Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się (ALO-SUS), czyli studia podyplomowe dla dyrektorów szkół, prowadzone ze środków Programu Operacyjnego Wiedza i Rozwój Europejskiego Funduszu Społecznego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, czerpiące z doświadczeń programu PAFW „Szkoła Ucząca Się” (SUS) i Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, dobiega końca. Jako podsumowanie tego dwuletniego programu zaplanowano cykl konferencji, których celem była wymiana dobrych praktyk między uczestnikami.
Ostatnim wydarzeniem tego cyklu była konferencja, która odbyła się 7 i 8 listopada 2019 r. w Warszawie. 200 osób, którym bliska jest idea „Szkoły Uczącej Się”, spotkało się, aby podsumować udział w ALO-SUS oraz dyskutować o aktualnych wyzwaniach, z jakimi mierzą się dziś rady pedagogiczne i dyrekcje szkół.
Konferencję zainaugurował prof. Andrzej Blikle wykładem nt. koncepcji „turkusowego zarządzania” przedsiębiorstwami będącym inspiracją dla kadry kierowniczej oświaty na rzecz wprowadzania zmian w zarządzaniu placówkami oświatowymi. Dwa dni konferencji wypełnione były warsztatami koncentrującymi się wokół tematów takich jak: skuteczne uczenie, aktywna praca uczniów podczas lekcji czy aktywność rad pedagogicznych. Warsztaty były uzupełnione wymianą wiedzy i doświadczeń uczestników oraz praktycznymi wskazówkami.
Ważnym elementem programu konferencji było spotkanie z przedstawicielami Młodzieżowego Strajku Klimatycznego prowadzone przez założyciela Centrum Edukacji Obywatelskiej dr. Jacka Strzemiecznego. W panelu dyskusyjnym wzięli udział uczniowie, którzy ze swojej perspektywy opowiadali o angażowaniu się w ruchy społeczne przez młodych ludzi, jak ważne jest rozmawianie w szkołach o zmianie klimatu.
Tematem przewodnim drugiego dnia konferencji była szkoła jako społeczność i jej zaangażowanie w sprawy społeczności lokalnych. Dyrektorzy szkół z Inowrocławia i Warszawy dzielili się rozwiązaniami ze swoich placówek. Jako uzupełnienie tematu zaprezentowany został projekt „Tandem. Mentoring 55+”, realizowany w ramach programu PAFW „Uniwersytety Trzeciego Wieku”, opartego o partnerską relację dwóch pokoleń: osób w wieku 55+ i dzieci w wieku 8-13 lat. Sukces i doświadczenia tej inicjatywy pokazane zostały na przykładzie Zespołu Przedszkolno-Edukacyjnego im. Elżbiety Sołtys w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się to realizowane w latach 2018-19 trzysemestralne studia podyplomowe dla kadry kierowniczej szkół z województw mazowieckiego i świętokrzyskiego, których celem była poprawa jakości uczenia się i nauczania skoncentrowanego na rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów. W studiach podyplomowych wzięło udział ponad 800 liderów oświaty. Program realizowany był przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Collegium Civitas i Akademią Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza i Społeczeństwo. Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności była partnerem programu.