Szkoła Edukacji PAFW i UW zakończyła szósty rok akademicki – dyplomy otrzymało 26 nauczycieli na czterech ścieżkach kształcenia: polonistycznej, matematycznej, historii i wiedzy o społeczeństwie, a także biologii z przyrodą oraz, dodatkowo, 12 studentów na ścieżce psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej we współpracy z Wydziałem Biologii UW.
Wśród gośćmi uroczystości, która odbyła się 23 czerwca 2022 roku, byli między innymi: prof. Anna Fornalczyk, członkini Rady Dyrektorów PAFW, pierwsza dyrektor Szkoły Edukacji prof. Jolanta Choińska-Mika, Grzegorz Jędrys, Dyrektor Przedstawicielstwa w Polsce Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności a także dziekani wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego.
Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego od sześciu lat prowadzi jedyne w Polsce bezpłatne dzienne studia podyplomowe przygotowujące do zawodu nauczycielskiego. Jest wspólnym przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Uniwersytetu Warszawskiego, której program powstał w ścisłej współpracy z renomowanym ośrodkiem kształcenia nauczycieli – Columbia University Teachers College w Nowym Jorku. To studia podyplomowe dające uprawnienia nauczycielskie, które odbywają się w trybie stacjonarnym.
„Absolwenci Szkoły Edukacji tworzą już dużą społeczność, którą chcemy pokazywać i nią się chwalić. Drodzy nauczyciele, zbudowaliście swoją filozofię nauczania, swoje nauczycielskie credo. Jesteśmy z Was dumni!” – powiedziała Dyrektor Szkoły Edukacji, profesor Jolanta Sujecka-Zając.
Jak i w minionych latach nieodłącznym elementem zakończenia było przedstawienie efektów rocznej nauki w formie portfolio i prezentacji. Przyszyli nauczyciele opowiadali co najbardziej na nich wpłynęło lub ich odmieniło, a także jakie nowe narzędzia i umiejętności wykorzystają w przyszłości w pracy z uczniami.
Wielu absolwentów Szkoły Edukacji poświęciło swoje wystąpienia roli błędów w nauczaniu– zarówno tych uczniowskich, jak i nauczycielskich. Polonistka Anna Bala jak mantrę powtarza uczniom, że mogą się mylić, bo w szkole jest na to przestrzeń. Jej zdaniem do błędów ma prawo także nauczyciel, bo jest to naturalny elementem procesu uczenia się. „To wyniosłam ze Szkoły Edukacji” – mówi Anna Bala. Z kolei nauczycielka biologii Agata Poddębska zwróciła uwagę na to, jak ważne jest wyłapywanie różnego rodzaju poznawczych półprawd i przekłamań.
Większość absolwentów podkreślała, jak wiele wyniosło ze studiów w Szkole Edukacji w dziedzinie budowania relacji – z uczniami, rodzicami, ale przede wszystko – z innymi nauczycielami. „Praca zespołowa to clue nauczania. Cieszę się, że w Szkole Edukacji zbudowaliśmy tak silny zespół” – mówi nauczyciel matematyki Paweł Kubik.
Za społecznością Szkoły Edukacji kolejny, wyjątkowy w swoim charakterze, rok akademicki. Absolwenci we wrześniu rozpoczną pracę w szkołach. W pierwszych latach swojej pracy mogą liczyć na wzajemną pomoc, jaki i korzystać ze wsparcia doświadczonych tutorów.