W dniach 7-13 maja, na zaproszenie programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), gościła w Polsce dr Wakasa Nagakura z Kolegium Nauczycielskiego Uniwersytetu Columbia, ekspertka w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Dr Nagakura przybliżyła polskim nauczycielom i dyrektorom szkół japoński model rozwijania lekcji – uznawany za jedną z najlepszych praktyk edukacyjnych na świecie.
Stosowany powszechnie w japońskich szkołach podstawowych model rozwijania lekcji („lesson study”) polega na wspólnym planowaniu cyklu lekcji, wzajemnej obserwacji zajęć przez nauczycieli, omawianiu prac uczniowskich, a następnie wprowadzaniu zmian. Od 2013 roku elementy japońskiego modelu lekcji są wdrażane w wybranych szkołach uczestniczących w programie „SUS”.
Prowadząca w Nowym Jorku badania na temat skutecznego uczenia się i nauczania dr Nagakura swoją wizytę w Polsce rozpoczęła od obserwacji lekcji matematyki w Szkole Podstawowej nr 143 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie. W kolejnych dniach poprowadziła w Wildze warsztaty w ramach projektu „Laboratoria Praktyki Edukacyjnej” dla grupy 32 nauczycieli z całej Polski. Wzięła także udział w seminarium dla dyrektorów szkół w Warszawie.
Eekspertka Uniwersytetu Columbia podkreślała, że dobre planowanie lekcji to podstawa (co ciekawe, cykl pracy nad jedną lekcją w Japonii może trwać i rok), a także podzieliła się ze słuchaczami wieloma praktycznymi poradami. Zaprezentowane zostały m.in. przykłady zadań matematycznych z podręcznika japońskiego, amerykańskiego i polskiego, a uczestnicy zajęć analizowali, które podejście w największym stopniu wspiera proces uczenia się. Przedstawiony został film obrazujący lekcję w modelu japońskim – na sali lekcyjnej widać było więcej obserwatorów niż uczniów.
Wakasa Nagakura zaznaczyła, że dzięki obserwatorom można otrzymać znaczącą pomoc w doskonaleniu własnej pracy i zwiększyć skuteczność nauczania, a w konsekwencji uczenia się uczniów. „Warto próbować nawet małymi krokami – możecie zacząć od stosowania w swojej pracy wybranych elementów japońskiego modelu rozwijania lekcji” – zachęcała dr Nagakura. Relacja z warsztatów w Wildze autorstwa ekspertki programu „SUS” Danuty Sterny dostępna jest na stronie: http://www.ceo.org.pl/pl/sus/news/warsztaty-teachers-college-columbia-university.
„Szkoła Ucząca Się” (SUS) to program dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów i poziomów szkół, wspierający zmiany podnoszące efektywność nauczania i uczenia się. Wprowadza ocenianie kształtujące do pracy szkoły i wspiera współpracę nauczycieli w zespołach. „SUS” realizowany jest przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności od 2000 roku . W ramach programu „SUS” od 2012 roku, we współpracy z wykładowcami Kolegium Nauczycielskiego Uniwersytetu Columbia, realizowany jest projekt „Laboratoria Praktyki Edukacyjnej”. Jego celem jest przygotowanie wybranych szkół „SUS” do dzielenia się wiedzą i pokazywania dobrych praktyk edukacyjnych nauczycielom z innych placówek.