9 i 10 maja na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się seminarium Annual Joint Seminar on Educational Research, podczas którego wyniki swoich badań edukacyjnych prezentowali eksperci z UW oraz Indiana University Bloomington. Współorganizatorem spotkania była Szkoła Edukacji PAFW i UW.
Udział w seminarium wzięło ponad 50 ekspertów, zajmujacych się tematyką edukacyjną. W spotkaniu uczestniczyli członkowie Rady Dyrektorów PAFW: Andrew Nagorski (Przewodniczący Rady), a także prof. Anna Fornalczyk, Carla Skodinski, prof. Krzysztof Pawłowski oraz Joseph C. Bell.
Seminarium rozpoczeło się od wystapień prof. Jolanty Choińskiej–Miki oraz prof. Macieja Duszczyka, prorektorów UW.
Eksperci rozmawiali m.in. o tym, co jest szczególnie istotne w kształceniu nauczycieli, jakie wsparcie potrzebne jest początkującym nauczycielom, kto decyduje się w Polsce na wykonywanie tego zawodu, a także dlaczego uczniowie rezygnują z edukacji, w jaki sposób motywować ich do nauki, co decyduje o efektywności programów nauczania, w tym również programów dla uczniów z niepełnosprawnościami.
„Edukacja na wielu pozimach jest uniwersalna. Dzieci wszędzie na świecie są po prostu dziećmi, a nauczyciele na każdym etapie edukacyjnym, mają do wykonania podobne zadania” – powiedział prof. Thomas F. Nelson Laird w czasie swojego wystapienia.
Założenia i dotychczasowe doświadczenia Szkoły Edukacji PAFW i UW w kształceniu nauczycieli przedstawiła Magdalena Radwan-Röhrenschef, prezes Fundacji Dobrej Edukacji, natomiast Maria Samborska wykładowca Szkoły Edukacji swoje wystapienie poświęciła metodom pracy z uczniami m.in. potrzebie wprowadzania dyskusji na lekcjach matematyki. „Matematyka w polskich szkołach prowadzona jest zwykle w formie wykładu. Nauczyciele jeśli zadają pytania, to zwykle są one krótkie. Często uzyskują od uczniów jeszcze krótsze odpowiedzi. Dlatego pokazuję im różne techniki, które pozwalają zadawać pytania otwierające, pogłębiające, zmuszające do rozmowy” – mówiła Maria Samborska.
Przedmiotem zainteresowania ekspertów z Indiana University był program kształcenia mentorów w Szkole Edukacji PAFW i UW. Mentorzy, to doświadczeni nauczyciele, którzy wspierają studentów przygotowujących sie do zawodu, podczas praktyk. „Mentorzy często nagrywają swoje lekcje, i wspólnie je analizują. Wszystko po to, aby udzielić sobie informacji zwrotnej i pracować nad własnym warsztatem” – wyjaśniła Maria Samborska.
„To pierwsza nasza wspólna konferencja i mamy nadzieję na jej kontynuację. Prezentowaliśmy wyniki badań edukacyjnych z rożnych obszarów: edukacji matematycznej, nauk ścisłych, edukacji językowej, kształcenia nauczycieli czy szeroko pojętej polityki edukacyjnej. Mieliśmy też okazję posłuchać wypowiedzi polskich ekspertów, którzy podejmują podobne problemy badawcze” – powiedziała po konferencji Arlene Benitez, dyrektor School of Education Indiana University.
Organizatorami konferencji byli Uniwersytet Warszawski, Indiana University oraz Szkoła Edukacji PAFW i UW.