Jak powinno wyglądać profesjonalne kształcenie nauczycieli? Na czym polega formowanie refleksyjnego podejścia u pedagoga? Czy każdego można nauczyć matematyki i pisania dobrych tekstów? Odpowiedzi na te i wiele innych edukacyjnych pytań znajdziecie w opublikowanej właśnie monografii Szkoły Edukacji.
Książka “Kształcenie nauczycieli – wyzwanie i zaangażowanie” pod redakcją dyrektorki SE prof. Jolanty Sujeckiej-Zając i prof. Witolda Bobińskiego to publikacja wyjątkowa na polskim rynku. Dlaczego?
Po pierwsze, mówi o bardzo konkretnych wyzwaniach dydaktycznych i wychowawczych stojących przed nauczycielami przedmiotów, np. języka polskiego i matematyki. Porusza tematy takie jak problemy komunikacyjne, pożytki z modelowania, planowanie lekcji czy wykorzystywanie uczniowskich błędów.
„Publikacja zwraca uwagę na te kwestie, które w kształceniu tak zwanych przedmiotowców z reguły albo się pomija, albo marginalizuje. A są one przecież kluczowe w przygotowaniu dobrego, świadomego nauczyciela” – prof. Witold Bobiński, wykładowca Szkoły Edukacji.
Monografia została wydana na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Oznacza to, że jest dostępna całkowicie bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych nowoczesnym podejściem do nauczania i edukacji.
Autorami tekstów są wykładowcy na co dzień prowadzący w Szkole Edukacji zajęcia psychologiczno-komunikacyjno-społeczne oraz dydaktyki przedmiotowe w ramach ścieżki matematycznej i polonistycznej. Ich spojrzenie to efekt nie tylko wieloletniej pracy z dziećmi i młodzieżą, ale też współpracy z ekspertami z najlepszych ośrodków kształcenia nauczycieli na świecie, m.in. Teachers College Columbia University, który współtworzył program SE.
Recenzję przygotował prof. Krzysztof Biedrzycki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak podkreślił, monografia prezentuje spójną, opartą na współczesnej wiedzy i sprawdzoną w działaniu koncepcję kształcenia nauczycieli, realizowaną przez Szkołę Edukacji PAFW i UW.
„Książka stanowi pasjonujący projekt dydaktyczny. Edukacja jest w niej traktowana jako proces wydobywania z ucznia jego potencjału intelektualnego, ale też kształtowania jego osobowości. […] Żeby uczyć w sposób twórczy i odważny, nauczyciele najpierw powinni zostać tak wykształceni, żeby stali się profesjonalistami, którzy będą potrafili zmierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi społeczeństwo” – mówi prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Teksty monografii opracowali: Magdalena Radwan-Röhrenschef (Fundacja Dobrej Edukacji), prof. Jolanta Sujecka-Zając, dr Grażyna Czetwertyńska, prof. Witold Bobiński, Magdalena Swat-Pawlicka, dr Magdalena Śniegulska, prof. Ewa Haman, dr Kinga Białek, Agata Patalas, Kamil Szczepanek, dr Iwona Kołodziejek, Marcin Karpiński i Beata Kotarba.
Publikacja „Kształcenie nauczycieli – wyzwanie i zaangażowanie” jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Publikacja powstała w ramach programu „Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego”. Realizuje go Fundacja Dobrej Edukacji przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.