Projekt „Laboratoria Praktyki Edukacyjnej” (LPE) realizowany jest od 2012 roku w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z wykładowcami Kolegium Nauczycielskiego Uniwersytetu Columbia. Celem projektu jest przygotowanie dziewięciu wybranych szkół „SUS” do dzielenia się wiedzą i pokazywania dobrych praktyk edukacyjnych nauczycielom z innych placówek.
W listopadzie 2013 roku zespół programu „SUS”, wraz z amerykańskim ekspertem w zakresie nauczania prof. Stroudem, wyruszył na wizytę studyjną odwiedzając cztery z „laboratoryjnych” szkół: Zespół Szkół w Strachówce, Szkołę Podstawową w Lubieszewie, Szkołę Podstawową w Gorzowie Wielkopolskim oraz Zespół Szkół w Kozielicach.
W szkołach „LPE” wprowadzono rozwiązania, które jak pokazują najnowsze wyniki badań edukacyjnych, skutecznie wspierają nauczanie i uczenie się. Są to: wzajemna obserwacja lekcji przez nauczycieli; nagrywanie i omawianie lekcji; planowane lekcji i poleceń będących wyzwaniem dla uczniów; omawianie prac uczniów i wykorzystywanie wniosków do planowania nauczania; obserwacja wybranych uczniów i planowanie zmian w nauczaniu oraz tzw. „spacer edukacyjny”.
Nauczyciele ze szkół „laboratoryjnych” stosują te rozwiązania, pod kierownictwem trenerów CEO szkolonych przez wykładowców z Teachers College, od ponad roku. W listopadzie otworzyli drzwi swoich klas prezentując efekty swojej pracy nauczycielom z innych szkół realizujących ten program. Wizyta w szkołach obejmowała obserwacje lekcji oraz następujące po nich warsztaty, w których uczestniczyli nauczyciele ze szkół gospodarzy, jak i goście.
Podczas warsztatów prowadzonych przez prof. Strouda dyskutowano o tym, jak korzystać z tych rozwiązań . W każdej z odwiedzanych „laboratoryjnych” szkół uczestnicy wizyty skupili się na jednym wybranym aspekcie. Wizyta w Strachówce dotyczyła analizy prac uczniów, wizyta w Lubieszewie poświęcona była obserwacji wybranych uczniów, w Gorzowie Wielkopolskim analizowano proces wzajemnych obserwacji lekcji przez nauczycieli, a w Kozielicach procedurę nagrywania i obserwacji lekcji.
Relacja uczestników listopadowych wizyt „Laboratoriów Praktyki Edukacyjnej” z udziałem prof. Strouda dostępna jest na stronie: http://www.ceo.org.pl/pl/sus/news/odwiedzamy-szkoly
„Szkoła Ucząca Się” (SUS) to program dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów i poziomów szkół, wspierający zmiany podnoszące efektywność nauczania i uczenia się. Wprowadza ocenianie kształtujące do pracy szkoły i wspiera współpracę nauczycieli w zespołach. „SUS” realizowany jest przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności od 2000 roku.