W dniach 18–20 maja 2025 roku, pod Warszawą, odbyła się jubileuszowa Konferencja Sprawdzonych Praktyk Klubu Szkół Uczących Się (SUS), która w tym roku miała wyjątkowy charakter – świętowano 25-lecie programu „Szkoła Ucząca Się”.
W wydarzeniu wzięło udział ponad 50 nauczycielek z całej Polski. Konferencja stała się przestrzenią do dzielenia się doświadczeniami, poznawania nowych narzędzi pracy i wspólnego celebrowania dorobku ćwierćwiecza programu „SUS”. Gościem specjalnym była Marianna Hajdukiewicz, Dyrektorka Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która przypomniała, że SUS był jednym z pierwszych programów Fundacji i od samego początku stanowi ważną część jej misji wspierania edukacji oraz lokalnych społeczności.
Motywem przewodnim tegorocznego spotkania i była dostępność edukacji – rozumiana jako tworzenie szkoły otwartej dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb i możliwości. W swoim wykładzie „Jak nie przytrzasnąć ucznia drzwiami do klasy?” Aleksander Pawlicki ze Szkoły Edukacji PAFW i UW zaprezentował podejście projektowania uniwersalnego uczenia się (UDL) i podał konkretne wskazówki pomocne w pracy z różnorodnymi grupami uczniów. Przedstawicielki Fundacji Centrum CBT zaprezentowały z kolei narzędzia wspierające nauczycieli w pracy z dziećmi przejawiającymi nadruchliwość i impulsywność.
W programie znalazło się ponad 20 prezentacji praktyk wypracowanych w szkołach współpracujących z programem. Uczestnicy mogli poznać m.in. metody pracy z błędem, przykłady oceniania kształtującego, interdyscyplinarne zadania oraz sposoby organizowania lekcji w zróżnicowanych grupach.
Nie zabrakło również elementów dbania o własny dobrostan i rozwój osobisty. Uczestnicy mieli okazję skorzystać z sesji łączących ruch, relaks i refleksję, które pomagały odświeżyć energię i powrócić do codziennych obowiązków z nową motywacją.
Ostatni dzień poświęcono warsztatom pogłębiającym wybrane tematy, takie jak praca z emocjami w szkole, model równowagi czy trójstronne spotkania z udziałem nauczycieli, uczniów i rodziców. Praktyczne ćwiczenia i rozmowy pokazały, jak wdrażać te podejścia w codziennej pracy.
Konferencja Klubu SUS, odbywająca się w roku jubileuszu programu, umocniła przekonanie, że to właśnie współpraca, dzielenie się sprawdzonymi rozwiązaniami i troska o relacje budują trwałą zmianę w edukacji. Było to spotkanie, które nie tylko inspirowało, ale i przypominało, że wartości takie jak równość i solidarność są fundamentem dobrej szkoły.