W dniach 12–13 kwietnia 2025 roku odbyła się inauguracja 16. edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO) z udziałem 37 uczestników i uczestniczek z całej Polski, którzy przez najbliższe półtora roku będą rozwijać swoje kompetencje przywódcze, wspierając jakość edukacji w swoich środowiskach.
Zjazd inauguracyjny odbył się w siedzibie Uniwersytetu Civitas (dawniej Collegium Civitas – od 8 kwietnia uczelnia posiada status uniwersytetu). Podczas oficjalnej części wydarzenia Marianna Hajdukiewicz, Dyrektor Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, podkreśliła wyjątkową trwałość programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), który w tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia. Zwróciła również uwagę na rolę studiów prowadzonych w jego ramach – jako inicjatywy, która od lat realnie wspiera dyrektorów szkół i przyczynia się do podnoszenia jakości polskiej edukacji.
Program inauguracyjnego zjazdu łączył pracę warsztatową, wykłady, pracę w małych grupach oraz refleksję nad rolą lidera w edukacji. Inspirującym akcentem był wykład prof. Grzegorza Mazurkiewicza z Uniwersytetu Jagiellońskiego pt. „Wartości (w edukacji), głupcze!”, który zachęcał do głębokiej refleksji nad znaczeniem wartości w codziennej praktyce szkolnej. Wezwał również słuchaczy do odwagi i nadziei w kształtowaniu rzeczywistości społecznej ich szkół.
Podczas warsztatu „Jestem wspierana/y w zarządzaniu. Moja kadra zarządzająca” uczestnicy analizowali, jakimi zasobami dysponują w sytuacjach trudnych i jak wiele osób – zarówno z zespołu, jak i spoza szkoły – realnie im pomaga. Dzięki ćwiczeniom i rozmowom w małych grupach uświadamiali sobie, komu mogą być wdzięczni oraz komu mogą delegować zadania, by odciążyć się w codziennym zarządzaniu.
Kolejnym istotnym elementem zjazdu był coaching koleżeński – metoda oparta na strukturze, zaufaniu i uważnym słuchaniu. Pozwoliła ona uczestnikom wspólnie poszukiwać rozwiązań trudnych sytuacji oraz doświadczyć sposobu pracy, który mogą przenieść do swoich zespołów, wzmacniając współpracę i samodzielność.
Drugi dzień zjazdu rozpoczął się wykładem Edyty Wąsik poświęconemu ocenianiu kształtującemu – podejściu opartemu na dialogu, informacji zwrotnej oraz budowaniu odpowiedzialności uczniów za własną naukę. Wskazywała ona, jak taka praktyka sprzyja głębokiemu rozumieniu i tworzeniu bezpiecznych, wspierających relacji w szkole. W czasie warsztatu „Lekcja sprzyjająca uczeniu się” uczestnicy wcielili się w role uczniów i obserwatorów, doświadczając na własnej skórze skuteczności strategii oceniania kształtującego w dobrze zaprojektowanej lekcji.
Inauguracyjny zjazd SPLO był spotkaniem zaangażowanych, odważnych i refleksyjnych liderów, którzy poprzez rozwój własny pragną budować lepsze szkoły.