Przed polską oświatą stanęło wyzwanie związane z pandemią i zamknięciem wszystkich szkół i placówek edukacyjnych. Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice zadają sobie pytanie, co robić, jak uczyć i jak uczyć się. Próby odtworzenia tradycyjnej szkoły w zdalnej rzeczywistości są bezcelowe i skazane na niepowodzenie. Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) wspiera nauczycieli i nauczycielki, a także dyrekcję szkół w odnalezieniu się w tej nowej sytuacji - pokazuje, jak organizować i prowadzić zdalne nauczanie. Od 12 marca z pomocy skorzystało ponad 60 000 osób.
„Szkoła Ucząca Się” (SUS) to program od 20 lat prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, którego celem jest podnoszenie jakości polskiej oświaty. Dzieje się to poprzez wdrażanie innowacyjnych praktyk nauczania, w tym przede wszystkim oceniania kształtującego. Dzisiaj szkoły bardziej niż kiedykolwiek muszą stać się organizacjami uczącymi się.
Natychmiast po ogłoszeniu zamknięcia placówek, w ramach programu „SUS”, uruchomione zostało bezpłatne webinarium o tym, jak uczyć zdalnie. Udział w nim wzięło ponad 6 000 nauczycieli. W kolejnych dniach odbyły się następne wirtualne spotkania dla nauczycieli i dyrektorów szkół, poświęcone edukacji wczesnoszkolnej, godzinom wychowawczym prowadzonym online, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współpracy nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły w tych szczególnych warunkach. Kolejne zaplanowane spotkania dotyczyć będą m.in. oceniania w edukacji zdalnej oraz sposobów zdalnego uczenia bez wykorzystywania komputera.
Nauczyciele w krótkim czasie muszą dostosować się do innych warunków i metod pracy, a także w odmienny sposób myśleć o ocenianiu uczniów i roli stopni. Jeszcze bardziej niż zwykle dzieci i młodzież potrzebują poczucia sensu i celowości uczenia się. Edukacja powinna teraz pomagać im w rozumieniu otaczającego świata, w tym także zjawisk związanych z pandemią. Wprowadzanie nowych narzędzi, a także nowych dla uczniów zagadnień przedmiotowych powinno zejść na drugi plan i ustąpić miejsca zadbaniu o ich dobrostan oraz relacje z nauczycielami oraz rówieśnikami.
Licząc się z tym, że szkoły mogą nie wrócić do regularnej pracy w połowie kwietnia, CEO uruchamia miesięczny bezpłatny kurs internetowy dla nauczycieli poświęcony zdalnej edukacji. Zgłoszenia są przyjmowane do 7 kwietnia. Równocześnie dyrektorzy otrzymują bieżącą pomoc w organizacji pracy nauczycieli w taki sposób, by zdalna nauka jak najlepiej służyła potrzebom uczniów i dawała się pogodzić z innymi obowiązkami ich rodziców.
„Szacujemy, że z bezpłatnych webinariów poświęconych edukacji zdalnej oraz naszych materiałów skorzystało około 60 000 osób, a zainteresowanie naszymi działaniami nie słabnie” – mówi dr Jędrzej Witkowski, Prezes CEO. „Warto jednak równocześnie podkreślić, że nauczyciele, nauczycielki i dyrekcje wykazały się niezwykłą elastycznością i otwartością. W ciągu zaledwie kilku dni szkoły musiały zorganizować swoją pracę na nowo i lepiej lub gorzej, ale sprostały temu wyzwaniu” – dodaje.
Z uwagi na potrzeby nauczycieli i dyrektorów CEO uruchomiło na swoim blogu serwis gromadzący wskazówki i podpowiedzi dotyczące prowadzenia edukacji zdalnej. Codziennie korzystają z niego tysiące zainteresowanych nauczycieli.
Kontakt dla mediów: Katarzyna Małek, Centrum Edukacji Obywatelskiej, tel. 663 244 612