W Czernicy, w sercu Dolnego Śląska, w połowie września odbyło się wydarzenie, które połączyło liderów i liderki – ich pasję, wiedzę i zaangażowanie w pracy z młodzieżą. Spotkanie rozwojowe alumnów Programu Liderskiego PAFW zgromadziło osoby, które na co dzień wspierają młodych ludzi w lokalnych społecznościach: nauczycieli, liderów, psychologów i wolontariuszy. Gościem spotkania był Piotr Masłowski, Senator RP.
Dzięki gościnności Agnieszki Janczewskiej, szefowej Stowarzyszenia Działań Lokalnych Spichlerz i Ośrodka Kultury w Czernicy przez dwa dni uczestnicy dzielili się doświadczeniami, uczyli się od ekspertów i wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie: jak skutecznie wspierać młodzież w świecie pełnym wyzwań.
Celem spotkania było pogłębienie kompetencji w pracy z młodzieżą, wymiana dobrych praktyk oraz poznanie narzędzi wsparcia psychologicznego i edukacyjnego młodzieży. Tematami przewodnimi, które przewijały się przez całe spotkanie było wyzwanie, jakim jest myślenie systemowe w kontekście edukacji oraz wsparcia psychicznego młodzieży, a także jak istotne jest oddawanie sprawczości młodym ludziom i aktywne słuchanie ich.
Senator Piotr Masłowski podzielił się informacjami o aktualnych zmianach w edukacji i polityce młodzieżowej, a także o różnych opcjach zgłaszania swoich projektów legislacyjnych. „Młodzież to nie przyszłość – to teraźniejszość. Musimy tworzyć przestrzenie, w których jej głos będzie słyszany i brany pod uwagę” – podkreślił.
Ważnym aspektem spotkania był głos młodych liderów: Adama Czarneckiego i Wiktorii Faliszewskiej, którzy podkreślali jak duże znaczenie dla młodych ma miejsce, za które sami czują się odpowiedzialni. „Nie ma miejsc dla młodzieży. Zdrowie psychiczne to ważny temat, ale bez przestrzeni i sprawczości nie zrobimy kroku dalej. Trzeba dawać młodym odpowiedzialność – wtedy rosną” – mówiła Wiktoria Faliszewska.
Na spotkaniu uczestnicy pracowali też nad konkretnymi sytuacjami kryzysowymi, jakie mogą pojawić się w pracy z młodzieżą.
W tym kontekście szczególnie istotne było doświadczenie gry na terenie ośrodka kultury poprowadzonej przez Michała Naczyńskiego i młodych wolontariuszy Fundacji Maszt, która była doskonałym ćwiczeniem z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedpsychologicznej (PPpP). Uczestnicy uczyli się, jak rozpoznawać sygnały kryzysu, jak reagować empatycznie i jak kierować młodych ludzi do dalszej pomocy. „PPpP to zestaw prostych działań, które każdy może podjąć – nie trzeba być psychologiem, by być wsparciem” – tłumaczył prowadzący na podsumowaniu doświadczenia. Osoby uczestniczące na przykładzie miasta i okolic Rybnika poznali, w jaki sposób można zorganizować strukturę wsparcia psychologicznego młodzieży – od działań szkolnych, przez poradnie, aż po interwencje kryzysowe i psychoterapię. Model opieki zaprezentowany w formie mapy ścieżek pomocy pokazał, jak ważna jest współpraca między instytucjami. „Młody człowiek nie może być odsyłany od drzwi do drzwi – potrzebuje systemu, który działa jak sieć bezpieczeństwa” – mówiła jedna z uczestniczek.
Ogromną dawkę wiedzy o wspieraniu młodzieży, uważności i sposobach przeciwdziałania przemocy przekazała też Małgorzata Wójcik, doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie psychologii, profesor Uniwersytetu SWPS, która kieruje uniwersyteckim Centrum Badań nad Bullyingiem – prezentując najnowsze wyniki prac swojego zespołu.
Spotkanie w Czernicy pokazało, jak ważne są przestrzenie do wymiany doświadczeń, sieciowania i wspólnego uczenia się. W ewaluacji uczestnicy i uczestniczki podkreślali wartość merytoryczną, atmosferę oraz możliwość poznania perspektywy młodych ludzi.
Spotkanie Absolwentów jest częścią Programu Liderskiego PAFW, który od 20 lat wspiera rozwój umiejętności i kwalifikacji osób podejmujących działania na rzecz swoich społeczności, głównie poprzez wykorzystanie metody tutoringu, polegającej na stałej współpracy lokalnego lidera z doświadczonym tutorem. Efekty dotychczasowych dwudziestu edycji programu to podniesienie kwalifikacji 935 liderów lokalnych z całej Polski oraz powstanie ich aktywnej ogólnopolskiej sieci, a także wykształcenie 72 specjalistów w zakresie stosowania metody tutoringu.