10 grudnia, w formule online, świętowaliśmy jubileusz dwudziestolecia programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) – wspólnego przedsięwzięcia PAFW i Centrum Edukacji Obywatelskiej, w którym w ciągu dwóch dekad wzięło udział 5 tysięcy szkół i 150 tysięcy nauczycieli z całej Polski.
Gośćmi specjalnymi jubileuszu byli: Ambasador Jerzy Koźmiński – Prezes PAFW, dr Jacek Strzemieczny – inicjator programu, jego kluczowy ekspert, były prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz – prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Instytutu Spraw Publicznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, Beata Kacprowicz, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Malborku (która od 20 lat uczestniczy w programie) oraz Dr Jędrzej Witkowski – Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. Gospodarzem wydarzenia były: Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Członkini Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Dyrektorka Programu „SUS” i Ewelina Gorczyca, koordynatorka-ekspertka „SUS”.
Relacja video:
" frameborder="0" allowfullscreen>
Jubileusz poprzedziła konferencja online “Pomagaj się uczyć. Od oceniania kształtującego do samosterowności uczniów w uczeniu się”, podczas której głos zabrali eksperci edukacyjni: prof. William Stroud z Teachers College Columbia University (USA), Natalia Boszczyk i dr Jakub Bochiński. W panelu dyskusyjnym udział wzięli: Danuta Sterna – wieloletnia ekspertka programu „SUS” w dziedzinie oceniania kształtującego, Małgorzata Wiśniewska ze Szkoły Podstawowej w Babicach, Maria Osińska ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Piastowie, Beata Wilmanowicz ze Szkoły Podstawowej nr 1 nr 27 w Toruniu, Teresa Michalak ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Karniewie i Roman Seta ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Warcinie.
Jubileusz uświetnił recital zespołu Dorośli – duetu Igor Spolski i Karol Strzemieczny wraz z wokalistką Izabelą Lamik.
W ramach programu „Szkoła Ucząca Się”, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli, zwłaszcza na terenach wiejskich i w małych miastach.
„SUS” wprowadza w ich codzienną praktykę autorski system zapewniania jakości, który w efekcie wiedzie do zwiększenia kompetencji i autonomii zespołu nauczycielskiego, wzmocnienia pozycji dyrektora jako lidera wdrażania zmian w szkole, poprawy pracy zespołowej; wszystko to wpływa na poprawę wyników nauczania. Program „SUS” ma szeroki zasięg – obejmuje szkolenia i kursy internetowe dla nauczycieli, warsztaty dla rad pedagogicznych, studia podyplomowe i konferencje dla dyrektorów, systemowy program wsparcia szkół we wprowadzaniu oceniania kształtującego oraz wdrażaniu innych innowacyjnych praktyk edukacyjnych. Uczestniczące w programie szkoły wypracowują rozwiązania profesjonalizujące pracę nauczycieli, monitorują efekty podejmowanych działań, dzielą się między sobą najlepszymi praktykami.
W ciągu 20 lat w programie uczestniczyło około 5 tysięcy szkół, z tego 3 tysiące w jego zasadniczej części, której celem jest całościowy rozwój szkoły m.in. dzięki wprowadzeniu oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnorakich komponentów „SUS” zostało objętych 150 tysięcy nauczycieli.
Realizatorem programu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.