Podczas gdy uczniowie korzystają z wakacji, a nauczyciele przebywają na urlopach, dyrektorzy, jak co roku, spotkali się na Letniej Szkole Dyrektorów zorganizowanej w pierwszych dniach lipca przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu „Szkoła Ucząca Się”.
W spotkaniu udział wzięło 130 osób. Byli to dyrektorzy ze szkół, uczestniczących w różnych programowych inicjatywach – Całościowym Rozwoju Szkoły, Klubie „SUS” oraz Laboratorium „SUS”. Obecni byli także słuchacze i absolwenci Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, a także zespół programu – koordynatorzy, eksperci, trenerzy i konsultanci programu. Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń i prezentacji działań realizowanych w szkołach.
Wydarzenie poprowadziła Aleksandra Cupok-Kokoszka, wicedyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 w Świętochłowicach, która wraz z Sylwią Żmijewską-Kwiręg, Szefową programu „Szkoła Ucząca Się” oraz Jędrzejem Witkowskim, Prezesem CEO otworzyła konferencję.
Tematem wiodącym była szeroko rozumiana empatia. Uczestnicy uczestniczyli w sesjach warsztatowych poświęconych empatycznemu przywództwu w swojej szkole. Zastanawiali się, jak postawę empatii wykorzystać w pracy w uczniami, w zarządzaniu zespołem nauczycielskim, a także w kontaktach z rodzicami.
Kluczowym momentem Letniej Szkoły był wykład pt. „Jak wspierać uczniów i uczennice w radzeniu sobie ze stresem” wygłoszony przez prof. Jona Hakoona Schultza z Norweskiego Centrum Badań nad Przemocą i Stresem Traumatycznym. Profesor Schultz, powołując się na wnioski z badań naukowych, przedstawił sytuację dzieci będących w kryzysie, a także wskazał, jak ważną rolę pełnią dorośli w redukowaniu ich lęków i stresów.
O zmianach wprowadzanych w szkołach opowiadali uczestnicy panelu pt. „Szkoła możliwości” moderowanym przez Aleksandrę Kluj, koordynatorkę studiów dla dyrektorów. Dyrektorzy wyjaśniali jak organizować trójstronne spotkania uczniów, nauczycieli i rodziców, zamiast tradycyjnych wywiadówek; dlaczego warto doceniać uczniów i jak przyznawać wszystkim świadectwo z paskiem; przekonywali, że szkoła może istnieć bez dzwonków, a zmiany należy wprowadzać pomimo, że nie zawsze są witane z otwartymi ramionami.
Konferencje zakończył wykład prof. Marcina Napiórkowskiego, w którym udowadniał, że szkoła nie będzie skutecznie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata, bez lepszych opowieści o edukacji. „Dawno nic nie dało mi tyle nadziei i optymizmu w temacie edukacji, niż ten widok Dyrektorów i Dyrektorek szkół pełnych pomysłów, eksperymentujących, odważnych, otwarcie rozmawiających i o swoich sukcesach, i o porażkach” podsumował swoje wystąpienie.
Spotkanie podsumowała Marianna Hajdukiewicz, Dyrektor Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która podziękowała uczestnikom za cały rok ciężkiej pracy, ale też za inspirującą wymianę doświadczeń nt. wyzwań, z jakimi mierzą się szkoły i ich dyrektorzy.
„Niesamowite wydarzenie!”, „Nowe treści, głębokie refleksje, dobra energia!”, „Spotkanie wśród przyjaciół”, „Znów czuliśmy się zaopiekowani” – tak Letnią Szkołę Dyrektorów 2023 podsumowali jej uczestnicy.