W ramach programu, realizowanego od 2000 roku, prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast.
" frameborder="0" allowfullscreen>
Oferta szkoleniowa „SUS” uwzględnia długofalowe działania służące całościowemu rozwojowi szkół, roczne kursy e-learningowe dla nauczycieli, jednodniowe warsztaty dla rad pedagogicznych, a także Studia Podyplomowe dla Liderów Oświaty prowadzone we współpracy z Collegium Civitas.
„SUS” wprowadza w codzienną praktykę szkół autorski system zapewniania jakości, który wpływa na poprawę efektów nauczania. Podstawowym narzędziem pracy ze szkołami jest ocenianie kształtujące, czyli zestaw strategii uczenia się. Dzięki partnerstwu ucznia i nauczyciela rozwijane są kompetencje uczenia się, wspierana wewnętrzna motywacja i poczucie autorstwa dzieci i młodzieży. Uczestniczące w programie szkoły wypracowują rozwiązania służące doskonaleniu pracy nauczycieli, monitorują rezultaty podejmowanych działań, dzielą się między sobą najlepszymi praktykami. W ramach programu stosowany jest autorski system zapewniania jakości oparty na ocenianiu kształtującym i innych strategiach uczenia.
Dzięki udziałowi szkół w programie młodzi ludzie stają się odpowiedzialni za swój proces uczenia się i lepiej przygotowani do dorosłości, nauczyciele rozwijają konkretne umiejętności i poznają niekonwencjonalne metody nauczania; dyrektorzy wzmacniają się w roli liderów; a szkoła buduje dobre relacje między członkami społeczności szkolnej, a także lokalną społecznością. Efektem realizacji programu „SUS” jest większa skuteczność uczenia się uczniów, organizacja pracy szkoły jako instytucji uczącej się, zwiększenie kompetencji i autonomii zespołu nauczycielskiego, wzmocnienie pozycji dyrektora, a także współpraca szkoły ze środowiskiem zewnętrznym.
W ciągu 23 lat w programie uczestniczyło około 12 tysięcy szkół, z czego 1600 w jego zasadniczych działaniach, których celem jest wdrażanie oceniania kształtującego. Szkoleniami oferowanymi w ramach różnych komponentów „SUS” zostało objętych prawie 200 tysięcy nauczycieli oraz ponad 10 tysięcy dyrektorów szkół.
W związku ze zmianami w systemie polskiej oświaty wprowadzonymi w 2017 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz pandemią COVD-19, a także wojną w Ukrainie, która skutkowała napływem uchodźców do Polski, konieczne stało się wzmocnienie dyrektorów i nauczycieli, którzy stanęli przed nowymi wyzwaniami. W tym celu oferta programu została poszerzona o nowe przedsięwzięcie „Odporna szkoła” służące sieciowaniu szkół, rozwojowi kompetencji nauczycieli oraz wzmocnieniu pozycji dyrektorów poprzez upowszechnianie wniosków z analiz eksperckich, wymianę informacji, dzielenie się opiniami oraz prezentację dobrych praktyk w obszarze edukacji, wychowania uczniów i organizacji pracy szkoły. W działaniach „Odpornej szkoły” wzięło udział ponad 3 tysiące dyrektorów i nauczycieli.
Wieloletnie doświadczenia programu „SUS” wykorzystywane są w różnych inicjatywach edukacyjnych finansowanych ze środków unijnych. Należą do nich między innymi: „Cyfrowa Szkoła”, „Akademia Liderów Oświaty Szkoły Uczącej Się” (ALO SUS) czy „Szkoła dla Innowatora”. Ich celem jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu, poprzez upowszechnianie innowacyjnych metod nauczania, oceniania, a także organizacji pracy szkoły. Dotychczas w inicjatywach tych wzięło udział ponad 10 tysięcy szkół.
PAFW jest partnerem przedsięwzięcia „Szkoła z Klasą” promującego nowoczesne rozwiązania edukacyjne wśród szkół i nauczycieli, wykorzystującego nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, metodę design thinking oraz metodykę Agile. Akcja, której pierwsza edycja odbyła się w 2002 roku, prowadzona była przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z „Gazetą Wyborczą”. Od 2015 roku jej organizatorem jest Fundacja Szkoła z Klasą. W przeszłości rozszerzenie akcji stanowiły takie inicjatywy, jak: „Nauczyciel z Klasą”, „Lego, Cogito, Ago”, „Uczeń z Klasą” i „Szkoła Myślenia”. Łącznie w akcji wzięło udział ponad 10 tysięcy szkół z całej Polski oraz około 160 tysięcy nauczycieli.
Dotacje PAFW wyniosły 16.848.681 USD, w tym na bieżącą edycję 769.328 USD.