Pod koniec maja w Warszawie odbył się X Ogólnopolski Festiwal Szkoły z Klasą, programu realizowanego w partnerstwie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. To wydarzenie jest corocznym świętem uczniów i nauczycieli realizujących projekty edukacyjne w szkołach.
Tegoroczny Festiwal był wyjątkowy – było to bowiem pierwsze spotkanie od czasu pandemii. Udział wzięło 20 zespołów szkolnych, łącznie 140 osób.
Celem było poznanie się, wymiana doświadczeń i zachęta do dalszej pracy. Zespół Szkoły z Klasą postawił na integrację i inspirację. Przybyły reprezentacje szkół z całej Polski, w tym z podkarpackiej Dydni czy pomorskiego Czarnego. Obecni byli uczniowie i uczennice edukacji wszesnoszkolnej, szóstoklasiści a także młodzież ze szkoły branżowej. Mimo takiej różnorodności, udało się stworzyć zespół, który wzajemnie się słuchał, razem pracował, ale też dobrze się bawił.
Po powitaniu gości przez Mariannę Hajdukiewicz, Dyrektorkę Programową Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Agatę Łuczyńską, Prezeskę Fundacji Szkoła z Klasą, uczestnicy wysłuchali bajki opowiedzianej przez Iwonę Pietrzak-Płachtę, nauczycielkę roku 2022, która w pliszczyńskiej bibliotece szkolnej tworzy „Wypożyczalnię Skrzydeł” i wspiera swoich uczniów różnymi opowieściami. Uczestników Festiwalu zabrała do krainy dzielenia się dobrym słowem. Przekazała pomysły, jak stworzyć w szkole przestrzeń sprzyjającą budowaniu bezpieczeństwa psychicznego i dobrostanu uczniów.
W drugiej części spotkania uczniowie i uczennice wzięli udział w warsztatach pt. „Budujemy Szkołę Przyszłości”. W tym celu wykorzystali metody pracy, które poznali w programie „Szkoła z Klasą”. Ich szkoły marzeń powstały dzięki metodzie agile. Na społeczności szkolne i ich potrzeby spojrzeli stosując design thinking. Czego chcieliby się uczyć w szkole marzeń, opowiedzieli stosując odwrócone nauczanie. Powstały makiety szkół, z miejscami sprzyjającymi integracji – były kanapy i basen pod palmami. Uwagę zwracała obfita zieleń, strefy relaksu oraz wygodne biurka i krzesła. W takiej szkole nie ma nudy, jest twórcza i bezpieczna atmosfera.
Równolegle trwał warsztat dla dorosłych, podczas którego przedstawione zostało stado WielBłędów, czyli maskotki do pracy z błędem w procesie nauki. O idei i praktyce opowiedziała Marta Florkiewicz-Borkowska, laureatka Nagrody im Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, współtwórczyni pomysłu wykorzystania WielBłędów. Zachęciła do korzystania z bezpłatnych materiałów oraz adopcji maskotek, które już od września zagoszczą w polskich szkołach.
Uczniowie i uczennice zaprezentowali efekty swojej pracy wykorzystując umiejętności wystąpień publicznych zdobyte dzięki udziałowi w programie. Dorośli byli pod wrażeniem ich kreatywności, ale też świadomości własnych potrzeb. I po raz kolejny przekonali się, jaką wartość niesie włączanie uczniów w proces uczenia się. Przyznali, że muszą częściej oddawać szkołę w ręce dzieci i w ten sposób budować ich poczucie odpowiedzialności i wpływu.