W ramach programu, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast.
" frameborder="0" allowfullscreen>
Oferta szkoleniowa „SUS” uwzględnia długofalowe działania służące całościowemu rozwojowi szkół, roczne kursy e-learningowe dla nauczycieli, jednodniowe warsztaty dla rad pedagogicznych, a także Studia Podyplomowe dla Liderów Oświaty prowadzone we współpracy z Collegium Civitas.
„SUS” wprowadza w codzienną praktykę szkół autorski system zapewniania jakości, który podnosi efektywności nauczania i wspiera rozwój uczniów. Kluczowym narzędziem pracy ze szkołami jest ocenianie kształtujące i inne strategie uczenia skoncentrowane na uczniu. Dzięki partnerstwu ucznia i nauczyciela wspierana jest wewnętrzna motywacja i poczucie sprawstwa dzieci i młodzieży. Udział w programie „SUS” przynosi korzyści całej społeczności szkolnej. Młodzi ludzie stają się odpowiedzialni za swój proces uczenia się i lepiej przygotowani do dorosłości; nauczyciele rozwijają praktyczne umiejętności i poznają innowacyjne metody pracy; dyrektorzy zdobywają kompetencje niezbędne w prowadzeniu nowoczesnej szkoły; a szkoły budują dobre relacje wewnątrz społeczności szkolnej i z otoczeniem lokalnym. Uczestniczące w programie placówki doskonalą pracę nauczycieli, monitorują rezultaty podejmowanych działań, dzielą się najlepszymi praktykami. W efekcie „SUS” zwiększa skuteczność nauczania, wzmacnia autonomię zespołów nauczycielskich, rozwija szkołę jako organizację uczącą się oraz promuje współpracę ze środowiskiem zewnętrznym.
W ciągu 24 lat w programie uczestniczyło ponad 12 tysięcy szkół, z czego blisko 1650 brało udział w głównych działaniach, ukierunkowanych na wdrażanie oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnych komponentów programu „SUS” objęto prawie 200 tysięcy nauczycieli oraz blisko 11 tysięcy dyrektorów szkół.
W ostatnich latach oferta programowa została rozbudowana. W obliczu zmian w polskim systemie oświaty, pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie, która doprowadziła do napływu uchodźców do Polski, konieczne stało się zapewnienie szkołom dodatkowego wsparcia. Program został rozszerzony o inicjatywę „Odporna szkoła”, mającą na celu sieciowanie szkół, rozwój kompetencji nauczycieli oraz wzmocnienie umiejętności dyrektorów w zakresie zarządzania w czasach niepewności. Do tej pory w działaniach udział wzięło około 6 tysięcy osób.
Ważnym elementem programu jest upowszechnianie wyników analiz eksperckich oraz prezentacja dobrych praktyk w obszarze edukacji, wychowania uczniów i organizacji pracy szkoły. Są one aktywnie wykorzystywane do podnoszenia jakości systemu oświaty, a zespół ekspertów czynnie uczestniczy w pracach i konsultacjach dotyczących nowych rozwiązań prawnych.
Wieloletnie doświadczenia programu „SUS” wykorzystywane jest również w inicjatywach edukacyjnych finansowanych ze środków unijnych. Należą do nich między innymi: „Cyfrowa Szkoła”, „Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się” (ALO SUS) czy „Szkoła dla Innowatora”. Ich celem jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu, poprzez upowszechnianie innowacyjnych metod nauczania, oceniania, a także organizacji pracy szkoły.
Dotacje PAFW wyniosły 16.848.681 USD, w tym na bieżącą edycję 769.328 USD.