Program ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu grupy studentów-wolontariuszy realizują przygotowane przez siebie projekty rozwijające wiedzę, umiejętności oraz zainteresowania dzieci i młodzieży. Są one prowadzone w czasie wolnym od zajęć w trakcie roku szkolnego oraz w wakacje i ferie.
Projekty koncentrują się wokół kilku wiodących tematów, które dotyczą m.in. odpowiedzialnego korzystania z Internetu, ekologii a także budowania i utrzymywania relacji społecznych. Poprzez promocję pozytywnych wzorców osobowych program zachęca uczniów do rozwijania swoich zdolności, zaś wśród studentów kształtuje poczucie społecznej odpowiedzialności i solidarności, umożliwiając im jednocześnie realizację własnych pasji i zainteresowań w atrakcyjnej formule.
Od 2003 roku w całej Polsce przeprowadzono 43 600 projektów edukacyjnych w blisko 3200 szkołach, z udziałem prawie 16 tysięcy studentów-wolontariuszy oraz ponad 456 tysięcy uczniów.
Program wsparli dwaj byli premierzy: Prof. Jerzy Buzek i Prof. Marek Belka, którzy w 2007 roku, jako wolontariusze, w okresie wakacji prowadzili zajęcia dla młodzieży szkolnej w kilku gminach wiejskich. W 2012 roku Fundacja Rozwoju Wolontariatu, we współpracy z Kancelarią Prezydenta Bronisława Komorowskiego, zrealizowała projekt „Nowoczesny Patriotyzm”, w ramach którego Ministrowie i Doradcy Kancelarii Prezydenta RP odwiedzili szkoły w małych miejscowościach. Projekt miał na celu upowszechnianie wiedzy o patriotyzmie, kształtowanie obywatelskich postaw wśród młodych ludzi, zapoznawanie ich z lokalnymi tradycjami i narodowymi symbolami oraz krzewienie tolerancji i szacunku.
„PROJEKTOR – wolontariat studencki” wspiera grupa kilkunastu ekspertów o uznanym dorobku w edukacji. Należą do niej m.in. Przemysław Staroń – psycholog, wykładowca, trener i edukator, Nauczyciel Roku 2018, finalista Global Teacher Prize 2020, Anna Konarzewska – edukatorka, nauczycielka, pisarka i blogerka oraz Agnieszka Jankowiak-Mail – nauczycielka, aktywistka edukacyjna, pisarka i blogerka, laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej oraz Medalu Wolności Słowa Grand Press. Eksperci pomagają studentom-wolontariuszom w prowadzeniu projektów, przygotowaniu materiałów i scenariuszy zajęć.
Od 2011 roku regularnie prowadzony jest proces monitoringu i ewaluacji projektów realizowanych w programie przez studentów-wolontariuszy. Służy to zarówno pomiarowi bezpośrednich wyników przedsięwzięcia, jak i rozpoznawaniu jego oddziaływania na dłuższą metę. Wśród największych korzyści studenci-wolontariusze wymieniają możliwość zdobycia nowych, praktycznych doświadczeń, rozwój umiejętności komunikacyjnych, nawiązywanie znajomości, a także dostrzeżenie oraz docenienie ich działań społecznych przez uczelnie. I, co szczególnie istotne, korzyści z udziału w „PROJEKTORZE” dostrzegają placówki oświatowe, należą do nich: poszerzenie oferty edukacyjnej, zwiększenie atrakcyjności szkoły, a także pozytywny odbiór programu przez rodziców.
W programie podjęto działania na rzecz wsparcia uchodźców z Ukrainy. Blisko 100 studentów wolontariuszy zaangażowało się w przeprowadzenie 590 projektów dla ponad trzech tysięcy dzieci z Ukrainy w 93 placówkach edukacyjnych (2600 godzin zajęć).
Nowością w 2023 roku była organizacja kongresu „Uczysz się od dziecka” połączonego ze spotkaniem ekspertów programu oraz zjazdem studentów-wolontariuszy. W ramach wydarzenia odbyły się warsztaty, lekcje online oraz panel dyskusyjny z udziałem nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. Kongres było miejscem do aktywnej dyskusji, wymiany doświadczeń, współpracy i analizy potencjalnych kierunków działań na rzecz dzieci z małych miejscowości. Wzięło w nim udział ponad 800 osób.
W latach 2005-2010 Realizatorem Programu było Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów „Klanza”. Następnie, do roku 2017, program był prowadzony przez Fundację Rozwoju Wolontariatu.
Dotacje PAFW wyniosły 8.904.301 USD, w tym na bieżącą edycję 405.736 USD.