Czy można zmieniać edukację, nie tylko w teorii, lecz w codziennej praktyce nauczycieli i uczniów? Dr Zuzanna Michalska odpowiada twierdząco i pokazuje, jak oddolne działania, refleksyjność i współpraca w sieci prowadzą do realnych mikrozmian w szkołach i społecznościach lokalnych.
Najnowsza książka dr Zuzanny Michalskiej „Zmienianie edukacji. Na przykładzie programu Klub Młodego Odkrywcy koordynowanego przez Centrum Nauki Kopernik”, oparta na pracy doktorskiej autorki, ukazała się właśnie nakładem Wydawnictwa PWN.
Publikacja w sposób pogłębiony i inspirujący podejmuje temat konieczności przemian w polskim systemie edukacji i w rozwój wiedzy o tym, jak edukacja może odpowiadać na wyzwania przyszłości. „(…) Oczekuje się, że uczeń, którego głównym zadaniem przez kilkanaście lat było uczenie się oderwanych od życia fragmentów wiedzy akademickiej, przekształci się pewnego dnia w kompetentnego dorosłego…”– pisze Zuzanna Michalska.
Autorka, w swojej książce, analizuje wieloletni, interdyscyplinarny program Klub Młodego Odkrywcy (KMO) – inicjatywę pozalekcyjnych zajęć dla dzieci i młodzieży, która od 1998 roku zmienia sposób myślenia o uczeniu się. Na spotkaniach KMO dzieci pracują jak naukowcy: zadają pytania, eksperymentują, formułują hipotezy, testują je i wyciągają wnioski. Nie ma ocen, liczb i testów – najważniejsze są refleksja, ciekawość i samodzielność.
„Program Klubów Młodego Odkrywcy, jest kontynuacją projektu modelowego zainicjowanego w ramach programu ‘Równać Szanse’ Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w 2002 roku przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe. Celem Klubów jest popularyzacja wśród dzieci i młodzieży zainteresowania naukami ścisłymi. Ich formuła umożliwia młodym ludziom uczenie się poprzez eksperymentowanie i prowadzenie samodzielnych doświadczeń z wykorzystaniem prostych, łatwo dostępnych materiałów” – wyjaśnia Radosław Jasiński, Dyrektor programowy PAFW
Sieć KMO liczy obecnie blisko 1300 Klubów, należy do niej również ponad 200 KMO działających w Gruzji.
Premiera książki to nie tylko okazja do refleksji nad przyszłością edukacji, ale także do docenienia pracy tysięcy nauczycieli, edukatorów i uczniów, którzy – dzięki takim inicjatywom jak KMO – aktywnie uczestniczą w procesie pozytywnej zmiany.
Dr Zuzanna Michalska jest socjolożką edukacji i trenerką. Od 15 lat współpracuje z nauczycielami wspierając ich w rozwijaniu kompetencji pracy z dziećmi i z młodzieżą w zmieniającym się świecie. Od 8 lat koordynuje międzynarodowy program Klub Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik. W 2023 roku obroniła pierwszy doktorat wdrożeniowy w naukach społecznych w Polsce, którego treść stała się bazą opublikowanej książki.