To hasło tegorocznej konferencji „Nauczyciel/ka I klasa”, która odbyła się 2 października 2019 r. w Warszawie. Jej organizatorami były Fundacja Szkoła z Klasą i Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy ze Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. To już piąta edycja tego wydarzenia.
Uczestników konferencji powitały Sylwia Żmijewska-Kwiręg z Centrum Edukacji Obywatelskiej, prof. Jolanta Sujecka-Zając ze Szkoły Edukacji PAFW i UW oraz Marianna Hajdukiewicz z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Podkreślano kluczowe znaczenie edukacji wczesnoszkolnej oraz rolę, jaką odgrywają nauczyciele klas I-III w edukacji dzieci i młodzieży.
Spotkanie rozpoczęły wystąpienia plenarne, w czasie których mówiono o wpływie relacji między nauczycielami, uczniami a rodzicami na skuteczność uczenia się. O tym, jak ogromną rolę na proces uczenia się ma również przestrzeń opowiadała Joanna Białobrzeska, autorka podręczników do kształcenia zintegrowanego. W swoim wystąpieniu pokazała, jak przeplatać ze sobą różne dziedziny nauk i sprawić, by edukacja była radosnym odkrywaniem świata. Danuta Sterna, ekspertka ds. oceniania kształtującego, prezentowała pomysły na wspieranie samodzielności i odpowiedzialności uczniów. Jej wykład zainicjował dyskusję o tym, jak kształtować wewnętrzną motywację uczniów do nauki.
Wymiana doświadczeń między nauczycielami to istotny element projektu „Nauczyciel/ka I klasa”, dlatego też organizatorzy zadbali o to, aby uczestnicy wydarzenia mieli czas na rozmowy i dzielenie się inspiracjami. W nieformalnej atmosferze przyglądali się działaniom Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Szkoła z Klasą, Wydawnictwu Egmont oraz innych organizacji, którym bliska jest edukacja wczesnoszkolna.
Na zakończenie spotkania odbyły się warsztaty metodyczne prowadzone przez nauczycieli-praktyków. Tradycyjnie, nie zabrakło inspiracji matematycznych, czytelniczych i filmowych – wszystko po to, aby rozwijać ciekawość i gotowość do uczenia się najmłodszych.
Konferencja została zorganizowana w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS) prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności.