankowie stają się mentorami młodszych, budując wspólnotę i poczucie bezpieczeństwa. Z kolei wizyta w Generations United pokazała, jak skutecznie współpracować z administracją i zdobywać fundusze na działania społeczne.
W Montanie liderzy spotkali się z organizacją Rise Native American Leadership, wspierającą rdzenną ludność poprzez edukację i kulturę. To doświadczenie stało się inspiracją do rozważań nad adaptacją podobnych modeli w Polsce, zwłaszcza w pracy z mniejszościami etnicznymi.
Ważnym punktem programu były odwiedziny w Carroll College, gdzie studenci z niepełnosprawnościami otrzymują szerokie wsparcie w rozwoju kompetencji miękkich i przywódczych. Podobne wnioski płynęły z wizyty na Uniwersytecie w Missouli, gdzie szczególne znaczenie ma tutoring i systemy wsparcia akademickiego.
W Akron grupa odwiedziła trzy organizacje. Himalayan Arts Language & Cultural Academy integruje lokalne środowisko wielokulturowe, a jej założyciel – imigrant z Bhutanu – stał się przykładem siły determinacji i przedsiębiorczości. LeBron James Family Foundation prowadzi szkołę „I Promise School” oraz centrum społeczne House Three Thirty, łącząc edukację z pomocą rodzinom i szkoleniami zawodowymi. Z kolei Red Oak Behavioral Health zaprezentowało holistyczne podejście do zdrowia psychicznego młodzieży, oparte na długofalowych relacjach i obecności specjalistów w szkołach.
Jak podkreślił Radosław Jasiński, Dyrektor Programowy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, był to już szesnasty wyjazd w ramach Programu Liderskiego PAFW, w którym dotąd uczestniczyło ponad 160 osób. Dzięki współpracy z Departamentem Stanu USA, Ambasadą USA i Fundacją Szkoła Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego, absolwenci mają możliwość nie tylko wymiany doświadczeń, lecz także budowania trwałych relacji z amerykańskimi instytucjami.
Organizatorem spotkania była Fundacja Szkoła Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego.