Od początku swojej działalności Fundacja podejmowała różnorakie inicjatywy mieszczące się w jej mandacie programowym oraz możliwościach finansowych.
Wejście Polski do Unii Europejskiej otwarło przed krajem nowe perspektywy, a Fundacja pragnąc wesprzeć proces integracji oraz przyczynić się do wykorzystania otwierających się możliwości, w 2003 roku rozpoczęła program „EURO-NGO”, w ramach którego powstała sieć 120 specjalistów, którzy przygotowywali organizacje trzeciego sektora, głównie z małych miejscowości, do absorpcji środków unijnych.
Fundacja zawsze starała się jak najszerzej dyskontować wypracowane przez siebie doświadczenia w kolejnych, nowych działaniach. Przykładem może być Program Rozwoju Bibliotek, którego rozpoczęcie było poprzedzone realizacją programu „Wieś Aktywna: budowanie społeczeństwa informacyjnego” (e-VITA), w ramach którego wypracowana została „Metoda e-VITA”, będąca całościową ofertą know-how w zakresie projektowania i wprowadzania w życie inicjatyw służących informatyzacji gmin, z aktywnym udziałem mieszkańców.
W zakończonych w 2014 roku działaniach w obszarze programowym „Obywatel w demokratycznym państwie prawa”, Fundacja przez dekadę wspomagała rozwój bezpłatnego poradnictwa prawnego, a zgromadzone zasoby i dorobek programu upowszechniane następnie były w sieci. U podstaw rozpoczęcia akcji „Przejrzysta Gmina”, a później „Przejrzysta Polska”, leżało natomiast zwiększone zainteresowanie społeczne transparentnością i skutecznością w funkcjonowaniu władzy na szczeblu lokalnym. W kolejnych latach zasady przetestowane w „Przejrzystej Polsce” promowano za granicą, podobnie zresztą działo się z doświadczeniami wielu innych polskich organizacji pozarządowych – w dużym stopniu dzięki fundacyjnemu programowi „RITA”.
POLSKI PORTAL EDUKACYJNY "INTERKLASA"
Celem programu, realizowanego w latach 2000-2011, było stworzenie i prowadzenie platformy internetowej umożliwiającej dostęp do zasobów, treści oraz usług edukacyjnych, a w konsekwencji modernizacji oświaty i wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z różnych środowisk. Jeden z pierwszych w Polsce, profesjonalny i niekomercyjny portal edukacyjny www.interklasa.pl został zaprojektowany z myślą o uczniach, nauczycielach i rodzicach. Program był wspólnym przedsięwzięciem PAFW oraz społecznej Inicjatywy „Interkl@sa”. Nowoczesną infrastrukturę techniczną zapewniało Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PCSS). Redakcja portalu organizowała liczne konkursy edukacyjne, w tym „Konkurs na Szkolną Witrynę”, czy konkurs o Znak Jakości Interkl@sa. Ofertę portalu stanowiła m.in. „Biblioteka Multimedialna”, zawierająca szeroką bazę pomocy naukowych, „Wirtualna klasa”, wspomagająca uczenie na odległość, a także „Interaktywna Mapa Szkół” zapewniająca informacje o każdej z 30 tys. zarejestrowanych na portalu placówek oświatowych. Portal dwukrotnie otrzymał wyróżnienie magazynu „Komputer Świat” jako najciekawsza i najlepsza polska strona edukacyjna. W 2007 roku wygrał, w kategorii „Edukacja”, konkurs Webstarfestival promujący najlepsze projekty internetowe.
Realizatorzy programu:
Fundacja Edukacji Ekonomicznej (2000-2008)
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (2008-2010)
Fundacja „Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa” (2010-2011)
KOMPUTER DLA NAUCZYCIELA
Realizowany w latach 2000-2005 program był skierowany głównie do nauczycieli gimnazjalnych z małych miast i wsi: miał na celu ułatwienie zakupu komputera osobistego w preferencyjnym systemie ratalnym. Fundacja opłacała odsetki oraz ponosiła koszty prowizji. Z oferty programu skorzystało ponad 3 tys. nauczycieli z całej Polski. Był to pierwszy program Fundacji, którego przebieg i rezultaty zostały poddane niezależnej, zewnętrznej ocenie. Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego przez Instytut „Pentor” potwierdziły, że zakup komputera umożliwił nauczycielom lepsze przygotowanie zajęć z młodzieżą, a także zachęcił do szerokiego korzystania z zasobów edukacyjnych Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem portalu „Interkl@sa”.
Realizator programu:
Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej (2000-2005)
SZKOLENIA KOMPUTEROWE NA ODLEGŁOŚĆ
Wykorzystując efekty programu „Komputer dla Nauczyciela”, Fundacja zainicjowała program szkoleń komputerowych na odległość. Realizowane w latach 2002-2004 przedsięwzięcie umożliwiło zainteresowanym nauczycielom nieodpłatne uczestnictwo w szkoleniach dotyczących wykorzystania Internetu. Uczestniczy szkoleń poznali mechanizmy korzystania z zasobów Internetu, tworzenia stron www, przygotowania prezentacji multimedialnych, a także budowania narzędzi sprawdzających wiedzę uczniów. Program składał się z dwóch modułów: szkoleń na odległość za pośrednictwem specjalnego serwisu internetowego oraz warsztatów stacjonarnych. Blisko 1200 osób ukończyło szkolenia i otrzymało certyfikaty honorowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Realizator programu:
Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej (2002-2004)
SZKOLENIA DLA MENEDŻERÓW SŁUŻBY ZDROWIA
Realizowany w latach 2000-2006 program miał na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie nowoczesnego zarządzania placówkami medycznymi. W ramach programu dofinansowano 22 ośrodki szkoleniowe oraz przyznano ponad 400 stypendiów naukowych dla menedżerów służby zdrowia, zwłaszcza z małych miejscowości, uczestniczących w studiach podyplomowych. Oferta programu obejmowała również konferencje z udziałem zagranicznych ekspertów, którzy zaprezentowali polskim lekarzom zagraniczne doświadczenia w kierowaniu nowoczesnymi systemami opieki zdrowotnej. Jednym z efektów programu było opracowanie i wdrożenie systemu społecznej akredytacji programów studiów podyplomowych z dziedziny zarządzania w ochronie zdrowia.
Realizator programu:
Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej (2000-2006)
DLA DZIECI
Prowadzony w latach 2005-2010 program miał na celu stworzenie warunków dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich i małych miast poprzez poprawę jakości edukacji elementarnej. Wytyczne programu zebrano w formie „Strategii rozwoju edukacji elementarnej”, której elementy wdrożono w ramach pilotażowej edycji programu realizowanej w siedmiu gminach wiejskich z pomocą ekspertów i partnerstw – organizacji pozarządowych i lokalnych władz. Doświadczenia te posłużyły do przygotowania jednego z pierwszych w kraju „Raportu o sytuacji małych dzieci w Polsce”. Powstała także baza organizacji wspierających edukację elementarną dostępna na stronie www.dzieci.org.pl. W drugiej edycji 24 organizacje przeszkolone zostały z nowoczesnych metod pracy z małymi dziećmi, a 17 organizacji uzyskało dotacje na realizację projektów wdrażających wybrane elementy strategii. W 2007 roku powołano Partnerstwo na rzecz Edukacji Małych Dzieci, w skład którego weszło 50 organizacji pozarządowych. Trzecia edycja służyła upowszechnianiu zdobytych doświadczeń.
Realizator programu:
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego (2005-2010)
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W SZKOLE
Program, realizowany w latach 2004-2010, miał na celu wsparcie inicjatyw wyzwalających ducha przedsiębiorczości wśród uczniów gimnazjów i szkół średnich, zwłaszcza w małych miastach i na wsi. Głównym komponentem programu było przedsięwzięcie prowadzone wspólnie z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości – „Przedsiębiorczość w Gimnazjum”, wspierające działania nauczycieli na rzecz kształtowania wśród uczniów postaw kreatywnych oraz uczenia ich efektywnej pracy w grupie. Na potrzeby tej inicjatywy stworzono internetowy system dystrybucji materiałów edukacyjnych – www.junior.org.pl, z których skorzystało ponad 3200 nauczycieli z blisko 1300 szkół. Na ofertę programu składał się także Ogólnopolski Konkurs na Najlepsze Przedsięwzięcie Uczniowskie „IDEA” oraz wsparcie dla Ogólnopolskiej Olimpiady Przedsiębiorczości prowadzonej przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. W Olimpiadzie, której PAFW patronuje do dzisiaj, rokrocznie bierze udział kilkanaście tysięcy uczniów szkół ponadgimnazjalnych, a najlepsi otrzymują indeksy uczelni organizujących zawody.
Realizator programu:
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości (2004-2010)
WIEŚ AKTYWNA (e-VITA)
Program, realizowany w latach 2004-2011, bazował na doświadczeniach Programu Inicjatyw Wiejskich (VITA) i miał na celu promocję praktycznego zastosowania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego na terenach wiejskich, a także przygotowanie społeczności lokalnych i samorządów do wykorzystania środków UE. W pierwszych latach realizacji programu wypracowana została metoda informatyzacji „e-VITA”, a w kolejnych udzielono wsparcia finansowego i merytorycznego społecznościom, które podjęły się realizacji projektów budowy infrastruktury technicznej - m.in. publicznych punktów dostępu do Internetu i sieci internetowych. Dzięki pracy 13 partnerstw powstało 11 gminnych, niekomercyjnych sieci komputerowych, dając dostęp do Internetu mieszkańcom 60 wsi. Ponadto, 1360 mieszkańców zdobyło wiedzę na temat korzystania z komputera i Internetu, a 500 osób uczestniczyło w szkoleniach z zakresu tworzenia projektów internetowych. W ramach programu prowadzone były również działania edukacyjne adresowane w szczególności do przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i młodzieży. Modelowe rozwiązanie informatyzacji wypracowane w programie - „Metoda e-VITA” prezentowane było podczas seminariów, a także w formie publikacji oraz poprzez „Witrynę Wiejską”.
Realizator programu:
Fundacja Wspomagania Wsi (2004-2011)
EURO-NGO
Realizowany od 2003 roku program miał na celu pomoc organizacjom pozarządowym w korzystaniu ze środków oferowanych przez Unię Europejską. W efekcie powstał ogólnodostępny system informowania i doradztwa w zakresie zasad i mechanizmów funkcjonowania funduszy unijnych, przeznaczony głównie dla liderów inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych z małych miast i wsi. Dzięki doradztwu sieci 120 specjalistów „EURO-NGO”, w latach 2004-2006 polskie organizacje pozarządowe pozyskały ze środków UE ponad 48 milionów USD na realizację 373 projektów indywidualnych i 21 projektów partnerskich. Przedsięwzięcie jest kontynuowane w ramach ścieżki „EURO-NGO+” programu „Wspieramy Organizacje Pozarządowe”.
Realizatorzy programu:
Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT (2003-2006)
Stowarzyszenie na Rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych (2006-2007)
BEZROBOCIE - CO ROBIĆ
Program, realizowany w latach 2001-2006, miał na celu pobudzanie inicjatyw lokalnych na rzecz zwalczania bezrobocia. Łącznie 1165 beneficjentów zostało objętych pomocą psychologiczną, prawną, skorzystało z doradztwa zawodowego oraz miało możliwość ukończenia kursów doszkalających. Skorzystali także z pośrednictwa pracy, wspomaganego bankiem danych z 3000 ofert. Blisko połowa uczestników znalazła miejsce pracy lub stworzyła je poprzez rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Następnie działania programu koncentrowały się na popularyzacji metody outplacementu, zaadoptowanej do potrzeb NGO oraz lokalnych partnerów społecznych. W latach 2004-2006 szkolenia w ramach „Akademii Outplacementu” ukończyło blisko 300 specjalistów rynku pracy. Utworzony został także portal instytucji rynku pracy www.bezrobocie.org.pl.
Realizatorzy programu:
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach (2001-2003)
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych (2004-2006)
WORK IN POLAND
Celem przedsięwzięcia, opartego na doświadczeniach programu „Bezrobocie – co robić”, było wzmocnienie kompetencji i sprawności organizacji pozarządowych w zakresie świadczenia usług dla rynku pracy. Na program składały się badania i analizy, działania edukacyjno-informacyjne skierowane do NGO oraz ich samorządowych partnerów działających na rzecz osób bezrobotnych, a także granty na lokalne działania na rynku pracy realizowane z wykorzystaniem ICT. W programie oferowane były również szkolenia dla NGO prowadzone metodą „distance learning”.
Realizator programu:
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych (2007-2010)
OBYWATELE I SAMORZĄD LOKALNY
Program, realizowany w latach 2002-2004, miał na celu poprawę relacji pomiędzy samorządem i lokalną społecznością poprzez utworzenie stałych i przejrzystych mechanizmów współpracy władz z mieszkańcami i reprezentującymi ich organizacjami. Program zaowocował powstaniem „Kart Współpracy”, opracowanych wspólnie przez przedstawicieli samorządów i trzeciego sektora. Doświadczenia programu stanowiły podstawę do uruchomienia przedsięwzięcia „Przejrzysta Gmina”.
Realizator programu:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej (2002-2004)
PROGRAM INICJATYW WIEJSKICH (VITA)
Celem programu, realizowanego w latach 2001-2003, było pobudzenie oddolnych inicjatyw obywatelskich wśród społeczności wiejskich o niskiej aktywności, a także rozpoczęcie stałej wymiany informacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz wsi. Program zrealizowano w trzech etapach: informacyjnym, który objął ponad 1500 osób z 72 gmin; szkoleniowym, w ramach którego ok. 3 tysiące osób wzięło udział w 120 warsztatach oraz wykonawczym, polegającym na realizacji 77 lokalnych projektów, z których większość była kontynuowana po zakończeniu finansowania przez PAFW.
Realizator programu:
Fundacja Wspomagania Wsi (2001-2003)
ZARZĄDZANIE FINANSAMI W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH (FIMANGO)
Realizowany w latach 2000-2006 program miał na celu poprawę jakości zarządzania finansami w instytucjach non–profit, głównie poprzez bezpłatne szkolenia, w których wzięło udział ponad 1300 księgowych i osób odpowiedzialnych za finanse w NGO. Od 2007 roku szkolenia realizowane są w ramach programu PAFW „Wspieramy Organizacje Pozarządowe”.
Realizator programu:
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (2000-2006)
POWÓDŹ 2001
Akcja podjęta w 2001 roku we współpracy z dziennikiem „Rzeczpospolita”. W ramach przedsięwzięcia Fundacja przyznała 17 dotacji dla najbardziej poszkodowanych szkół, położonych głównie na terenach wiejskich, a blisko 200 małych firm otrzymało preferencyjne kredyty na usuwanie skutków powodzi, których przy wsparciu Fundacji udzielił Fundusz Mikro. Ponadto dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Klon/Jawor utworzony został specjalny internetowy serwis informacyjny „Powódź”.
Realizator programu:
Stowarzyszenie Klon/Jawor we współpracy z dziennikiem „Rzeczpospolita” (2001)
POWÓDŹ. POMAGAMY!
Rozpoczęta w maju 2010 roku akcja była wspólnym przedsięwzięciem PAFW oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, prowadzonym pod patronatem „Gazety Wyborczej”. Celem było udzielenie pomocy szkołom i gminnym bibliotekom publicznym z terenów wiejskich i małych miast dotkniętych powodzią. Równolegle PAFW wraz z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce uruchomiła akcję pomocy dla znajdujących się na tych terenach lokalnych organizacji społecznych objętych programem „Działaj Lokalnie”. Wsparcie otrzymały 72 szkoły i biblioteki publiczne oraz 70 lokalnych organizacji społecznych i OSP.
Realizatorzy programu (2010):
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce
OBYWATEL I PRAWO
Realizowany w latach 2002-2014 program miał na celu wspomaganie rozwoju różnych społecznych form poradnictwa obywatelskiego i prawnego poprzez wspieranie organizacji pozarządowych udzielających bezpłatnych, specjalistycznych informacji prawnych i porad, a także aktywizację obywateli w korzystaniu ze swoich praw w sferze publicznej. Poprzez rozwój bezpłatnego poradnictwa prawnego program oferował pomoc przede wszystkim osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, a jednocześnie inicjował debatę publiczną na temat reformy systemu dostępu do pomocy prawnej. Cykliczne organizowany był konkurs grantowy dla organizacji pozarządowych prowadzących poradnictwo prawne i obywatelskie, w którym dofinansowano łącznie 190 projektów, co umożliwiło udzielenie ponad 170 tys. porad prawnych i obywatelskich. Działaniom programu patronowała Rada Ekspertów złożona z autorytetów środowisk prawnych. W rezultacie jej prac powstały m.in. wortal mediacjajestemza.pl promujący mediację cywilną oraz Centrum Pro Bono, za pośrednictwem którego organizacje pozarządowe mogą uzyskać bezpłatną pomoc prawną ze strony renomowanych kancelarii prawniczych. W ramach programu powstało również Forum „Aktywny Obywatel”, które zajmowało się badaniami nad barierami ograniczającymi frekwencję wyborczą i sposobami jej poprawy. Utworzono Platformę Organizacji Poradniczych i oferowano szkolenia dla organizacji udzielających porad prawnych.
Realizator programu:
Instytut Spraw Publicznych (2002-2014)
PRZEJRZYSTA POLSKA
Realizowana w latach 2006-2008 ogólnopolska akcja „Przejrzysta Polska”, w której uczestniczyły samorządy i społeczności lokalne, miała na celu wprowadzenie i utrwalenie w życiu publicznym sześciu zasad dobrego rządzenia: przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, rozliczalności i fachowości. Przedsięwzięcie było efektem partnerskiej współpracy PAFW, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Fundacji im. Stefana Batorego, „Gazety Wyborczej” i Fundacji Agory, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Banku Światowego. Wykorzystano w nim doświadczenia programu „Obywatele i Samorząd Lokalny” oraz pilotażowego programu „Przejrzysta Gmina”. W akcji uczestniczyło blisko 800 samorządów z całej Polski, a 426 z nich ukończyło program, co zostało potwierdzone specjalnym certyfikatem. Samorządy uczestniczące w akcji mogły korzystać ze wsparcia ekspertów. Łącznie w ramach akcji przeszkolono ponad 3 tysiące urzędników. Doświadczenia programu zostały udostępnione zainteresowanym z innych krajów – Ukrainy, Gruzji, Bułgarii, Rumunii, Kazachstanu i krajów bałkańskich.
Realizator programu:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej (2005-2008)
PRZEJRZYSTA GMINA
Program „Przejrzysta Gmina”, będący pilotażem akcji „Przejrzysta Polska”, realizowany był z udziałem wybranych samorządów lokalnych, a jego cel stanowiła poprawa jakości i promowanie właściwych standardów życia publicznego w małych miejscowościach. W efekcie fazy pilotażowej przygotowano 16 samorządów do roli konsultantów dla akcji masowej „Przejrzysta Polska”, w której chęć uczestnictwa zgłosiło blisko 800 gmin z całego kraju, gotowych wcielać w życie zestaw zadań wypracowanych w „Przejrzystej Gminie”.
Realizator programu:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej (2003-2005)
WSPIERANIE REFORM PRAWNYCH: SZKOLENIA KOMPUTEROWE
W 2001 roku Fundacja zainicjowała program, którego celem było wsparcie działań podejmowanych przez wymiar sprawiedliwości na rzecz wykorzystania nowoczesnych technik komputerowych do samokształcenia i dostępu do informacji. Blisko 6000 osób, m.in. sędziów i pracowników administracji sądowniczej, wzięło udział w szkoleniach. Utworzono oraz wsparto działalność sześciu centrów edukacji komputerowej – w Białymstoku, Wrocławiu, Szczecinie, Krakowie, Gdańsku i Warszawie, obsługujących również małe ośrodki. Łącznie zrealizowano w nich ponad 380 szkoleń komputerowych. W 2006 roku, po zakończeniu finansowania przez PAFW, szkolenia w tych ośrodkach były kontynuowane ze środków własnych sądów i Ministerstwa Sprawiedliwości.
Realizator programu:
Fundacja Centrum Szkolenia Sędziów Polskich "Iustitia" (2001-2005)
FUNDUSZ POMOCOWY DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I INICJATYW OBYWATELSKICH
Program, realizowany w latach 2020-2023 wspierał organizacje pozarządowe w czasie pandemii COVID-19 oraz pomagał im w przeciwdziałaniu i łagodzeniu negatywnych jej skutków. Oferta została skierowana zarówno do organizacji zaangażowanych w programy PAFW (np. do Ośrodków Działaj Lokalnie), jak i tych jakie wcześniej nie współpracowały z Fundacją, a których działania wpisywały się w misję PAFW. Dzięki „Funduszowi” organizacje dostosowały się do nowych warunków i mogły realizować projekty skierowane do osób szczególnie potrzebujących pomocy. Priorytetem były inicjatywy służące zminimalizowaniu strat edukacyjnych, zapewnieniu bezpieczeństwa, przełamywaniu izolacji a także poprawie zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży z miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców, dzieci z niepełnosprawnościami, z rodzin migranckich lub rodzin mierzących się ekonomicznymi ograniczeniami. NGOs mogły liczyć również na wsparcie instytucjonalne w postaci dofinansowania kosztów administracyjnych i wynagrodzeń pracowników. Łącznie przyznano 250 dotacji na kwotę blisko 9 milionów złotych. Oprócz grantów prowadzone były działania informacyjne i doradcze służące podnoszeniu jakości realizowanych działań oraz spotkania sieciujące. Jednym z efektów dorobku programu jest publikacja prezentująca dobre praktyki edukacyjne służące budowaniu odporności psychicznej dzieci i młodzieży.
Realizator programu:
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Zapraszamy do skorzystania z aplikacji internetowej umożliwiającej wizualizację na mapie Polski aktywności w ramach wybranych programów PAFW.