„Co sprawia, że program «Szkoła Ucząca Się» działa z taką mocą już od 25 lat? To zasługa silnego partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Centrum Edukacji Obywatelskiej, opartego na badaniach, inspiracjach i rzeczywistych potrzebach szkół” – powiedziała Marianna Hajdukiewicz, Dyrektor Programowa PAFW podczas Letniej Szkoły Dyrektorów.
" frameborder="0" allowfullscreen>
Spotkanie odbyło się w dniach 3–4 lipca 2025 roku w Przygoniu a uczestniczyło w nim blisko 100 dyrektorów i dyrektorek szkół z całej Polski. Tegoroczne wydarzenie skupiło się na obchodach 25-lecia programu „Szkoła Ucząca Się”, realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności.
Uroczystego otwarcia dokonał Ambasador Jerzy Koźmiński, Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. W wystąpieniu podkreślił rolę programu w przemianach polskiej edukacji:
„Program «Szkoła Ucząca Się» świętuje w tym roku swoje 25-lecie — podobnie jak Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Ta zbieżność nie jest przypadkowa. SUS był jedną z pierwszych inicjatyw, które Fundacja Wolności zainicjowała ćwierć wieku temu. Od tamtej pory nieustannie się rozwija, doskonali i – zgodnie z nazwą – uczy się, odpowiadając na zmieniające się potrzeby szkół, nauczycieli i uczniów. Program nie tylko skutecznie wspiera podnoszenie jakości nauczania i wzmacnia autonomię rad pedagogicznych, ale także rozwija kompetencje dyrektorskie niezbędne do prowadzenia nowoczesnych, otwartych szkół. Jego wpływ wykracza daleko poza mury poszczególnych placówek — odczuwalny jest w społecznościach lokalnych i wnosi realną wartość do systemu edukacji w Polsce” – powiedział Jerzy Koźmiński.
Dr Jędrzej Witkowski, Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej, omówił znaczenie sprawczości i poczucia przynależności w budowaniu wspólnoty szkolnej:
„Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności to nie tylko najważniejszy partner Centrum Edukacji Obywatelskiej. To, nie waham się użyć tego określenia, najważniejszy i największy przyjaciel naszej fundacji. To dzięki długofalowemu, odpowiedzialnemu wsparciu PAFW możemy być dzisiaj w miejscu, w którym jesteśmy jako największa organizacja pozarządowa zajmująca się edukacją w Polsce. To dzięki PAFW i osobistemu zaangażowaniu i wsparciu Pana Ambasadora mogliśmy jako CEO reagować na najbardziej pilne potrzeby szkół – choćby w czasie pandemii, czy na etapie przyjmowania do szkół uczniów z Ukrainy.”
Uczestnicy brali udział w trzech blokach roboczych:
- Analiza sposobów budowania marki i tożsamości szkoły.
- Sesje Word Café poświęcone wpływowi, zmianie i ograniczeniom.
- Warsztaty z prowadzenia trudnych rozmów z wizją celu.
Panel praktyków prezentujący przykłady wdrażania sprawczości w różnych placówkach.
Podczas konferencji zaprezentowano skład nowo powołanej Rady Eksperckiej programu „Szkoła Ucząca Się”. Jej członkowie to:
- Magdalena Swat-Pawlicka, Szkoła Edukacji UW i PAFW
- Dr Jędrzej Witkowski, Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Dr Igor Bykowski, Wielkopolski Kurator Oświaty
- Joanna Berdzik, Instytut Dobrej Edukacji
- Przemysław Kluge, ekspert ds. rozwoju dyrektorów SUS
- Sylwia Żmijewska-Kwiręg, szefowa programu „Szkoła Ucząca Się”
- Iwona Kluge, ekspertka ds. całościowego rozwoju szkoły
- Marianna Hajdukiewicz, PAFW
- Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, Uniwersytet Jagielloński
- Małgorzata Żytko, Uniwersytet Warszawski
Rada będzie wspierać rozwój programu, dostosowując go do aktualnych potrzeb szkół i środowisk edukacyjnych.
W ramach programu „Szkoła Ucząca Się”, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast. W ciągu 25 lat w programie uczestniczyło ponad 12 tysięcy szkół, z czego blisko 1650 brało udział w głównych działaniach, ukierunkowanych na wdrażanie oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnych komponentów programu „SUS” objęto prawie 200 tysięcy nauczycieli oraz blisko 11 tysięcy dyrektorów szkół.